سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

انگور و خواص آن

انگور دارای ویتامینهای A، B، C،D و املاحی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلر، ید، آرسنیک، فسفر، سیلیس است، همچنین انگور دارای مقدار زیادی تانن است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ انگور دارای 79 درصد آب، 14 درصد قندهای مختلف و ویتامینهای A، B، C،D و املاحی مانند آهن، منیزیم، منگنز، کلر، ید، آرسنیک، فسفر و سیلیس است که دم کرده برگ جوان انگور جهت دفع ادرار، بیماری نقرس، زردی و استفراغ مفید است.

قند انگور به طور مستقیم و آسان وارد خون می شود و در عضلات و کبد ذخیره می شود، در حالی که سایر قندها به قند خون تبدیل شده و بعد وارد خون می شوند.

شیره انگور

شیره انگور بسیار مقوی است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی با عمل جراحی ضعیف شده اند، بسیار مفید است.

تمام خواص انگور در کشمش است، حتی ارزش غذایی کشمش از انگور بالاتر است. خوردن انگور معده را کاملا تخلیه کرده، ادرار را زیاد می کند و فضولات معده را از بین می برد. انگور از امراضی مانند ترش کردن، سوء هاضمه، امراض جلدی،‌ خونریزی معده، ‌ایجاد سآب انگور دارای قند، تانن، فسفات، مواد ضعفی، مواد سفیده ای، کلسیم و منیزیم است. مالیدن آب انگور تازه روی پوست صورت باعث شادابی، جوانی و شفافیت چهره می شود. شیره انگور ملین است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند، بسیار مفید است. اگر انگور را به جای صبحانه بخورید و تا ظهر غذای دیگری نخورید، لاغر می شوید. انگور برای درمان التهاب معده و روده، کم خونی، زیادی اوره، زیادی چربی خون، امراض قلبی، بیماری نقرس، احتقان کبد، سنگهای صفراوی، بیماریهای پوستی، خروج مواد سمی از بدن از راه ادرار و تجدید قوای بدن پس از زایمان مفید است.نگ کلیه و مثانه جلوگیری می کند.

شیره انگور ملایر سفت و رنگ آن قهوه ای خیلی روشن است. شیره انگور همدان شل تر، شیرینتر و پر رنگتر از شیره ملایر است. شیره اردبیل شل تر و پر رنگتر از شیره همدان است.


شیره خرما هم به رنگ قهوه ای سوخته است و معمولا از شیره انگور اردبیل شل تر است.
شیره ای که در بازار به نام شیره کشمش عرضه می شود، در واقع همان شیره انگور است، ولی چون آذری ‌زبانها به انگور عسگری (کشمش) می گویند، روی قوطی این نوع شیره به جای شیره انگور، شیره کشمش نوشته شده است.

شیره خرما نیز خواص خرما را دارد. شیره خرما برای مبتلایان به اسهال نیز مفید است، مخصوصا چنانچه با ماست مخلوط شود و خورده شود، فایده اش بیشتر می شود.

خواص رنگ های متنوع انگور

تمام انواع انگورها در رنگ های مختلف و با گونه های متنوع، همگی دارای خواص مشابهی می باشند که عبارت است از: اثرات آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و نیز پیشگیری از بیماری قلبی عروقی، کنترل قند خون، افزایش طول عمر و... یک فنجان انگور ۶۲ کالری انرژی، ۱۵/۸ گرم کربوهیدرات، ۰/۶ گرم پروتئین، ۰/۳ گرم چربی و ۰/۸ گرم فیبر دارد که ۳ درصد از نیاز روزانه فیبر را تامین می کند. همچنین سرشار از ویتامین های A, K, C,B۶, تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و مواد معدنی پتاسیم، آهن، منیزیم، روی، کلسیم و فسفر می باشد.

انگور سبز

علاوه بر تمام موارد ذکرشده در بالا که در تمام انواع انگورها وجود دارد. انگور سبز یا زرد دارای فلاوونوئیدی از خانواده تانن ها به نام کاتچین می باشد. کاتچین از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می کند؛ زیرا به علت خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی که دارد، از استرس اکسیداتیو و التهاب جلوگیری می نماید و روند تخریب بافت های استخوانی را به تاخیر می اندازد.

انگور زرد

از دیگر فیتوکمیکال های موجود در انگور سبز و زرد بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین می باشد که هر سه از مواد شیمیایی مهم در فرآیند بینایی می باشند. لوتئین و زآگزانتین از مواد اصلی تشکیل دهنده ماکولای چشم می باشند و ماکولای چشم را از آسیب های ناشی از افزایش سن محافظت می کنند و کمبود آنها آب مروارید را در پی دارد. بتاکاروتن نیز که از مشتقات ویتامین A می باشد، در بهبود بینایی بالاخص در شب موثر است.

انگور قرمز

پوست انگور قرمز از ترکیب پلی فنلی به نام رزوراترول تشکیل شده است. رزوراترول خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد. این ماده شیمیایی باعث کاهش اکسیداسیون لیپوپروتئین های کم چگالی مانند LDL که با نام کلسترول بد معروف است، می شود. اکسیداسیون LDL منجر به تشکیل پلاک های آترواسکلروزی می شود که نهایتا منجر به بیماری های قلبی عروقی و سکته می گردد. همچنین تشکیل لخته های خونی ایجادکننده سکته، به وسیله رزوراترول محدود می شود. این دو عامل در کنار هم باعث می شوند که رزوراترول به عنوان ترکیبی بر ضد سکته معرفی گردد. کورستین یکی از فلاوونوئیدهایی است که به همراه رزوراترول در انگور قرمز یافت می شود و از مواد شیمیایی گیاهی می باشد که ضد التهاب است. انگور قرمز به دلیل دارا بودن کورستین و آنتوسیانین دارای خواص ضد التهابی می باشد و در فرآیند پیشگیری و درمان بیماری های التهابی چون: آلرژی، آسم، آرتریت روماتوئید موثر می باشد. همچنین از آنتی اکسیدان های قوی است که رادیکال های آزاد را می زداید و نرخ رشد سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

