به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ سید امیر محسن ضیایی در نشست خبری ششمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور بر شناخت دانشجویان علوم پزشکی از نظام سلامت و استقرار و اجزای آن تاکید کرد و گفت: یکی از اهداف ششمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور تغییر وضعیت آموزش پزشکی از حالت سنتی به مدرن است.
معاون آموزشی در ادامه افزود: این المپیاد به نوعی الگوسازی برای آموزش پزشکی است و باعث طراحی در نوآوری در حیطههای علوم پزشکی میشود.
وی تعداد کل شرکت کنندگان در این المپیاد را ۵۱۵ نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد ۵۳ درصد زن و ۴۷ درصد مرد هستند به عبارتی دیگر ۲۷۴ شرکت کننده زن و ۲۴۱ شرکت کننده مرد در المپیاد حضور دارند.
به گفته معاون آموزشی، المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور در چهار حیطه استدلال بالینی - مدیریت نظام سلامت - تفکر علمی در علوم پایه و هنر در آموزش پزشکی برگزار میشود.
ضیایی با تاکید بر اینکه نباید فقط به دانشجوی علوم پزشکی حجمی از اطلاعات در قالب جزوه و کتاب داده شود، افزود: باید افراد بتوانند در قالب آموزشهای علمی از آموزشهای مهارتی و حرفهای نیز برخوردار شوند و شیوه آموزش در پزشکی باید از حالت دبیرستان خارج شود که برگزاری این المپیاد تاثیر خوبی در تغییر شیوههای آموزش پزشکی خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: در المپیاد امسال در حیطه استدلال بالینی، حیطههای اصلی پزشکی و در حیطه مدیریت نظام سلامت، پوشش همگانی خدمات سلامت مطرح شده است و از طریق این المپیاد میتوانیم استدلالهای افراد را تقویت و رشد دهیم.
معاون آموزشی بر شناخت توانمندیهای دانشجویان علوم پزشکی تاکیر کرد و گفت: نباید اجازه دهیم که فقط دانش نظری دانشجو سنجیده شود بلکه باید مسائل دیگر مثل مشارکت در جامعه و میزان علاقهمندی دانشجو به جامعه هم سنجیده شود و المپیاد علمی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی فرصت مناسبی برای این منظور است.
وی همچنین از ارزیابی المپیاد علمی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خبر داد و افزود: افرادی که در این المپیاد رتبه میآوردند میتوانند به عنوان نخبه از مزایای بنیاد ملی نخبگان استفاده کنند.
بنابراین گزارش، رییس مرکز خدمات آموزشی معاونت آموزشی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در المپیاد علمی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی از ۲۵۳ نفر از اساتید دانشگاههای علوم پزشکی استفاده شده است، افزود: این المپیاد در جهت توانمند سازی اساتید دانشگاههای علوم پزشکی بسیار موثر است.
سلیمان احمدی همچنین، بالاترین تعداد شرکت کننده در این المپیاد را در حیطه تفکر علمی با حضور ۱۴۴ شرکت کننده بیان کرد و گفت: حیطههای استدلال بالینی، مدیریت نظام سلامت و هنر در آموزش پزشکی به ترتیب کمترین تعداد شرکت کننده را دارند.
وی با اشاره به رقابت افراد ابتدا در دانشگاه خود و سپس ورود آنها به المپیاد افزود: امسال در این المپیاد، اعلام نفرات برتر به ترتیب با اهدای مدال طلا، نقره و برنز خواهد بود، بطوریکه ۱۰ درصد برگزیدگان هر حیطه مدال طلا، ۱۵ درصد از برگزیدگان هر حیطه مدال نقره و ۲۵ درصد مدال برنز میگیرند که خود باعث ایجاد انگیزه هر چه بیشتر در شرکت کنندگان خواهد شد.
گفتنی است: ششمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ شهریور ماه با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی ایران و مشهد به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ایران درسالن همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار میشود.
انتهای پیام/