مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در توضیح مباحث مطرح در رابطه با انتقال فرودگاه مهر آباد با اشاره به برخورداری تمامی شهرهای دنیا از 2 فرودگاه محلی و بینالمللی، محل استقرار فرودگاه محلی را نزدیک شهرها و فرودگاههای بینالمللی را در فاصله دورتر از مراکز شهری عنوان کرد و اظهار داشت: هر چند فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در خارج مرکز شهر واقع شده اما متأسفانه فرودگاه مهر آباد در داخل شهر قرارگرفته که این موضوع از نظر شهر سازی برخلاف طرح جامع است.
وی تصریح کرد: هر چند تبدیل محل فعلی فرودگاه مهرآباد به مراکز درمانی، آموزشی، فضای سبز و سایر اماکن مورد نیاز زندگی شهری جز مسکونی به دلیل جاذب جمعیت بودن آن در طرح جامع پیش بینی شده اما باید در نظر داشت که انتقال فرودگاه مهر آباد مستلزم ایجاد فرودگاه محلی است چرا که در شرایط کنونی امکان انتقال پروازهای فرودگاه مهر آباد به فرودگاه بینالمللی حضرت امام(ره) به دلیل کمبود امکانات ناشی از تعدد پروازهای آن امکان پذیر نیست.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که هر چند مطابق نقشه اولیه فرودگاه بینالمللی یک ظرفیت دو برابری نظیر سالن و باند پرواز دیگر باید ساخته میشده است افزود: اما متأسفانه این ظرفیتها هم اکنون وجود نداشته و انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) پس از ایجاد این زیرساختها امکان پذیر خواهد بود.
مهدی چمران در ادامه با اشاره به آلودگی های صوتی ناشی از پروازهای فرودگاه مهر آباد به دلیل استقرار آن در مرکز شهر و خاطرات دوران سربازی خود در پادگان جی به عنوان نزدیک ترین مکان به این فرودگاه افزود: دوران سربازی من دقیقا مصادف با ماههای نخست سال 1348 در پادگان جی بود و شدت صوت ناشی از پروازهای فرودگاهی در این مکان تا حدی بود که منجر به پرتاب یکی از سربازان از تخت و شکستگی پای وی گردید آن گونه که به دلیل تهدیدهای جنگ عراق علیه ایران در آن زمان همواره احساس میشد که به کشور حمله شده و آماده باش جنگ است.
*بدهیهای فرودگاه مهر آباد به شهرداری منجر به تعطیلی آن شدوی با تأکید بر این که این مثال خود به خوبی بیانگر آزار و اذیت شهروندان به دلیل آلودگی صوتی ناشی از پروازهای متعدد فرودگاه است اظهار داشت: آلودگی هوا و ترافیک ناشی از رفت و آمد به این منطقه نیز از دیگر عواملی است که ضرورت انتقال فرودگاه مهر آباد را دو چندان میسازد ضمن این که به دلیل ساخت یک ساختمان در سالهای گذشته از بدهیهایی نیز به دلیل عدم پرداخت عوارض به شهرداری تهران برخوردار است که همین مسئله در چند سال گذشته منجر به حکم دادگاه جهت تعطیلی آن شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که قطعا مهر آباد مکان مناسبی جهت استقرار فرودگاه نیست افزود: از سوی دیگر باید در نظر داشت امکان انتقال پروازهای به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) نیز تا تکمیل و اتمام فاز دوم این فرودگاه امکان پذیر نبوده ضمن این که پس از ساخت و ساز فاز دوم فرودگاه بین المللی نیز تنها می توان بخشی از پروازها را به آن منتقل نمود که این امر به معنای ضرورت ایجاد فرودگاه محلی است.
چمران در پایان در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهارات اخیر مسئولین که انتقال این فرودگاه تا 10 سال دیگر امکان پذیر نخواهد بود با عنوان این که تحقق این امر مستلزم برنامه ریزی و در صورت رهایی و عدم سرمایه گذاری قطعا انتقال آن تا 10سال آینده نیز امکان پذیر نخواهد بود خاطرنشان کرد: در صورت برنامه ریزی دقیق و اجرای صریح در کمتر از 10 سال این مشکل مرتفع خواهد شد اما آن چه مهم است این موضوع یک اقدام فنی بوده و قابل تخمین و برآورد نیست.
انتهای پیام/