سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیف در گفتگو با باشگاه خبرنگاران

تجدیدنظر در نرخ سود تسهیلات بانکی / برای تعدیل نرخ سود بانکی نظارت به بانک‌ها شدیدتر می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ سودتسهیلات بانکی باید متناسب با واقعیت های اقتصادی باشد.

سیف رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره طرح خروج از رکود اقتصادی دولت گفت: این طرح یک کار بسیار هماهنگ و جدی تیمی بوده است که امیدواریم این برنامه بتواند به سرعت اقتصاد را شکوفا و رشد دهد.

وی با بیان اینکه در این برنامه تمامی ملاحظات را در نظر گرفتیم افزود: حفظ درستاوردهایی که تا این لحظه حاصل شده از جمله مواردی بود که در این برنامه در نظر گرفته شده بود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: همه اعضای دولت متناسب با نقشی که سازمانشان در رابطه با اقتصاد دارا بوده در به نتیجه رسیدن این طرح ایفای نقش کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ویژگی بارز این بسته همفکری و کار تیمی بوده است افزود: بانک مرکزی هم متناسب با نقشی که در اقتصاد ایفا می کند در این طرح و برنامه ریزی‌های صورت گرفته نقش داشته است.

سیف تصریح کرد: طبیعتا سیاست‌های پولی ، مراقبت از ثبات اقتصادی و آرامش در اقتصاد وظیفه بانک مرکزی است و عملکرد یکساله بانک مرکزی نشان می دهد جهت گیری های ما در این مسیر درست بوده است و امیدواریم که این مسیر استمرار یابد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که تامین منابع این بسته چگونه خواهد بود، اظهار داشت: جزئیات تامین منابع مالی در بسته مشخص شده است و با توجه به اینکه نظام تامین مالی در کشور ما بانک محور است تلاش شده تا توان اعطای تسهیلات در نظام بانکی به حداکثر برسد و در مقابل برای تامین بخشی از این سرمایه بازار سرمایه را فعال کنیم.

سیف همچنین از تفکیک مسئولیت‌ها در تامین منابع مالی در این طرح خبر داد و گفت: مسئولیت تامین مالی کوتاه مدت و بنگاه های کوچک به عهده نظامک بانکی کشور است و مسئولیت تامین مالی بلند مدت و بنگاه های بزرگ نیز از بازار سرمایه انجام می شود.

**نرخ سود بانکی تجدید نظر می‌شود


وی همچنین از تجدیدنظر در نرخ سود بانکی اینطور گفت: این موضوع جزء دستور جلسات شورای پول و اعتبار است و گزارش این موضوع در حال تهیه است تا در این شورا مطرح شود.

سیف با بیان اینکه ساختار نرخ سود بانکی رابطه مستقیمی با وضعیت تورم دارد افزود: با توجه به نگاهی که به تورم در آینده و تورم انتزاعی وجود دارد در هر صورت این تعدیل‌ها باید به عمل بیاید.

وی ادامه داد: اگر بانکی در این رابطه مقاومت کنند محکوم به تبعیت است چرا که شرایط اقتصاد،‌اقتضای نرخ‌‌های بالا را ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین تصریح کرد: در اقتصادی که تورم 20 درصد دارد نرخ سود تسهیلات بانکی نمی‌تواند بالای 25 درصد باشد و قاعدتا باید این نرخ متناسب با واقعیت تعدیل پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دستوری نیست گفت: تعدیل‌ها باید با واقعیت های اقتصادی صورت گیرد.

 سیف با بیان اینکه بانک‌ها به هیچ وجه مجاز به سرپیچی در بحث نرخ سود تسهیلات بانکی نیستند افزود: مسئول است که نظام بانکی کشور را منضبط کند و اگر بانک‌ها سرپیچی کنند متناسب با آن برخورد می‌شود و ممکن است که این موضوع موجب شود که پای بانک‌های سرپیچی کننده به هیات انتظامی بانک‌ها نیز کشیده شوند.
انتهای پیام /

برچسب ها: رئیس ، بانک ، مرکزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.