سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان؛

عناب میوه ای ناب در منطقه کوهپایه اصفهان

عناب گیاهی درختی است با اندازه 2 تا 3 سانتی متر که در ابتدا سبز رنگ و به شکل دانه های زیتونی یا سنجد نارس می باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان عناب پس از رسیدن به رنگ قرمز تبدیل می شود که در متون طب سنتی ایران به نام های عناب، شیلانه، سیلانه و طبر خون نامیده می شود.

درخت عناب درختچه ای است متوسط با برگهای کشیده و ریز که در زمستان برگریز می شود، رشد طولی این درخت از 6 تا 8 متر و در نوعی دیگر از 12 تا 20 متر می باشد که از سن 4 تا 5 سالگی شروع به محصول دهی می کند.

عناب از گذشته های دور کشت می شده و در آثار و فسیلهای به جا مانده قدمت آن به بیش از 12 تا 14 میلیون سال پیش می رسد، درختی است بومی چین که از طریق جاده ابریشم به سایر نقاط از جمله هندوستان، ایران، افغانستان و آسیای میانه انتقال یافته است.

کشت عناب در بیشتر استاهای کشور به صورت پراکنده وجود دارد اما قطب اصلی آن خراسان جنوبی است و بعد از در استانهای اصفهان، گلستان، مازندران و فارس وجود دارد.

طیاری کارشناس مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان بیان کرد: در استان اصفهان 10 هکتار از اراضی زیر کشت عناب است که بیشتر در کوهپایه های بین نایین و اصفهان و در حاشیه اراضی زراعی وجود دارد.

وی در ادامه بیان داشت: از این میزان سطح زیر کشت، در سال 1393 حدود 11 تن عناب برداشت شده است.

برداشت عناب در استان اصفهان در مهر ماه زمانی که میوه ان به رنگ قرمز در آمده و کمی خشک شد انجام می گیرد.

احمدی مسئول جهاد کشاورزی کوهپایه در خصوص برداشت این میوه بیان داشت: از مهمترین مشکلات باغداران نبود فناوری مناسب برای برداشت میوه عناب و همچنین نبود کارگاههای بسته بندی می باشد و متاسفانه هنوز به روش سنتی و قدیمی برداشت آن انجام می شود و به صورت فله ای و با قیمت ارزان به فروش می رسد و همچنین درخت عناب به واسطه تیغها ی سختی که روی شاخه های خود دارد کار برداشت میوه آن را بامشکل جدی روبرو میکند و چنانچه باغدار یا کارگر مواظبت نکند دستهای او زخمی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: درخت عناب درختی است مقاوم به خشکی که نیاز آبی کمی دارد و باغدران می توانند با مصرف کم آب این درختان را رشد و توسعه دهند.

احمدی در خصوص میوه عناب اظهار داشت: میوه عناب بسیار خاصیت دار است و جز گیاهان داروئی محسوب می شود.

دکتر صفوی متخصص تغذیه در رابطه با خواص عناب بیان کرد: میوه عناب معتدل و مایل به رطوبت، تصفیه کننده و مولد خون و کاهش دهنده حرارت بدن است و توصیه میکند کسانی که بیماری قند دارند روزی 5 دانه عناب بخورند.

وی در ادامه از خواص دیگر عناب گفت: مصرف عناب به طور معنی‌داری سطوح آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهد ، عناب آرامش‌بخش و ضد بد خلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند، خاصیت ضد میکروبی دارد، چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است، این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: اصفهان ، عناب ، میوه ، ناب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
زهرا
۱۵:۵۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
عاللِلللییییی