یک روزنامه آلمانی ایران را اولین و مهمترین مخاطب غرب در دیپلماسی فعال برای مقابله با تروریست‌های داعش دانسته و نوشت از این رو هیچ چیز نباید توافق در مذاکرات هسته ای ایران با غرب را به خطر بیاندازد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ روزنامه "فرانکفورتر روند شاو" در تحلیلی به راه های مقابله با  تروریست های داعش در منطقه پرداخته و نوشت: همه گزارش های اخیر درباره پیشروی های تروریست های داعش خبرهای فاجعه باری هستند. جنگجویان داعش مخالفان، رقبا و مذاهب دیگر را قتل عام می کنند. آن ها شهرها، سدها و حوزه های نفتی را اشغال می کنند.
 
نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه با وجود حملات هوایی آمریکا داعش همچنان به اقدامات خود در عراق ادامه می دهد همچنین نوشت: کشورهای غربی با خونسردی شگفت انگیز و معمولی به این وضعیت واکنش نشان می دهند. برخی  جنگنده بمب افکن و هواپیماهای بدون سرنشین ارسال می کنند که کم تر نتیجه دارد، برخی دیگر برای به اصطلاح متحدان خود در عراق سلاح می فرستند که بعدها مبارزان داعش در صورت دستیابی به این تسلیحات از آن شاد می شوند. برخی دیگر هم همچنان در این باره بحث می کنند که آیا به جای ارسال سلاح باید کمک های بشر دوستانه به عراق بفرستیم.
 
در این میان از یک موضوع که آن دیپلماسی است هرگز سخنی نیست. نه در اینجا منظور این نیست که با گروه های تروریستی داعش چای بنوشیم و به دنبال توافق های غیر ممکن با آن ها بگردیم. دیپلماسی باید ترجیحا فعال شود تا به درگیری ها در مناطق تحت قلمرو داعش پایان داده شده و کشورها به این ترتیب پایدار شوند و پس از آن به همکاری با آن ها بر اساس یک استراتژی مشترک روی آورده شود.
 
نویسنده در ادامه تصریح کرد: مهم ترین و اولین مخاطب یک چنین دیپلماسی فعالی ایران است. مذاکرات اتمی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا به خوبی پیش می رود. در حال حاضر یک نوشته ای وجود دارد که راه حل ها برای این اختلافات بزرگ را طراحی می کند. طبیعتا هنوز برخی مسائل حل نشده و باز وجود دارد اما هیچ چیز نباید توافق در این باره را به خطر بیاندازد.
 
در ادامه آمده است: هر دو طرف مذاکرات هسته ای ایران منافع مشترکی در منطقه داشته و می توانند تاثیر گذار باشند. در پشت پرده درباره مسئله تروریست های داعش اقداماتی انجام می گیرد. افسران آمریکایی و ایرانی به ارتش عراق مشاوره می دهند و هر دو تحولات را مورد بررسی قرار داده و سلاح به بغداد ارسال می کنند. تهران همچنین از نخست وزیری حیدر العبادی حمایت می کند.
 
نویسنده در ادامه تصریح کرد که در این میان عربستان سعودی هم باید از نظر دیپلماتیک هم حمایت شده و هم تحت فشار قرار گیرد. رهبری در ریاض حمایت های مستقیم و غیر مستقیم تروریست های داعش را مدتهاست که در پیش گرفته است چرا که  مخالف رئیس جمهوری سوریه و ایران شیعی بوده و با این دو مبارزه می کند. در این میان ترس و فشارهای خارجی می تواند تاثیر گذار باشد.
 
این روزنامه آلمانی در ادامه به نزدیکی یک باره این دو دشمن منطقه ای یعنی ایران وعربستان که اخیرا اتفاق افتاده اشاره کرد و همچنین نوشت: حالا باید با ترکیه نیز درباره سیاست هایش در قبال سوریه، حمایت های این کشور از جهادی ها و همچنین یک نظارت قدرتمندانه تر از مرزها گفتگو شود، چرا که بسیاری از جنگجویان داعش از طریق ترکیه به عراق و سوریه سفر می کنند.
 
نویسنده در ادامه به مسئله اختلافات بین فلسطین و اسرائیل اشاره کرده و نوشت: اختلافات طولانی مدت بین این دو گروه جو منطقه را مسموم کرده است و بهانه ای به دیکتاتورهای منطقه برای سرکوبگری داده و سازمان ملل و قطعنامه های آن را بیهوده نشان داده است. این اختلافات، نفرت و پناهندگان بیشتر را به وجود می آورد و همواره جنگ ها و درگیری ها را تشدید می کند. اگر این اختلافات حل شود یک زمین بایر برای پرورش افراط گرایی و منبع تبلیغات نفرت آور حذف می شود. در این راستا باید فشارهای آمریکا و اروپا روی هر دو طرف و یک عملیات صادقانه و بدون یکجانبه گری وجود داشته باشد.
 
"فرانکفورتر روند شاو" در ادامه به بحران سوریه پرداخته و با تاکید بر اینکه اقدامات فعلی هیچ فایده ای نداشته است، بر لزوم گفتگو با بشار اسد تاکید کرده و گفت که در حال حاضر تنها با کمک وی می توان از به بار آمدن قربانیان بیشتر در سوریه جلوگیری کرده و تروریست های داعش را متوقف کرد. هر اقدام دیگری باید به تعویق انداخته شود.
 
این روزنامه آلمانی در ادامه نوشت: با توجه به اقدامات تروریست های داعش این پرسش مطرح است که چرا تنها سازمان های اطلاعاتی غربی اخیرا درباره تهدید این تروریست ها هشدار داده اند؟ آیا این موضع محتاطانه آن ها بخشی از یک تصمیم برای تقسیم کردن عراق به سه قسمت بود؟ اساسا این ایده قدیمی در دفتر پنتاگون و آمریکا به بحث گذاشته شده است.
 
در پایان این مطلب آمده است: ما باید هر چه سریع تر به این بحث ها پایان دهیم. داعش دیگر یک گروه شبه نظامی نیست بلکه یک ارتش قدرتمند و خشن است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار