به گزارش
خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،
"احمد بخشایش اردستانی" فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه "نیو
ساوت ولز استرالیا و استاد دانشگاه و "نماینده مردم اردستان اصفهان با
10833 رای ماخوذه برای اولین بار موفق به حضور در بهارستان شد و به عضویت
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای
اسلامی درآمد.
بخشایش در مدت زمانی که در مجلس شورای اسلامی حضور
داشته طرحهای مختلفی را همچون "جرم سیاسی"، تشکیل شورای عالی اقتصاد
مقاومتی کشور، تبدیل صندوق به سازمان تامین اجتماعی، انتقال پایتخت، حق
شکایت نمایندگان مجلس در تمامی مراجع قضایی و اداری، استمرار حقوق مکتسبه غیرمالی نمایندگان و... را به امضا رسانده است.
"احمد
بخشایش" بعنوان عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده ده احزاب در گفتگوی مشروح با خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران بعد از میل کردن یک "چای دارچینی داغ" در مورد نحوه
فعالیت و آسیبهای پیشروی احزاب، نقش کمیسیون مذکور در روند ثبت قانونی
احزاب و .... توضیح داد.
جزئیات بررسی پرونده فعالیت احزاب در کمیسیون ماده 10 بخشایش درباره جزئیات بررسی پرونده فعالیت احزاب در کمیسیون ماده 10 گفت: روند بررسی مجوز احزاب مشخص است.
- ارائه درخواست از سوی احزاب و گروهها به وزارت کشور
- بررسیهای لازم از سوی کارشناسان معاونت سیاسی
- استعلامهای لازم از نهادهایی همچون وزارت اطلاعات، قوه قضاییه،
نیروی انتظامی
- ارائه اسناد به کمیسیون ماده 10 احزاب و معاونت
سیاسی وزیر کشور
- دو نماینده مجلس، قوه قضاییه و دادستانی آرای خود را جهت اعطای مجوز میدهند و متقاضیان پس از
تأیید نظرات فوق از سوی کمیسیون اقدام به تشکیل حزب میکند.
نقش نظارت کمیسیون ماده 10 در احزابنماینده مجلس شورای اسلامی درباره نظارت کمیسیون ماده 10 بر فعالیت احزاب تصریح کرد: کمیسیون در مجمع به عنوان ناظر جهت صحت
و سقم برگزاری انتخابات داخلی حضور دارد، چراکه گاهی در مجمع عمومی درگیری
پیش میآید و برخی اعضا منکر نتیجه انتخابات داخلی میشوند و گاهی یک حزب مخل امنیت ملی است که در ابتدای امر تذکرات شفاهی و کتبی لازم و بعضا اخطار به قطع فعالیت به فعالان حزبی ارسال میشود که در صورت عدم تاثیرگذاری پرونده به قوه قضاییه ارجاع داده میشود.
طرح افزایش تعداد اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب در وزارت کشوربخشایش ادامه داد: طرحی
به منظور افزایش تعداد اعضای کمیسیون متشکل از اعضای قبلی و استاد دانشگاه و یک نماینده احزاب در مجلس مطرح شد که کمیسیون حالت هیئت منصفه پیدا
کند و این طرح به کمیسیون برگشت و قرار شد که از
وزارت کشور لایحهای بیاید که این طرح را پر کند و بررسیهای لازم در این
کار انجام شود.
تا اطلاع ثانوی جلسات کمیسیون تعطیل استنماینده مجلس درباره تشکیل جلسات کمیسیون گفت: حدود چهار ماه بدلیل نبود
معاون سیاسی وزیر کشور جلسات کمیسون در تعطیلی به سر میبرد و اکنون مطلع نیستم که چند حزب جهت اخذ مجوز و تایید مراحل قانونی پشت در
کمیسیون هستند.
درخواست تشکیل حزب ندای ایرانیان به دست کمیسیون ماده 10 نرسیده استعضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب با اشاره به درخواست "ندای ایرانیان" با توجه به ماده پنج مصوب در مجلس و ممنوعیت فعالیت اعضای احزاب منحله خاطرنشان کرد: تاکنون
چنین درخواستی بدست کمیسیون ماده ۱۰ به دلیل عدم برگزاری جلسات نرسیده، اما اگر افراد احزاب منحله مشارکت و مجاهدین با توجه به روندی که
در گذشته داشتهاند، دوباره قصد انجام فعالیت دارند، فکر نمیکنم
با همان ترکیب بخواهند تیم جدیدی شکل دهند. اما فعالیت جوانان اصلاحطلب بحث دیگر است به هر حال هر کسی افکار خود را دارد و این
دلیل نمیشود که نسل دوم پای نسل اول سوخته شود.
