سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ندیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عضویت دائم در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند برون‌رفتی از تحریم‌ها برای ایران باشد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:قبول ایران به عنوان یکی از اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای از طرف این سازمان، با توجه به حضور قدرت‌های آسیایی در این مجموعه مطمئنا فواید زیادی برای ما خواهد داشت.

"ابوذر ندیمی" نماینده لاهیجان و سیاهکل در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه عضویت در هر پیمان منطقه‌ای، قاره‌ای می‌تواند برای ایران رفع خطر و هم جلب منفعت باشد، اظهار داشت: قبول ایران به عنوان یکی از اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای از طرف این سازمان، با توجه به حضور قدرت‌های آسیایی در این مجموعه مطمئنا فواید زیادی برای ما خواهد داشت. 
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عضویت دائم ایران در این سازمان می‌تواند منجر به استفاده بهینه و حداکثری از پتانسیل‌های اقتصادیمان شود، همچنین بخش عمده‌ای از کمبود‌هایمان را در حوزه بیکاری، کشاورزی، صنعت و خدمات جبران کنیم.

وی در ادامه افزود: مسلما عضویت دائم در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند برون‌رفتی از تحریم‌ها برای ایران باشد.
 
ندیمی با اشاره به اینکه شرایط روسیه قبل و بعد از تحریم غربی‌ها متفاوت است و ما باید از روسیه بعد از تحریم استفاده کنیم، گفت: چرا که روسیه قبل از تحریم، ممکن بود از جهت رویکرد به غربی‌ها بیشتر تمایل داشته باشد و همین که از جهت منابع نفتی بخواهد از فضای تحریم‌های ایران به نفع خودش استفاده کند.  
 
نماینده لاهیجان و سیاهکل تصریح کرد: اکنون باتوجه به تحریم روسیه که با شرایط تحریمی ایران هم راستا شده است، می‌توانیم براساس این رویکرد جدید مناسباتمان را با روسیه برنامه‌ریزی کنیم، زیرا آن‌ها هم در این شراط نیاز به برخی اقلام و بازارهای ما در بخش کشاورزی و انرژی دارند.
 
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: توجه به موضوع تحریم روسیه در مناسبات اقتصادی می‌تواند فواید زیادی برای ما داشته باشد و قطعا یک فرصت قابل اعتنا برای ایران است.

گفتنی است؛ "سازمان همکاری شانگهای" سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال ۲۰۰۱ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد.
علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

نقش این سازمان از زمان تاسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته‌است. این سازمان، بر خلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان ورشو سابق، هنوز یک معاهده دفاعی چندجانبه به شمار نمی‌رود. کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای روی هم نه تنها بزرگ‌ترین توان اقتصادی، نظامی، هسته‌ای و فضایی جهان را دارا هستند، بلکه بیشترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انرژی در جهان نیز هستند.

اساس‌نامه سازمان همکاری شانگهای بر شفافیت عملکرد و بی‌طرفی نظامی آن تاکید می‌کند. علیرغم این موضوع، شکی نیست که سازمان همکاری شانگهای تقش موازنه دهنده‌ای در صحنه بین‌المللی خصوصاً در مقابل پیمان ناتو ایفا می‌کند. برای مثال، ایالات متحده آمریکا درخواستی جهت عضویت به عنوان عضو ناظر به سازمان همکاری شانگهای ارائه کرده بود، اما این درخواست در سال ۲۰۰۵ از طرف سازمان رد شد.

سازمان همکاری شانگهای از آمریکا خواسته‌است که پایگاه‌ها و نیروهای نظامی خود را از خاک تمام کشورهای عضو خارج سازد. پس از این درخواست، دولت قرقیزستان رسماً از آمریکا درخواست کرد که برنامه خروج نیروهای آمریکایی و تعطیلی پایگاه هوایی نظامی K-2 را از این کشور را سریعاً تهیه و اعلان کند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.