سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد

ایران دارنده گران‌ترین آب کشاورزی / کشت فراسرزمینی در اولویت جدی بخش کشاورزی

حجتی گفت: با اینکه کشور ما 90 درصد بخش آب را در کشاورزی مصرف می‌کند اما با این حال گران‌ترین آب را در جهان در اختیار دارد و این در صورتی است که کشورهای اروپایی فقط 30 درصد محصولات خود را با آبیاری تأمین می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛‌ علی حجتی که امروز در اتاق بازرگانی ایران و در جمع بخش کثیری از فعالان بخش کشاورزی حضور داشت گفت: مشکل آب را ما خود به وجود آورده‌ایم و تنها راه فرورفت از این بحران برنامه‌ریزی جهت استفاده بهینه از بخش آبیاری است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر 298 دشت در کشور ما دچار بحران آبی شده‌اند که یک سوم آن مربوط به استفاده از چاه‌های غیرمجاز است که میزان برداشت آن گاه به 20 میلیارد مترمکعب آب می‌رسد.

وی در ادامه افزود: امسال 10 میلیارد دلار بودجه از محل صندوق توسعه ملی برای بهبود بخش آب و کشاورزی و استفاده از آبیاری تحت فشار و نوین اختصاص داده شده که سه تا چهار سال بعد نتیجه آن مشخص خواهد شد و این در طول تاریخ کشور ما بی‌سابقه است.

کشت فراسرزمینی در دستور کار جدی وزارتخانه است

حجتی گفت: کشت فراسرزمینی را بسیاری از کشورها از جمله چین و ترکیه در کشور خود اجرا کرده‌اند که با موفقیت روبرو شده و ما نیز این طرح را از سال گذشته به طور جدی در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی در ادامه افزود: کشت فراسرزمینی شامل استفاده از آب مجازی و همچنین تولید محصولات کشاورزی در گلخانه است که وزارتخانه به طور جد این مسئله را پیگیری می‌کند که ثمره آن در سال‌های بعد مشخص خواهد شد.
 
ستاد عرضه محصولات صادراتی به روسیه در وزارتخانه تشکیل شده است

حجتی با اشاره به اینکه ستاد عرضه محصولات کشاورزی در این وزارتخانه تشکیل شده است افزود: گروهی از کارشناسان روسی قرار است از 10 نوامبر به کشور ما بیایند تا ظرفیت بهداشتی و همچنین تولید محصولات کشاورزی را از نزدیک بررسی کنند.

وی در ادامه افزود: در خصوص مرغ و تخم‌مرغ نیز لازمه آن حضور کارشناسان روسی برای بررسی نحوه تولید بهداشتی مرغ و تخم‌مرغ در کشور است وگرنه نمی‌شود این محصولات را به این کشور صادر کرد.
 
حمایت دولت‌ها از بخش کشاورزی الزامی است

وی در خصوص صحبت‌هایی درخصوص اینکه دولت حمایت کمتری از بخش کشاورزی می‌کند افزود: این صحبت‌ها صحت ندارد زیرا طبق روال سابق در همه دولت‌ها به بخش کشاورزی کمک شده و حتی معافیت‌های مالیاتی که وضع می‌کنیم نمونه مهمی از آن است.

وی در ادامه افزود: دولت باید بودجه‌ و زمینه لازم برای مشوق صادراتی را فراهم کند تا صادرکنندگان بخش خصوصی بتوانند با استفاده از این مشوق‌ها محصولات خود را به دیگر کشورها صادر کنند.
 
وزارتخانه هنوز گام محکمی برای اجرای قانون انتزاع برنداشته است

حجتی گفت: هنوز قدمی برای اجرای قانون انتزاع (تمرکز وظایف کشاورزی در وزارت جهاد) برنداشته‌ایم و این قانون انتزاع باید به کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت یک تفاهم‌نامه درآید تا ما بتوانیم بر اساس آن طبق روال سابق محصولات غذایی و غیرغذایی خود را با استفاده از صنایع بزرگی که در اختیار داریم تولید کنیم.

وی در پایان یادآور شد: تولید خمیر مرغ از نظر ما محصور بوده و در بسته‌بندی‌های مشخص به بازار عرضه می‌شود و اگر کسی هم به صورت غیرقانونی و غیربهداشتی این کار را انجام دهد باید با آن واحد متخلف برخورد شود وگرنه خمیر مرغ مجرم نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبیاری ، کشت ، صادرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.