انگور سیاه

تمام انواع انگور انتخاب های مناسبی برای سلامتی می باشند؛ اما انگور سیاه، بنفش مایل به آبی یا بنفش مایل به سیاه برتری های بیشتری به نسبت سایر انواع آن دارد؛ زیرا از فیتوکمیکال های بیشتری تشکیل یافته اند که ریسک ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهند. فیتوکمیکال های موجود در انگور سیاه به علت اثر محافظتی در ژن ها و نیز کاهش آسیب به ماهیچه های قلبی و همچنین تنظیم سطح کلسترول خون در کاهش بیماری های قلبی سهم بسزایی را ایفا می کنند. فیتوکمیکال های موجود در انگور سیاه مانند رزوراترول و کورستین دارای خواص آنتی اکسیدانی متعددی می باشد و از طرق مختلف نقش خود را برای زدودن رادیکال های آزاد و مقابله با سرطان انجام می دهد.

انگور مشگین شهر

مشگین شهر یکی از مهمترین قطبهای تولید انگور در ایران بشمار می رود. انگورهای تولیدی در مشگین شهر عموماً متعلق به ارقام کشمشی و سفید بی دانه است.

یکی از کارشناس باغبانی درباره انگور مشگین شهر این طور اظهار داشت :متاسفانه در سال 92 سرمای دیررس بهاره بسیاری از اندامهای بارده انگورهای منطقه مشگین شهر را از بین برده است. با توجه به اینکه انگور شاخه های باردهنده خود را برروی شاخه های یکساله ایجاد کرده و نیز نیاز سرمائی 100 الی 350 درجه آن باعث می شود که در بهار و در اثر سرمای دیررس بهاره متحمل خسارات شدید شود. لذا پیش بینی می شود حداقل 2 الی 3 سال زمان لازم است تا بوته های خسارت دیده انگور در مشگین شهر رشد کافی نماید تا بتواند اندامهای باردهنده تولید کرده و به باردهی اقتصادی برسد. خوب در این زمان کشاورزان باید با تغذیه مناسب و کافی زمینه رشد رویشی مطلوب برای ایجاد شاخه های باردهنده را فراهم نمایند. از طرف دیگر توجه به نحوه تربیت بوته های انگور و هرس بجا و صحیح آن زمینه را برای خروج از این بحران را فراهم سازد.

یونس نعمتی افزود: از ارقام بسیار مهم انگور که بیشترین سطح زیرکشت را در ایران دارد میتوان به انگور بیدانه سفید، انگور بی دانه قرمز، انگور صاحبی، انگور فخری، انگور ریش بابا، انگور عسگری، انگور شاهانی سفید، انگور شاهانی سیاه، انگور گزن دایی، انگور یاقوتی قرمز، انگور حسینی، انگور لعل بیدانه، انگور شیرازی، انگور قزل اوزوم و انگور رشه را نام برد.


رئیس جهادکشاورزی مشگین‌شهر نیز با بیان اینکه شهرستان مشگین‌شهر بیش از ۲ هزار هکتار تاکستان دارد، افزود: علی‌رغم اینکه حوادث طبیعی همچون تگرگ و خشکسالی متوجه باغداران این شهرستان بود اما به واسطه فعالیت و پشتکار چشمگیر باغداران منطقه احتمال می‌رود که برداشت انگور از تاکستان‌های شهرستان مشگین‌شهر نسبت به سال قبل افزایش ۱۵ درصدی داشته باشد.

احد معصومی گفت: مشگین‌شهر در سطح استان اردبیل به عنوان اولین مرکز تولید انگور به حساب می‌آید به طوری که سالانه به طور متوسط بیش از ۲۶ هزار تن انواع انگور از تاکستان این شهرستان برداشت می‌شود.

وی افزود: رقم غالب انگور در تاکستان‌های منطقه کشمشی بی‌دانه است که از شهرت ملی برخوردار بوده اما ارقام دیگری نیز همچون شاهانی، صاحبی، خلیلی، یاقوتی، یافتی، نورس، آلدرق، گلین بارماغی و رسمی در باغات انگور این شهرستان تولید می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی مشگین‌شهر در ادامه ابراز داشت: محصولات تولید شده در تاکستان‌های مشگین‌شهرعلاوه بر شهرهای مختلف اردبیل، مشتریانی از سایر نقاط کشور دارد که در بسته‌بندی‌های مناسب اقدام به صادرات آن می‌کنیم.


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: امسال تولید محصول انگور در تاکستان های استان اردبیل 80 درصد کاهش دارد.

عدلی افزود: ارسال بیش از 24 هزار تن محصول انگور از تاکستانهای مشگین شهر برداشت شده بود که امسال بعلت وقوع سرما و برف وبوران شدید در روزهای دهم و یازدهم فروردین ماه خسارات زیادی به تاکستانهای مشگین شهر ودر نتیجه به تاکداران وارد کرده است .

وی گفت :پیش بینی می شود که امسال حداکثر 4 هزار تن محصول انگور از تاکستانهای مشگین شهر برداشت شود .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: در استان اردبیل 2 هزار و 160 هکتار باغ انگور وجود دارد که 2 هزار هکتار آن در شهرستان مشگین شهر واقع شده است.

انتهای پیام/ش/ن

برچسب ها: اردبیل ، انگور ، خواص ، آن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمدعلی
۱۰:۲۳ ۳۰ دی ۱۳۹۶
thank
you
very
much
for
همه خواص انگور .