عمر احزاب در ایران مانند گل آفتابگردان است
وی ادامه داد: به عنوان عضو
کمیسیون نمیتوانم از اکنون درباره اعضای هیئت موسس "ندا" نظر بدهم چراکه
باید در ابتدا بررسیهای لازم انجام و سپس نظر خود را اعلام کرد. اما با اینحال به عنوان یک نماینده مجلس معتقدم که
این احزاب باید اساس داشته باشند، چون احزاب در ایران گل آفتابگردان هستند
که با قدرت زاییده و با قدرت هم میمیرند. مثل حزب کارگزاران سازندگی با
آقای هاشمی زاییده و زمانیکه وی دچار افول شد کارگزاران هم افول پیدا کرد.
استعلام برای صلاحیت کرباسچی
این استاد دانشگاه درباره فعالیت حزب کارگزاران سازندگی در کشور و تخلفات کرباسچی بعنوان دبیرکل گفت: اعضای کارگزاران از جمله "کرباسچی" شهردار اسبق تهران بدلیل مباحث اجتماعی در
زندان بود و اگر نامش در حزب جدید بیاید حتما باید استعلام جدید انجام شود. و این مشکل دارد چون باید در کمیسیون بررسی شود که اصلا وی صلاحیت دارد برای این
کار یا خیر؟! به هرحال فردی که زمانی زندان رفته لابد به خاطر موضوعی رفته
مگر اینکه بگوییم وی محاکمه را قبول نکرده اگر قبول نکرده پس چرا زندان
رفته؟ و اگر زندان رفته پس جریمه خود را هم پذیرفته و این یعنی جرم خود را
پذیرفته است. اینکه آیا وی میتواند به عنوان یک دبیر تشکلی بیاید و در
ادامه به عنوان نهاد مدنی مدعی اداره کشور در بخشهای مختلف مرتبط با حزب
شود قابل تامل است... چراکه قرار است در کانال انتخاباتی، احزاب مختلفی از
جمله کارگزاران با توجه به وسعت پولی و مالی که دارند و معلوم هم نیست از
کجا آوردهاند!!! در این کانال شرکت کنند. اینها بعدا حرف برای گفتن دارند؟
آیا کرباسچی میتواند دبیرکل باشد؟ فکر نمیکنم...
کارگزاران حزب بادکنکی و مرده است
بخشایش با بیان اینکه کارگزاران حزب مرده و فشل است، افزود: الان هم کسی با آنها نیست مثل یک فولکس واگناند که ۳ یا ۴ عضو فامیل در حزب مشغول فعالیتاند و حزب
کارگزاران که از اول حزب نبود و اینها فقط شخصیتی و بادکنکیاند یعنی حرف
فقط میزنند و در زمان انتخابات پررنگ میشوند و پولی در اختیار دارند که
عدهای میآیند و میخورند...
این نماینده مجلس در انتقاد از عدم برگزاری مجمع عمومی از سوی کارگزاران تصریح کرد: اینها هرگز در این حدود هشت سال مجمع عمومی خود را برگزار نکردهاند و یک عدهای از یاران آقای هاشمی رفسنجانی که در قدرت بودند و ثروت و خانواده داشتند، حزب تشکیل دادند الان هم انصافا حزب کارگزاران
حزب نیست. مخصوصا دبیرکل آن که مشکل اجتماعی دارد و
در کنار این مباحث، چون در کشور انتخابات روی ریل احزاب انجام نمیگیرد و
آنها شب انتخابات فعال میشوند ما هم با تسامح و تساهل با آنها برخورد
میکنیم.
