وی افزود: پیانو، ویولن و گیتار در بخش خارجی و سنتور، تار و سه تار در ایران بیشترین هنرجو را در جشنواره دارد.
ترابی همچنین گفت: از هر 32 استان، آثاری برای حضور در جشنواره رسیده است، اما 26 استان به مراحل نهایی راه پیدا کردند. تالار رودکی، تالار وحدت، خانه هنرمندان و سالن استاد شهناز مکانهایی هستند که جشنواره در آنها برگزار میشود.
وی عنوان کرد: این جشنواره علاوه بر یک اتفاق مهم در موسیقی کشور، به عنوان جشنوارهای که چشم انداز موسیقی کشور را نیز روشن میکند، قابل اهمیت است و کسانی که به دنبال کشف استعدادها و نخبگان موسیقی هستند، این جشنواره کمک زیادی به آنها میکند.
اسعدی دبیر هشتمین جشنوارهی
موسیقی جوان در ادامه گفت: در هر جشنوارهای وقتی مسئله شبیه آزمون باشد، شرکت
کنندگان باید به مراحل پایبند باشند. چهار روایت در این جشنواره مورد نظر است که هر
گروه سنی میتواند در یکی از آنها شرکت کند.
در زمینهی موسیقی ایرانی قطعات شناسنامه دارند و با موسیقی کلاسیک تفاوت دارد و در آن بداهه نوازی مطرح نیست. در موسیقی کلاسیک، متن، ردیف است و روایت دارد. در این جشنواره بیان کردهایم چه ردیف و گوشههایی مد نظر است. در مرحلهی نهایی هر هنرجوی برگزیده میتواند به مدت 5 الی 7 دقیقه برداشتش را از زیبایی شناسی موسیقی ایرانی اجرا کند.
دبیر اجرایی جشنواره نیز در ادامه افزود: اجرای برگزیدگان در حاشیهی این جشنواره در قالب زیبایی شناسی موسیقی در چهارچوب وظایف جشنواره نیست و باید از جشنواره در حد خودش انتظار داشت؛ هرچند سال گذشته این اتفاق افتاد و از برگزیدگان گروهی تشکیل شد و در جشنوارهی موسیقی فجر نیز شرکت کرد.
ترابی همچنین گفت: هزینههای صفر تا صد هنرجویان به عهدهی جشنواره نیست، هرچند هنرجویانی مشکل داشته باشند، کمکهایی خواهد شد. در اهدای جوایز نیز به نفر اول دو میلیون تومان و به همین ترتیب نفر دوم و سوم جوایزی اهدا خواهد شد؛ البته سعی شده است از سطح سال گذشته پایین تر نیاید.
اسعدی دبیر هشتمین جشنواره موسیقی جوان در خصوص جدا کردن سازهای کوبهای و تشکیل جشنوارهی مستقل برای آن گفت: شاید جدا شدن تنبک و سازهای کوبهای در جشنوارهای مستقل بهتر باشد اما با توجه به صحبتهایی که با بزرگان این سازها انجام شد و نداشتن همکاری این بزرگان، در حال حاضر امکان چنین امری نیست و صرف جدا کردن آن خوب نیست، زیرا اگر قرار باشد جشنواره ای بد برگزار شود، بهتر اینکه برگزار نشود.
وی تصریح کرد: برای داشتن چنین جشنوارهای در سطح ملی نیازمند مدارا و هم نشینی استادان است.
وی افزود: از 35 استاد برجسته برای داوری در جشنواره کمک گرفته شده است؛ برای مثال در ساز سنتور، سعید ثابت، سیامک آقایی و ... سهتار، مسعود شعاری و... در سازهای کلاسیک نیز داوود جعفری امید و... داوری را بر عهده دارند.
ترابی گفت: حجم جشنوارهی امسال به دلیل اضافه شدن سازهای کلاسیک دو برابر شده است. حمایت معنوی هنرجویان برگزیده در اختیار جشنواره نیست.
اسعدی در پایان گفت: از جمله اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره در بخش ایرانی، شهرام ناظری، حسین علیزاده، استاد کیانی و در بخش کلاسیک، شاهین فرهت، آذین موحد و خانم قنبری مهر هستند.
انتهای پیام/