سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

تغذیه مناسب دام با ذرت علوفه ای

برای تغذیه دام های استان چهارمحال و بختیاری، بیش از 3 هزار و 140 هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت ذرت علوفه ای رفته است.

ذرت گیاهی است با دوره رشد کوتاه و عملکرد بالا و به عنوان یکی از بهترین گیاهان برای تولید علوفه سبز محسوب می شود، که به صورت بهاره و تابستانه کاشت می شود.
ذرت با ارزش غذايي بالا و  مقادير زيادي انرژي و نشاسته در تغذيه گاوهاي شيري نقش بسزایی دارد.
برداشت علوفه ذرت زمانی انجام می شود که گیاه دارای 30 تا 35 درصد ماده خشک  باشد و این زماني است که برگ هاي علوفه ذرت، از پايين بوته شروع به زرد شدن  کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: از بیش از 3 هزار و 140 هکتار مزرعه ذرت علوفه ای در این استان،  157 هزار تن محصول برداشت شده است.
حمیدرضا دانش افزود: محصول ذرت علوفه ای، در دامداری های استان چهارمحال و بختیاری و استانهای همجوار استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه برداشت ذرت علوفه ای در شهرستان شهرکرد رشدی چشمگیر داشته است، افزود: برای نخستین بار در این شهرستان، در یک مزرعه 10 هکتاری 137 تن ذرت در هر هکتار، برداشت شده است.
دانش، استفاده از بذر مناسب، آبیاری به موقع، استفاده از ریز مغزی ها و کودهای حیوانی و به کارگیری نظرات کارشناسان کشاورزی را دلیل افزایش برداشت این محصول دانست.
معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره کل جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: بیماری موزاییک ذرت، از بیماری های مهم ویروسی و مهم ترین آفت این گیاه است که در ایران ویروسی شبیه به آن وجود دارد.
وی گفت: برای آشنایی کشاورزان با نحوه ی ضدعفونی کردن، مبارزه با آفات ذرت و کنترل این بیماری کارگاه های متعددی در استان تشکیل شده است.

انتهاي پيام/ش

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.