سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

تولید نهال گیاه صنعتی دارویی خرنوب در فارس

محققان شیرازی موفق به تکثیر گیاه خرنوب در استان فارس شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مسوول اجرایی این طرح گفت: با تلاش محققان دانشگاه شیراز پنجاه هزار اصله درخت دارویی صنعتی خرنوب در استان فارس تکثیر شد.

رستمی افزود : گیاه فلوس یا خرنوب هندی گیاهی شیرین میوه دار و مناسب برای فضاهای سبز و مناطق گرم و خشک است .

وی بیان کرد: بذر و میوه این گیاه قابل استفاده بوده و میوه آن بین پنجاه تا شصت درصد قند دارد و بیش از سیصد فراورده از ان به دست می آید.

مسوول اجرایی این طرح ادامه داد: طبیعت گیاه خرنوب سرد و خشک بوده و حاوی منبع بسیار غنی از انواع ویتامین های گروه ب مخصوصا ب6 است .

رستمی افزود: گیاه خرنوب اشتها آور مفید در درمان تنگی نفس خلط آور از بین برنده تورم ریه و ادرار اور بوده و دهها خاصیت دارویی دیگر دارد.

وی گفت: خاستگاه اصلی این گیاه نواحی نیمه خشک مدیترانه ای است و در کشورهای اسپانیا قبرس یونان و بسیاری از کشورهای مدیترانه ای کاشته میشود و از نگاه اقتصادی بسیار سود آور است.

مسوول اجرایی این طرح ادامه داد : هم اکنون با کشف روش تکثیر گیاه خرنوب به وسیله محققان دانشگاه شیراز پنجاه هزار اصله درخت دارویی صنعتی خرنوب در استان تولید شده است.

وی بیان کرد: مقاومت در برابر کم آبی و شوری خاک سرعت رشد بالا و امکان کاشت آن به صورت دیم از ویژگی های بارزگیاه خرنوب است.

انتهای پیام/ز

منبع:واحد مرکزي

برچسب ها: تولید ، گیاه ، خرنوب ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
مهدی توکلی کازرونی
۲۳:۲۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
درود اساتید محترم درخت حدود 10 تا 12ساله در حیاط منزل شخصی من هست که اواسط اردیبهشت تا اواسط خردادماه به ترتیب خزان تا گل دهی آن میباشد، بعداز گل دادن خوشه ای زیاد تبدیل شدن آن به میوه عقیم.میباشد، لطفا در صورت امکان رهنائی کنید، باتوجه به بودن این درخت در منزل و اطلاعات کمی که اینجانب در مورد این درخت دارم درصورت نیاز حاضر به خدمت و تبادل اطلاعات در این مورد مبیاشم
لیلا رنگین کمان
۲۳:۱۲ ۱۴ دی ۱۳۹۹
با سلام خدمت شما استاد گرامی..ما در منزل درخت فلوس کاشته ایم.حدود 8سالی میشه..گلهای زیادی میکنه ولی ثمر نمی دهد..لطفا راهنمایی کنید تا درخت به ثمر بنشیند
رامین اسکندرنزاد
۲۲:۴۴ ۰۷ تير ۱۳۹۹
تصحیح ایمیل
با سپاس
رامین اسکندرنزاد
۲۲:۴۰ ۰۷ تير ۱۳۹۹
سلام
از استان گلستان شهر گنبد کاووس.کشاورز هستم و خیلی خوشحال شدم که این گیاه رو میتونم در ایران تهیه کنم سالها پیش در کشور قبرس از میوه این درخت خوردم و بسیار خوشمزه وعالی بود و به شما خسته نباشید و نبریک میگم بابت تولید این نهال پر ارزش.
چگونه میتونم نهال رو تهیه کنم
با سپاس فراوان