سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو:

افزایش 8 برابری قیمت لوازم پزشکی از تولید تا مصرف/فاکتورها به ظاهر قانونی است

دیناروند گفت: در برخی مراکز در کیت‌های تشخیصی و لوازم پزشکی گاهی 8 برابر در قیمت تولید تا مصرف افزایش وجود داشته است در حالی که فاکتور به صورت مدام صادر می‌شود و به ظاهر هم قانونی است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو در اولین همایش شرکتهای پخش که امروز در سالن همایش های صداو سیما برگزار شد با اشاره به اینکه در حوزه دارو امسال بازار 8900 میلیارد تومانی داشتیم، بیان داشت: در بهداشت و لوازم آرایشی بازار 12 تا 15 هزار میلیارد تومان را شاهد بودیم؛ البته در حوزه آرایشی بخشی رسمی و بخشی قاچاق است.

وی افزود: در حوزه غذا امسال بازار 75 هزار میلیارد تومانی داشته‌ایم که بخش مهمی از آن خارج از صنعت پخش توزیع می‌شود که اگر مجموعه‌ای از آن در صنعت پخش و توزیع رسمی وارد شود به نفع مردم و کشور خواهد بود.

دیناروند با اشاره به اشتغال 25 هزار نفر در حوزه دارویی به نقش صنعت پخش و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: وجود صنعت پخش باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود چرا که در مقایسه هزینه‌ها در شبکه رسمی و هزینه‌هایی که توسط عمده‌فروشی به دست می‌آید این کاملاً قابل لمس است.

به گفته وی صنعت پخش بساط واسطه‌گری را از بین می‌برد چرا که هم اکنون تفاوت معنی‌داری در قیمت محصولات تولید تا عرضه وجود دارد. حذف واسطه‌گری باعث می‌شود این مسائل برطرف شود.

مبارزه با قاچاق کالا بدون نظام منسجم توزیع امکان پذیر نیست

رئیس سازمان غذا و دارو شفاف‌سازی در حوزه مالیاتی را از دیگر مزایای وجود صنعت پخش عنوان کرد و گفت: اگر به طور کامل توزیع انجام شود اطلاعات کشور دقیق می‌شود و ضوابط فنی و استانداردها ایجاد خواهد شد.

وی افزود: همچنین امکان رهگیری و اصالت کالا فراهم خواهد شد چرا که مبارزه با کالاهای قاچاق بدون وجود نظام منسجم توزیع امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه حجم عظیمی از کالاهای قاچاق که وارد کشور می‌شود خارج از شبکه‌های رسمی توزیع است؛ ادامه داد: اگر توزیع نقش خود را به خوبی ایفا کند امکان عرضه نخواهند داشت.

دیناروند با اشاره به اینکه در حوزه سلامت کالاها نمی‌توانیم با یک آزمایش ثابت کنیم که یک کالا سالم است تصریح کرد: نمی‌توان مسیر تولید را تا مصرف ردیابی کرد این در حالی است که کالاهایی که قاچاق است و جمع‌آوری می‌شود به جای معدوم شدن گاهی به دلیل قیمت بالا دوباره به چرخه برمی‌گردند و دعواهایی که ما با برخی‌ها داریم بر سر همین است چرا که نمی‌گذارند این کالاها معدوم شود.

بازار مکمل ها ساماندهی می‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه از ساماندهی بازار مکمل‌های آرایشی، بهداشتی، طبیعی، سنتی و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: با اینکه عمده مصرف‌کننده لوازم پزشکی بیمارستان‌ها هستند اما چون ضابطه‌مند نیست و از هر کسی خریداری می‌کنند کالاهای پزشکی غیرمجاز بسیار است.

وی خاطرنشان کرد: امسال ساماندهی را در بحث دارو شروع می‌کنیم و سپس روی کالاهای سلامت محور خواهیم رفت چرا که حجم وسیعی از کالاهای سلامت محور توسط شرکت‌های پخش توزیع نمی‌شوند که اگر ساماندهی شده و به سیستم اضافه شود از قاچاق آنها جلوگیری خواهیم کرد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.