بخواهیم سفت بگیریم احزاب به مشکل می خورند
بخشایش درباره آثار تسامح برخورد کردن با احزاب و نحوه نظارت بر تخلفات موجود گفت: اگر بخواهیم سفت و سخت بگیریم احزاب ما همین کژدار و مریز خود
را از دست میدهند و به همین علت مسایل مرتبط با فعالیت احزاب را
زیر سیبیلی رد میکنیم. درست است این مسئله باعث ضعف احزاب ما میشود اما ما در جامعه دچار یک حالت تخفظ رو در رو بایستی هستیم و میبینم که با وجود ۲۳۸ حزب
در کشور، اکثر آنها گل آفتاب گرداناند. یعنی حزبی بوده که با فردی در قدرت زاییده شده و در دوره کنونی همچون دورههای قبل اینگونه احزاب زیادی پدید آمدند و بعنوان نمونه "ندای ایرانیان هم در حال حاضر یواش یواش در حال ظهور و بروز است و در واقع حزبی حزب است که قبل از تشکیل دولت شکل بگیرد و در دوره که هاشمی هم احساس ضعف
در برخی به وجود آمد و گفتند که قدرت از دستمان رفت! ۶-۷ نفر
از وزرا گفتند: حزبی درست میکنیم تا قدرت از دستمان نرود.
متعلق به هیچ حزبی نیستم
وی درباره تاثیر سلایق شخصی در نظردهی در کمیسیون گفت: ما ایمانی هستیم و من به شخصه
متعلق به هیچ حزبی نیستم. مستقلام اما کاملا به روی احزاب اشراف دارم چون
۱۸ کتاب تألیف کردم و البته نمیگویم خوب است یا بد! بالاخره میخواهم بگویم چون حب و بغض ندارم، این
مسئله باعث نمیشود که سلیقه سیاسی شخص باعث تأیید و یا رد احزاب و درخواست
کننده در کمیسیون شود اینکه مثلا "ندای ایرانیان" و "کارگزاران" فردا بیایند
قدرت را در دست بگیرند خب به ما ارتباطی ندارد و اصلا وظیفه من نیست و
نباید آخرت خود را بفروشم و
باید سنجه و معیارهایی داشته باشم و براساس قانون و عرف موجود عمل کنیم.
وی ادامه داد: اوایل که در کمیسیون بودم گفتم این روش شما غلط هست ما
باید در نبود قانون، عرف را مدنظر قرار دهیم و احزابی که در خواب هستند را
تعطیل و باید آفتهای موجود در احزاب را که نزدیک انتخابات کرکرههای خود را بالا میکشند را درست کنیم.
چراکه احزاب به نوعی
ریل انتخابات را سمباده میزنند و نقطه ضعفی که وجود دارد اینکه شب انتخابات جبهه ایجاد میکنند و این در حالی است که جبهه باید شب انتخابات حرف خود را بزند و بعد کرکره خود را پایین بکشد
چراکه اگر ادامه دهد میشود که حزب جدید...!
اکثر فسادها سیاسی است
بخشایش به فسادهای موجود در کشور در ابعاد سیاسی و اقتصادی اشاره و تصریح کرد: این معظلات باید در کشور
رسانهای شود تا هزینه فساد را زیاد کنیم و برخی افراد جسارت انجام فساد
را نداشته باشند. ممکن است در چند سال اول موفق نباشیم اما بالاخره در
درازمدت که من نوعی بفهمم اسمم در روزنامهها میآید و آبرویم میرود دیگر این کار را
نمیکنم. اکثر فسادها سیاسی است و این فساد برای پول و قدرت است و فساد
سیاسی را باید خبرنگاران از طریق پرسو جو پیگیری کنند.
مثلا
همین کارگزاران، دبیرکلی که در شهرداری بوده و تخلف انجام داده، باید دوباره
شرایط به گونهای فراهم شود که بیاید و همین کار را بکند؟ خب این
خیلی بد است. در مورد احزاب هم همین است. من که عضو حزب نیستم، البته بدم
نمیآید عضو حزب شوم، منم خط فکری دارم البته تاکنون احساس
نیاز نکردم، چون ندیدم احزاب ریل انتخابات را بچرخانند و مثلا در اردستان من دیدم با استقلال بهتر و بیشتری میتوان رأی
کسب کرد.
موتلفه و اعتمادملی احزاب خوبی هستند اما اعتمادملی دبیرکلش در حصر است
وی موتلفه اسلامی در میان اصولگرایان را حزبی بهتر از دیگر احزاب عنوان و تصریح کرد: در میان اصلاحطلبان حزبی که کار حزبی کند را
نمیبینم اما اعتماد ملی مدتی در ضعف پدید آمد که میتوانست کار حزبی
کند و اکنون چون دبیرکلش در حصر است، با توجه به شخص محور بودن احزاب، آن حزب هم دیگر عملا کار نمیکند و البته مشکلات قانونی مطروحه آن فعلا که اعلام نشده اما مشکل دبیرکلش باید بررسی شود.
