سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک خواننده پاپ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

قبول ندارم که آدم های قدیمی با دانش تر و آگاه تر بوده اند/ شعر و موسیقی چیزی به مردم یاد نمی‌دهد

مسعود امامی گفت: امروزه مردم به دلیل گرفتاری‌های روزمره کمتر به آثار تفکر برانگیز علاقه نشان می‌دهند اما با این حال ما امروز از دهه پنجاه که اوج تولد موسیقی پاپ بود، شنونده های با هوش‌تری داریم.

مسعود امامی خواننده موسیقی پاپ در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب که ذائقه موسیقی مردم به واسطه شرایط زمانی تغییر کرده است گفت: مردم به دلیل اینکه ترجیح می دهند کمتر به آثار موسیقیایی که دارای تعمق و تفکر است توجه کنند؛ اصولا آنها بیشتر به شنیدن ترانه هایی که ساده تر نوشته می شود تمایلات بیشتری نشان می‌دهند.

به گفته این خواننده، جنس ارتباط آدم‌ها عوض شده است و بی شک این باعث می‌شود مردم به سمت آهنگ هایی که به حال و روزشان نزدیک‌تر است ذوق پیدا کنند و تمایل نشان بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این تغییر ذائقه پسندیده است و این اتفاق موجب بهبود وضعیت موسیقی کشور را فراهم می‌کند یا نه گفت: هر وقت ما بتوانیم دو زمان حال و گذشته را با هم مقایسه کنیم، می توانیم آدم ها را هم با هم مقایسه کنیم. اگر ما معتقدیم که زمانه به سمت بهتر شدن گام برداشته است پس ایرادی به این تغییر ذائقه نیست.اما اگر قبول داریم که ارتباطات سست‌تر شده و زمانه زمانه‌ی بدتری شده است، آنوقت باید اعتراف کنیم که این تغییر ذائقه موسیقی مردم به نفع موسیقی کشور نیست.

وی در ادامه گفت: من فکر می‌کنم تحت تاثیر برداشته شدن مرزها مردم اطلاعات بیشتری دارند و من هیچ وقت این را قبول نمی‌کنم که آدم ها در سال‌های دهه ی 50 که همزمان با اوج تولد موسیقی پاپ است، آدم های با دانش و آگاه تری بودند. بلکه من معتقدم مردم امروز در مقایسه با دیروز قاعدتا دارای بینش بیشتری هستند به دلیل اینکه اطلاعات بیشتری دارند یا خوراک اطلاعاتی بهتری دریافت می کنند؛ بنابراین شرایط آدم ها در خور شرایط زمانی خودشان است.

وی بیان کرد: بالطبع امروزه آدم‌ها اینقدر فکرشان درگیر کارشان است که زیاد به موسیقی فکر نمی‌کنند از کجا  آمده  و به چه شکل و صورتی است.

امامی در پاسخ به این سوال که آیا این تغییر ذائقه موسیقی مردم همپای پیشرفت تکنولوژی روز، یک پدیده‌ی طبیعی و عادی می‌دانید گفت: به نظر من این یک امر طبیعی است از نظر زبانی مردم همیشه زبان آسان را برای گفتن و شنیده شدن انتخاب می‌کنند ما بیشتر ترجیح می‌دهیم به صحبت‌های کسی گوش کنیم که روان‌تر حرف می‌زند و از صحبت‌ با کسی که پیچیده و در لفافه سخن می‌گوید لذت نمی بریم حتی اگر این پیچیدگی به دلیل پایبندی به یک سری اصول زبانی باشد.

امامی با اشاره به این مطلب که در بوجود آمدن این اتفاق شعر و موسیقی در کنار هم به این مساله کمک می کنند گفت: الان هدف شعر و موسیقی بیشتر این است که با مردم همراهی کند.

من معتقدم شعر و موسیقی چیزی به مردم یاد نمی دهد. باید ببینیم شعر یا موسیقی وسیله‌ی تعلیم و فرهنگسازی است یا برای کمک به حال و روز و شرح حال زندگی عمومی مردم تولید می‌شود.ما یک سری برنامه‌های فرهنگی داریم که موسیقی هم جزشان هست و در این مسیر در جهت فرهنگ‌سازی موسیقی در بین مردم بیشتر نهادها یا سازمانی‌هایی از جمله صدا و سیما روی این امر خطیر دست دارند و یک سری از نوع موسیقی ما موسیقی مصرفی است که برای مردم تهیه و تولید می‌شود.

وی در ادامه اذعان داشت: موسیقی در واقع در کنار مردم است چراغی در دست نمی گیرد راهی به مردم نشان نمی دهد ما باید ببنیم این وسط توقع ما از موسیقی چیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با فرهنگ سازی درست می‌شود ذائقه نسل جدید را به گذشته پیوند زد البته باید ببینیم تعریف ما از فرهنگ سازی چیست. ما اکثرا در پیاده کردن تعاریف مشکل داریم، ما اصولا بیشتر دم از شعر فرهنگ‌سازی می زنیم ولی هیچ کاری در این راستا نمی کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: موسیقی ، پاپ ، دانش ، شعر ، شنونده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.