سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تخت‌روانچی:

مذاکرات هسته‌‌ای و توافق ژنو شروع پایان تحریم‌ها و ایران هراسی بود

معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه گفت: مذاکرات هسته‌‌ای ایران با 1+5 و توافق ژنو شروع پایان تحریم‌ها و ایران هراسی بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "مجید تخت‌روانچی" با حضور در همایش واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت روحانی که صبح امروز در دفتر مطالعات بین‌‌المللی وزارت خارجه برگزار شد گفت: امنیتی کردن پرونده هسته‌ای ایران موضوع بسیار مهمی است چرا که پس از انقلاب آمریکا و یارانش تلاش کردند در سطح بین‌المللی موضوعات مربوط به ایران را امنیتی کنند و از هر فرصتی برای هدفشان کردند.
 
وی تصریح کرد: هدف آمریکا از این اقدام روشن است چون با امنیتی کردن ایران می‌توانستند در فعالیت‌‌های بین‌المللی کشورمان خلل ایجاد کنند و در قطع‌نامه 598 تلاش کردند، پس از این تصویب این قطع‌نامه تحریم علیه ایران اعمال کنند و حتی پیش نویس قطعنامه هم بیرون آمد و ما هم آن را دیدیم این امر یعنی اینکه تحریمی که در سال 2006 در شورای امنیت اعمال کردند تقریباً مشابه تحریم‌های سال 1988 بود که موفق نشدند آنها را به اجرا در آورند.
 
 معاون وزیر خارجه اظهار داشت: این مسیر واحدی است که آنها بتوانند مسئله ایران را امنیتی نشان دهند و تحریم‌های شورای امنیت زمینه‌ساز تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه شود و پس از آن بتوانند تحریم‌های شورای امنیت و شورای اروپا را به تصویب برسانند.
 
وی ادامه داد: موضوع هسته‌ای بخشی از ایران هراسی است که در قالب امنیتی سازی به آن می‌پردازند تا کشورهای دیگر از فعالیت‌های ایران بترسند.
 
معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه بیان کرد: تلاش کردند که پای شورای امنیت را به پرونده ایران باز کنند اما برخورد ما این بود که ما چیزی نداشتیم که نگران آن باشیم و حسن نیت خود را نشان دادیم و پس از آن 2 سال مذاکره و بازرسی شد و همکاری‌های متعددی صورت گرفت و در سال 2005 طرحی پیشنهاد دادیم که اگر طرف مقابل حسن نیت داشت به نتیجه می‌رسیدیم اما طرف مقابل نمی‌خواست از امنیت‌سازی دست بکشد.
 
تخت روانچی اضافه کرد: مذاکرات در سال‌های 2003 تا 2005 با 3 کشور اروپایی انجام شد و به ظاهر آمریکا در مذاکرات حضور نداشت اما سایه حضور ایالات متحده خیلی سنگین بود و دلیل شکست مذاکرات در سال 2005 فشاری بود که آمریکا می‌آورد.
 
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: از نظر ما هیچ زمینه حقوقی وجود نداشت که پرونده ایران از آژانس به شورای امنیت برود و شما در قطع‌نامه‌های شورای امنیت نمی‌بینید که ایران تعهدات ان پی تی را نقد کرده باشد.
 
وی افزود: هر کشوری که عضو ان پی تی است متعهد می‌شود به سراغ ساخت سلاح نرود و ما از ابتدا به آن عمل کرده‌ایم اما در قبال این امر باید یکسری امتیازات وجود داشته باشد تا از آن بهره‌بردرای صلح آمیز کنند.
 
تخت روان‌چی اظهار داشت: فشاری که به آژانس می‌یاد تا با ما همکاری نکند روشن است البته ما نیازی داریم بتوانیم اقداماتی را در داخل انجام دهیم و فعالیت صلح آمیز داشته باشیم.
 
معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: در سال 2010 اعلام کردیم که آماده‌ایم بخشی از ذخایر 3.5 درصد را بدهیم و سوخت تحویل بگیریم برای راکتور تحقیقاتی تهران اما چرا نمی‌خواهند حق ما را جامه عمل بپوشانند.
 
تخت روانچی بیان کرد: در سال 2010 رؤسای جمهور برزیل و ترکیه به ایران آمدند اما با توافق صورت گرفته مخالفت کردند و پس از آن قطع نامه 1929 را تصویب کردند که این امر نشان می‌دهد عده‌ای فقط دنبال شر هستند و به دنبال حل قضیه نیستند چون اگر بودند در سال 2005 این مسئله در پاریس حل می‌شد.
 
وی اضافه کرد: توانایی فنی ما دست و بال ما را در مذاکرات باز می‌کند چرا که رد سال 2005 تعداد محدودی از سانتریفیوژ را در اختیار داشتیم اما هم اکنون به حدود 20 هزار تا رسیده است و روشن است که تحریم‌های آنها به نتیجه نرسیده و الان آنها متوجه شده‌اند که ایجاد فشار تاریخ مصرف دارد.
 
تخت‌روانچی تصریح کرد: دلیل اینکه مذاکرات شروع شد این بود که طرف مقابل احساس کرد که مقاومت وجود دارد و سیاست تصویب قطع نامه تحریم نتیجه ندارد.
 
معاون اروپا و امریکای وزارت خارجه بیان کرد: یکی از اولویت‌های دولت جدید بحث هسته‌ای است و از ابتدا هم اعلام کردیم که ما به دنبال بازی برد برد  هستیم و تضمین می‌دهیم که برنامه ما صلح آمیز است همچنین از ابتدا تأکید کردیم که چرخه سوخت را باید داشته باشیم و به فعالیتمان ادامه دهیم.
 
وی افزود: ما در چارچوب و خطوط قرمز مذاکره می‌کنیم که اگر حسن نیت باشد می‌توانیم 3 آذر به نتیجه برسیم اما اگر نرسیدیم انتهای دنیا نخواهد بود چرا که حسن نیت ما برای دنیا روشن شده است اما به هر هزینه‌آی توافق نمی‌کنیم و انعطاف ما یک حدی دارد و بر اساس چارچوب خودمان مذاکره می‌کنیم، البته آنها نباید وقت کشی کنند.
 
تخت‌روانچی اظهار داشت: پروژه امنیتی کردن پرونده هسته‌ای ایران شکست خورده و این پروژه‌ای نیست که در زیر بیرقش سینه بزنند.
 
وی افزود: برخی کشورها نفعشان در آشوب و بلوا است و می‌خواهند از ایران تصویر غیر واقعی بسازند و از آن بهره‌برداری کنند.  
 
تخت روانچی در پایان خاطر نشان کرد: مذاکرات هسته‌‌ای و توافق ژنو شروع پایان تحریم‌ها و ایران هراسی بوده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: توافق ، ژنو ، تحریم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.