بخشایش در پاسخ به اینکه اخیرا کروبی به اعضای اعتماد ملی پیغام داده که فعالیتها را آغاز کنید، گفت: با اون کاری ندارم و میخواهم بگویم بهترین حزب باید کار حزبی کند چراکه
احزاب مزایای خوبی دارند و ظرفیت پاسخگویی دولت را افزایش و نشاط سیاسی
برقرار و نخبگان را شناسایی میکنند.
این استاد دانشگاه به بارزترین تفاوتهای میان کارکرد احزاب داخلی و غربی اشاره و تصریح کرد: حزب کلمهای غربی که به قصد دفاع از منافع خود، خواستگاه طبقاتی دارد و در ایران آن طبقات به آن معنا شکل نگرفته که حزبی از آن بلند شود و دوم اینکه حزب سابقه استعماری دارد و مانع سوم سابقه دینی ایران است که با حزب بیگانه است. مردم میگویند چون احزاب غربی بوده استعمار را وارد کرده، واقعا هم اینکار را کرده، مثلا حزب توده نفوذ شوروی، اراده ملی نفوذ انگلیس را به وجود آورده است، مردم ایران این استعمار را نمیپذیرند. در کل ۱۸ مانع برای شکلگیری احزاب وجود دارد. در قانون اساسی ما احزاب آن چرخ دنده انتخابات نیست. احزاب آن جایگاه را ندارد که عدهای علاقه داشته باشند که عضو شوند.
نماینده مردم اردستان در مجلس دهم ادامه داد: فعالیتهای پنهان حزب از آشکار آن بسیار بیشتر است و فعالیت آشکار آن سه مسئله یعنی جذب نخبگان، افزایش پاسخگویی دولت و داشتن برنامه برای دولت است و هرچه جلوتر رویم نیازمان به حزب هم بیشتر میشود، چون دموکراسی و مردمسالاری یعنی پرورش حزب.
این نماینده مجلس درباره شکلگیری جبهههای متعدد در آستانه انتخابات بیان داشت: در کمیسیون ماده ۱۰ بیانیهای درباره چگونگی فعالیت و تعداد احزاب موجود در جبههها صادر شد که در در صورت تمایل به ادامه فعالیت باید کمیسیون را در جریان بگذارند و ما باید قانونمند و هنجارمند این جبههها را تعریف، کنترل و نظارت کنیم.
صلاح نیست فراکسیون اعتدال شکل بگیرد
وی با اشاره به احتمال تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس گفت: به چند دلیل صلاح نیست که این فراکسیون شکل بگیرد از جمله اینکه چون فراکسیون بعنوان مادر حزب مطرح است، یعنی متقاضیان تشکیل فراکسیون اعتدال که چند نفر از نمایندگان مجلس معتدل هستند میخواهند از این طریق در شهرهای خود در آینده مجددا کاندیدا شوند. پس با این شرایط چنین مسئلهای صورت میگیرد و هر چیزی که دولت ساز بیاید میشود وکیلالدوله... وکیلالدوله بودن هم میشود انگ. و آن مسئلهای که مهم است اینکه آیا دولت میخواهد فراکسیون اعتدال را درست کند؟ یا اینها میخواهند خودشان را به دولت بچسبانند؟ تشکیل فراکسیون اعتدال بستگی به نوع عملکرد دولت دارد و هم علیرغمی که میگویند به نفع نیست که تشکیل شود، ولی بالاخره تا قبل از انتخابات سال آینده شکل میگیرد و حداقل ۵۰_۴۰ نفرند که
هراز چندگاهی جملهای میگویند که اینها را به وحشت بیاندازند و اما علیالحساب بیشتر برای تهدید رهروان است و انشاءالله موفق باشند.
