سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

50 درصد مردم بی‌خوابی را تجربه می‌کنند

پرخوابی یا هایپر سومینا، حالتی است که فرد بیشتر از حد نرمال نیاز به خواب را برای انجام فعالیت‌های روزانه‌اش، احساس می‌کند.

غلامرضا حاجتی، متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: نیاز یک فرد عادی به خواب طی شبانه روز،‌ بطور متوسط 7 تا 9 ساعت است که عمده این خواب طی یک شب است. و معمولا چرت زدن‌های کوتاه طی روز، جزء این ساعات خواب محسوب نمی‌شود. 

دکتر حاجتی ادامه داد: شاخص داشتن یک خواب خوب و کافی این است که فرد صبح روز بعد با سرحالی بیدار شود و عملکرد نرمال داشته و مغز وی فعال و آماده پذیرش مسائل جدید و برای یادگیری باشد. 

وی ادامه داد: 5 درصد انسانها پرخواب هستند و نیاز به بیش از 10 ساعت خواب طی شبانه‌روز، دارند. بی‌خوابی ممکن است سرشتی باشد یعنی فیزیولوژی بدن به گونه‌ای است که با خواب بیش از حد نرمال، می‌تواند فعالیت‌ و عملکرد مطلوب داشته باشد خواب این گروه از افراد نه تنها موجب اختلال در تمرکز و خلاقیت نمی‌شود، بلکه کم‌خوابی آنها را کم کار آمد و کم تمرکز می‌کند. 

این متخصص اعصاب و روان تاکید کرد: طیفی از سندروم‌ها وجود دارد که علائمی چون پرخوابی را به همراه دارند که در این حالت علت اصلی باید درمان شود تا ریتم و ساعات خواب در فرد به حالت نرمال نزدیک شود. 

اختلالات متابولیک چون کم کاری تیروئید، بعضی از انواع افسردگی و سندرم پرخوابی- پرخوری از جمله بیماریهایی هستند که پرخوابی با منشا بیماری را در فرد ایجاد می‌کنند. 

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.