سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس سیاست خارجی:

صاعقه تحریم روند مذاکرات را تهدید می‌کند/ سه نیرویی که اوباما را غلام حلقه به گوش خود کرده است

یک کار‌شناس سیاست خارجی گفت: باراک اوباما شخصا تصمیم‌گیر نیست، فشار قاطع از طرف سه جناح مواضع رئیس جمهور آمریکا را مشخص می‌کند.

"محمد ساجدی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیرامون دور جدید تحریم‌های ضد ایرانی اظهار داشت: تحریم‌های جدید آمریکا تنها یک نوع عامل بازدارنده برای از دست ندادن بخشی از متحدانی است که احتمالا این کشور را بخاطر مذاکره با ایران تحت فشار قرار می‌دهند.

وی افزود: فشار اهرم‌های قدرت، صهیونیست‌ها از یک سو و جمهوری خواهان از سوی دیگر مانع آن شده که دموکرات‌ها بتوانند قاطعانه وارد صحنه سیاسی شوند، بنابراین معادله از دو حال خارج نیست؛ یا آمریکایی‌ها باید واقعیات را بپذیرند و با ایران کنار بیایند یا اینکه همچنان بر مواضع سخت خود بایستند.   

ساجدی تحریم‌های اعمال شده را در روند مذاکرات تاثیرگذار دانست و گفت: بنابراین ظرف روزهای آتی و پس از مذاکرات دور جدید وزیر خارجه ایران با مقامات اتحادیه اروپا، تقریبا ابعاد کار مشخص می‌شود، همانطور که در سفر آمانو به تهران نوع لحن مذاکراتش تاثیرگذار بود، بنابراین ملموس‌تر کردن نتایج مذاکرات آمریکایی‌ها، در اراده سیاسیشان بی‌تاثیر نیست.

وی تصریح کرد: تجربه نشان داده که آمریکایی‌ها هرگز به قرارداد‌هایشان پایبند نبودند، مگر اینکه به صورت مکتوب باشد و هر وقت اراده کنند به وسیله یک الحاقیه، تبصره و ماده‌ای آن توافق را بر هم می‌زنند، بنابراین ما باید مراقب باشیم که تحت حیله آن‌ها قرار نگیریم، ولی همچنان  آداب دیپلماتیک برای ما بسیار محترم است. 

این کار‌شناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: باراک اوباما شخصا تصمیم‌گیر نیست، فشار قاطع از طرف جناح‌های داخلی حزب دموکرات، جمهوری‌خواهان و در ‌‌نهایت صهیونیست‌ها است؛ فرآیند این سه نیرو می‌تواند مواضع رئیس جمهور را مشخص کند، چگونگی ورود آمریکایی‌ها در حوادث داعش نمونه‌ای از آن است، بنابراین آنچه که از آمریکایی‌ها اعلام می‌شود فرآیند سه گانه‌ای است که به نظر می‌رسد در ‌‌نهایت بازهم شکننده خواهد بود و در نهایت نکته مهم، رسیدن به نقطه مطلوبی است که در مذاکرات آینده دنبال خواهیم کرد.

*رویارویی با عمل دوگانه آمریکایی‌ها را نمی‌پذیریم

شایان ذکر است؛ "مجید تخت‌روانچی" روز گذشته(شنبه) در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: این یکی از مواردی است، که ما از قبل خیلی به صراحت نظرمان را در جلسات خصوصی اعلام کرده بودیم و انتقادات شدیدی به مواضع آمریکا داشتیم و از نظر ما این کار آنها کاملا مردود است.
 
معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه با بیان اینکه ما در حال بررسی موضوع هستیم و ظرف امروز اعلام نظر خواهیم کرد اظهار داشت: سخنگوی وزارت خارجه به زودی در این مورد توضیحات لازم را خواهند داد.
 
تخت‌روانچی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم قبول کنیم که با یک عمل دوگانه آمریکایی‌ها مواجه شویم زیرا آنها از یک طرف ادعای علاقه برای حل مسئله دارند، و از طرفی دیگر توسل به چنین اقداماتی که از دید ما و خیلی دیگر از کشورها مردود است را انجام می‌دهند، و این رفتارها عملا مخالف ادعاهایی است که در مذاکرات مطرح می‌کنند.

گفتنی است؛ دولت امریکا روز جمعه اعلام کرد که چند شهروند و شرکت ایرانی را به فهرست تازه تحریم‌های یکجانبه خود علیه جمهوری اسلامی ایران افزوده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: تحریم ، آمریکا ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.