هدف فراکسیون اعتدال فشار به رهروان ولایت است
بخشایش گفت: در واقع فراکسیون اعتدال برای فشار به فراکسیون رهروان ولایت است که آقای لاریجانی را گاهی اوقات با خود کنند که رئیس مجلس در بحث استیضاح "فرجیدانا" هم، همین کار را به خاطر فراکسیون اعتدال البته به صورت نانوشته که حامی دولت است، کرد. با چند جمله به نفع آقای فرجیدانا سنگ تمام گذاشت. اما مجلس کار خود را میکند، چون نمایندگان ریگ کف مجلس هستند و من این ماجرا را دعوای بین اصولگرا و اصلاحطلب میدانم و اینکه مسئله دعوای رو کم کنی بود و اگر استیضاح یکی از قطبهای دولت که در اختیار اصلاحطلبان بوده ناتوان
میشد فکر میکنید وزرا به نمایندگان دیگر توجه میکردند؟
وی افزود: این دعوا تقریبا مثل دعوای مجلس پنجم بود که "عطاءالله مهاجرانی" آمد و نمایندگان و حتی خود وی گارد گرفتند. اما آنها شبانه زیرکانه با برخی نمایندگان لابی کردند و آنها را خریدند و در حالیکه این دور مجلس پای حرف خود ایستاد و استیضاحکنندهها فراکسیونی نبودند بلکه از همه بودند و فراکسیون رهروان دوست داشت بگوید که استیضاحکنندهها پایداری هستند و لذا سکوت کردند. اعضای رهروان دو جناح شدند یکی عدهای که در جریان و روند استیضاح بودند مثلا خود من در استیضاح بودم البته نه به خاطر مباحث سیاسی.
فرجی دانا بدقول بود / دانشگاه علمی کاربردی اردستان را تعطیل کرد
بخشایش به دلایل موافقت خود برای استیضاح وزیر اشاره و تصریح کرد: وزیر علوم به جوانان اصفهان قولی داد که عملی نکرد و بعد دانشگاه علمی کاربردی را در اردستان تعطیل کرد! شما فکر میکنید من نماینده باید در مقابل مطالبات مردم شهرم از چه طریقی اقدام میکردم؟ تلاشهای زیادی در این زمینه کردم و در نهایت تنها راه چاره استیضاح بود و در اینگونه مواقع ما گاهی به دست بوس وزرا میرویم تا کاری برای ما کنند اما در سوال و استیضاح، این وزرا هستند که پابوس ما میآیند!!! ما که دنبال منافع فردی نیستیم، برخی ماجراها هم در این زمینه قصه بود. یعنی فراکسیون رهروان دید که اگر قرار باشد موضع بگیرد نصف آن میریزد.
وی درباره
برخی حاشیههای به وجود آمده درباره تضعیف فراکسیون رهروان بعد از استیضاح
گفت: دکتر لاریجانی در جایگاه ریاست مجلس در حال فعالیت است و گاهی اوقات
ممکن است برخی ناراحت شوند. از آن طرف هم اگر فراکسیون رهروان، فردی کار کند
مثلا "کاظم جلالی" برای خودش کار کند نمایندگان میفهمند که وی فراکسیون
درست میکند که رئیس مرکز پژوهشها شود. خب این را که میفهمند میگویند
تغییر و تحول صورت بگیرد و
در مجلس شاخصهها و سنجههای مشخص است و هر شخصی ممکن است عکسالعمل نشان دهد، محیط مجلس این رقابت و تنازع را میطلبد و خوب هم هست.
برخی مسئولان نمایندگان را ول کردنداین استادد دانشگاه با بیان اینکه نمایندگان گوشت قربانی هستند، ابراز داشت: متاسفانه برخی مسئولان نمایندگان را ول کردند و ما هم امکاناتی نداریم و ملت خواستار حل مشکلاتشان از طریق ما هستند و مردم به نماینده و ما هم به وزرا فشار میآوریم.
بخشایش درباره عملکرد دولت در یک سال نخست گفت: متوسط به پایین است و در سیاست خارجی یک سال تمام بسته را در بحث هستهای قرار داده بقیه مباحث را فقط رصد میکند. "رهبری معظم" جور آن را میکشند. در بحث اقتصادی، نقطه به نقطه را بحث میکند و در حالیکه آمار زندگی افراد شرط است و در بحث آرامش اجتماعی موفق بوده است.
چای دارچینی به پایان رسید اما انگار فنجان بسیاری از احزاب سرد شده و باید دوباره برایشان چای دم کرد.
* گفتگو از زهره حاتمی
انتهای پیام/