سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای رهاسازی بلبل خرما در تهران مجوز ندادیم

شهرداری تهران همزمان با عید غدیر اقدام به رهاسازی هزاران قطعه بلبل خرما در فرهنگسراهای پایتخت کرده است تا به گفته خود فرهنگ مهربانی با پرندگان را در میان مردم نهادینه کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، شهرداری تهران همزمان با عید غدیر اقدام به رهاسازی هزاران قطعه بلبل خرما در فرهنگسراهای پایتخت کرده است تا به گفته خود فرهنگ مهربانی با پرندگان را در میان مردم نهادینه کند. هرچند که دبیر فراکسیون محیط زیست مجلس به صورت قاطع از این اقدام حمایت کرده است و آن را کاری بسیار پسندیده می‌داند؛ اما نباید از این نکته غافل شویم که هر فرهنگ‌سازی باید درست و قانونی انجام شود و به خصوص در این موارد سازمان محیط زیست نیز باید مجوز لازم را برای چنین اقداماتی ارائه دهد.

محمدحسین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست شهرتهران دراین رابطه گفت: براساس قانون شکار و صید مصوب سال 1346 هرگونه اقدام و تصمیم‌گیری برای نگهداری و رهاسازی حیات وحش باید با کسب مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست باشد و هر دستگاهی که تصمیم برای رهاسازی گونه خاصی از پرنده داشته باشد باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز لازم را اخذ کرده باشد که شهرداری تهران این کار را انجام نداده است.

وی ادامه داد: وارد کردن یک گونه خارجی به یک ایستگاه جدید علاوه بر آسیب به خود آنگونه می‌تواند باعث آسیب به زیستگاه نیز شود هرچند که ممکن است آسیب‌های آن قابل رویت نباشد اما این موضوع به مرور زمان خود را نشان می‌دهد.

رئیس اداره محیط زیست شهرتهران با بیان اینکه بلبل خرما گونه جنوبی کشور است، گفت: این گونه به همراه طوطی و مینا از 40 سال قبل وارد تهران شده و نسبتا سازش پیدا کرده‌اند که در این مدت از تعداد پرندگان اصلی تهران همچون سار و گنجشک نیز کاسته شده است.

وی اظهار کرد: وارد کردن این‌گونه ها در همان سال‌ها اشتباه بود و دامن زدن به آن در اقدامات نمادین اشتباه بزرگ‌تری است.

بازگیر در این خصوص افزود: پرندگان بومی تهران حشره‌خوار بودند و در کاهش آفات شهر تهران تاثیر زیادی داشتند، اما این‌ گونه‌هایی که در این سال‌ها وارد شدند چنین کارآیی را ندارند و مشکلاتی را نیز ایجاد کرده که قطعا بعدها بروز خواهد کرد.

وی تاکید کرد: از نگاه جوامع بین‌الملل که بر موضوعات زیست‌محیطی علم دارند، چنین اقدامی، اقدام قشنگی نیست. این اقدام زمانی زیباتر است که این پرندگان در تهران جمع‌آوری می‌شدند و در جنوب کشور رها می‌شدند و یا اگر اصرار بر رها کردن پرنده‌ای در تهران بود، می‌توانستند از گونه‌های بومی تهران استفاده کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهرتهران با بیان اینکه حتی تعداد محدود بلبلان آزاد شده نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد، افزود: این اقدام به صورت نمادین انجام شده و اقدام نمادین برای الگوبرداری است. اگر می‌خواهیم فرهنگ‌سازی کنیم باید فرهنگ درست آن را نشان دهیم.

بازگیر در پایان خاطرنشان کرد: اگر سیستمی قدرت و خدم و حشم زیادی دارد و می‌تواند چنین اقداماتی را اجرا کند، نباید قوانین و مقررات و کار تخصصی را زیر پا بگذارد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.