سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

عدم فرهنگ سازی، مهمترین علت تهدید فضاهای مجازی برای جامعه

رییس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: عدم فرهنگ سازی مهم ترین علت تهدید و آسیب فضاهای مجازی برای جامعه است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،سرهنگ عرفانی عصر دیروز در سلسله نشست های بزم اندیشه که این هفته با موضوع "آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی" برگزار شده بود با بیان اینکه در بحث امنیت و فرهنگ سازی فضای مجازی کم کاری کرده ایم، اظهار داشت: پرونده های تشکیل شده در حوزه کاری ما بیانگر اینست که مردم را به حوزه امنیت و فرهنگ فضاهای مجازی آنطور که باید آشنا نکرده ایم.

وی در تشریح ویژگی های فضای مجازی گفت: فضای مجازی مکانی است که در آن هویت ها نامشخص بوده و به هیچ عنوان امنیت وجود ندارد، با حداقل زمان و هزینه می توان به حداکثر اطلاعات مورد نظر دسترسی پیدا کرد و با هر مکانی در دنیا ارتباط برقرار کرد.

سرهنگ عرفانی ادامه داد: کلاهبرداری های آنلاین، شناسایی افراد دانشمند، جعل هویت، گسترش مفاسد اخلاقی و عادی شدن آن، برآورد وضیعت سیاسی - اجتماعی و فرهنگی توسط دشمن از جمله تهدیدات اینترنتی در این فضاها است.

وی با تاکید بر اینکه نباید اطلاعات و عکس های شخصی و خانوادگی را در تلفن همراه نگه داری کرد، افزود: به محض اتصال به اینترنت دسترسی به اطلاعات و عکس های شخصی شما کاری آسان است بنابراین دقت داشته باشید قبل از اتصال، با تهیه یک هارد جانبی اطلاعات شخصی خود را به آن منتقل کرده و در مواقع لزوم به سیستم متصل و از آن استفاده کنید تا خطری اطلاعات شما را تهدید نکند.

رییس پلیس فتای استان با بیان اینکه 32 درصد رایانه های جهان به نوعی از بدافزارها آلوده هستند، خاطرنشان کرد:هر ساله 27 میلیون بدافزار ساخته می شود که استفاده از یک آنتی ویروس مناسب و بروز بهترین روش جلوگیری از ورود این بدافزارها به سیستم شما می باشد.

وی افزود: امروزه اغلب هکرها و نویسندگان بدافزارها جوانانی هستند که برای افزایش مهارت و یا حس کنجکاوی دست به این کار می زنند.

سرهنگ عرفانی تعداد کاربران اینترنت در خراسان رضوی را 3 میلیون نفر عنوان کرد و گفت: تعداد کاربران اینترنت در جهان در سال 2014 به 3 میلیارد نفر رسیده و در کشور نیز 42 میلیون کاربر از اینترنت استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه گوگل بزرگترین دستگاه جاسوسی دنیاست ، گفت: ارتباط گوگل با دستگاه جاسوسی آمریکا امری بدیهی است؛ سازمان NSA آمریکا با بکارگیری 20 هزار نفر کارشناس و متخصص روزانه به رصد دنیای مجازی پرداخته و اطلاعات کاربران کشورهای دیگر را شنود، کنترل و تحلیل می کند.

وی اعتیاد مجازی، گسترش روابط ناسالم و رواج دوستی ها و ازدواج های اینترنتی، ایجاد سردرگمی در جوانان و نوجوانان و کم ارزش شدن اعتقادهای دینی را از جمله آسیب ها و خطرات شبکه های اجتماعی بیان کرد .

رییس پلیس فتای خراسان رضوی رواج بازی های رایانه ای نامناسب در بین کودکان و نوجوانان را نیز از دیگر تهدیدات فضاهای مجازی عنوان کرد و افزود: خانواده ها قبل از تهیه بازی های رایانه ای برای فرزندان خود حتما آنها را بازبینی و کنترل کنند، چرا که امروزه با رواج بازی های نامناسب آسیب های روانی و تربیتی زیادی فرزندان مارا تهدید کرده و اعتیاد آنها به این بازی ها سبب آسیب های جسمانی، افت تحصیلی و تاثیر منفی در روابط خانوادگی می شود.

سرهنگ عرفانی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از فروشگاه های آنلاین مجازی که از طریق اینترنت اقدام به فروش محصولات خود می کنند قابل اعتماد نیستند، گفت: این فروشگاه ها باید دارای نماد الکترونیک بوده و مردم قبل از خرید هرنوع کالا با کلیک کردن بر روی این نماد از اصالت و مشخصات واقعی آن ها اطمینان حاصل کنند.

رییس پلیس فتای استان با تاکید براینکه صدا و سیما ، وزارت ارشاد و دستگاه های ذیربط در فرهنگ سازی و آموزش فضاهای مجازی به مردم باید پیش قدم باشند، افزود: وظیفه نیروی انتظامی برخورد با جرایم است ، سازمان هایی که در بخش تبلیغات و فرهنگ سازی وظیفه دارند ، باید فرهنگ استفاده و آموزش از فضاهای مجازی را در مردم ایجاد کنند.

سرهنگ عرفانی یادآور شد:پلیس فتای خراسان رضوی با شماره تلفن های 32183918 و 32183845 پاسخگوی شکایات مردم در فضای سایبری می باشد.

انتهای پیام/ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.