رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان هوراند، گفت: یک درصد مساحت جنگل های سرخدار جهان در شهرستان هوراند قرار دارد.

رضاتاج الدینی، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: شهرستان هوراند با داربودن 11 هزار هکتار اراضی جنگلی گونه های نادر و خاصی از جمله ارس، سرخدار، سماق را به خود اختصاص داده که در کل دنیا مساحت سرخدار کمتر از 5 هزار هکتار بوده که 1 درصد آن را جنگل های شهرستان هوراند به خود اختصاص داده است.

وی، افزود: سمی بودن برگ سرخدار و خوش خوراک نبودن برای دام ها دامداران را در ادوار گذشته وادار به قطع نهال این درختان نموده بود تا با حذف این پایه‌ ها فضای مناسبی جهت سبز شدن علوفه کف جنگل ایجاد شود به جهت سمی بودن این گونه و خطر آفرین بودن آن نام محلی این گونه با ارزش در منطقه هوراند مال گران است ( یعنی چیزی که استفاده از آن احشام را از بین می برد).

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان هوراند، گفت: شهرستان هوراند دارای سه ذخیره گاه مهم ارس، سرخدار و سماق در مناطق فندقلو، کورن، قره درویش، هوای، جععفرآباد،وروجن  و تابستانق بوده که این ذخیره گاه ها دارای طرح مصوب بوده و در همین راستا اقداماتی از جمله محصور نمودن با سیم خاردار و درج آگهی قرق و بکارگیری قرقبان انجام شده و در آینده نزدیک پاسگاه حفاظتی نیز ایجاد خواهد شد.

وی، افزود: ذخیره‌گاه جنگلی با هدف حفظ و نگهداری از جنگل‌ها و گونه‌های ارزشمند جنگلی، مراقبت از منابع ژنتیکی پویا، نگهداری فرآیندهای اکولوژیکی، انجام پژوهش و تضمین موجودیتی نمونه‌های طبیعی اجرا می‌شود.

تاج الدینی، با اشاره به خواص دارویی، گفت: از این گیاه ماده ای به نام تاکسول بدست می آید که تاكسول در سال 1977 برای درمان سرطان رحم و سرطان پستان توسط FDA مورد تأیيد قرار گرفت.
 
انتهای پیام/ش/ن

  

برچسب ها: تبریز ، مساحت ، جنگل ، هوراند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.