سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیا گوش کردن به موسیقی بد است؟

برخی از آهنگها و موسیقی هایی که ما انسانها گوش میدهیم نیز مانند چاقو آشپزخانه برای جراحی چشم است و جز خرابی و نابودی روح هیچ چیز دیگری را به دنبال ندارد.

 به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، خداوند رئوف خود خالق موسیقی است، این را میتوان به راحتی در طبیعت دید، صدای آواز پرندگان- صدای امواج دریاها و اقیانوسها- طنین حرکت باد در میان برگها، همگی جزو موسیقی محسوب میشوند. حتی آیات قرآن هم دارای موسیقی و آهنگ کلام است: وَ الْعَادِيَاتِ ضَبْحًا*فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا*فَالمُْغِيرَاتِ صُبْحًا(عادیات/۱-۳)
 
پس موسیقی بد نیست بلکه سبب آرامش روح انسان میشود، برای مثال وقتی انسان به جنگل یا کنار دریا میرود به علت دیدن و شنیدن همین زیبایی ها روحش تلطیف میشود. شما فرض کنید این صداها در طبیعت نبود آیا میتوانستیم همچنان به طبیعت بگوییم زیبا و آرام بخش؟
 
روح انسان لطیف است و باید با لطافت و ظرافت با آن برخورد کرد. یک جراح چشم را در نظر بگیریم، چقدر کارش حساس است، یک لحظه غفلت یا اشتباه وی میتواند یک نفر را برای تمام عمر نابینا کند. حالا فرض کنید شخصی علم جراحی چشم را نمیداند ولی میخواهد با چاقو آشپزخانه چشم خود را جراحی کند،چه خواهد شد؟ برخی از آهنگها و موسیقی هایی که ما انسانها گوش میدهیم نیز مانند چاقو آشپزخانه برای جراحی چشم است و جز خرابی و نابودی روح هیچ چیز دیگری را به دنبال ندارد.
 
بنده اگر شخصی بیاید و بگوید عصبی هستم، با خانواده ام کنار نمی آیم، نماز به دلم نمیچسبد، حواسم سر نماز پرت است ، علاقه ای به عبادت ندارم و ...، قبل از هر چیز از او میپرسم اهل موسیقی هستی یا نه؟ میپرسم که چه موسیقی را گوش میکند؟ زیرا که معلوم است این شخص به وسیله یک چیزی روحش را خط خطی کرده است، دلش را سخت و آلوده کرده است. بنابراین با آن شخص شرط میشود یک مدتی به موسیقی گوش ندهد وقتی دلش نرم شد، میرویم سراغ سایر چیزها. آنوقت همین شخص که به قول خودش اهل هیچ حال و مناجات نبوده است تغییر میکند چون قلبش نرم شده است.  نکته خیلی مهم این است: برای روح هر سازی که نواخته شود به همان ساز میرقصد.
 
قرآن با صراحت در سوره‏ ى اسراء میفرمايد:" إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً" "اسراء/۳۶" گوش و چشم و دل همگى مورد سؤال قرار میگيرند. انسان بايد نگهبان چشم و گوش و دل خود باشد و اجازه ندهد هر ندايى وارد آن شود.(پرتوی از نور، ص۲۳۶)
 
یادمان باشد که امام علی علیه السلام میفرمایند: "لا خير فى لذّةٍ من بعدها النّار"(دیوان امام علی علیه السلام، ص۲۰۴)، در لذّت‏هايى كه پايانش دوزخ است خيرى نيست.
انتهای پیام/ض

منبع :جهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سید علی
۱۳:۰۳ ۰۸ آبان ۱۳۹۳
احسنتم،شخصا به این نتیجه رسیده ام ،خدا خیرتون بده مطالب سایت شما را هر روز مطالعه میکنم چون میبینم همه مطالبتان با اصول و مکتب اسلامی سازگار است.شما را به امام حسین چون موقعیت و قدرت این را فعلا دارید که در اذهان نفوذ کنید و تاثیر گذار باشید.لذا اگر گلوی نازنین ارباب بیکفن مان را بریدند. فلذا اینک نگذارید دشمنان دین باخنجر شبهه افکنی گلوی نازنین مکتب حسین را ببرند.کربلا نبودیم به یاری حسین برویم اما اکنون که هستیم اینگونه به یاری حسین میتوانیم برویم.