سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه حقوقی/

نگاهی به نسل‌کشی؛ مهمترین نقض‌ فاحش قواعد بین‌الملل

نسل‌کشی که در غزه صورت می‌گیرد، یکی از موارد نقض‌های فاحش و قواعد بین‌المللی است، چرا که در میان جنایات موردتوجه دادگاه‌های بین‌المللی، نسل‌کشی بزرگ‌ترین جنایت به‌حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، کشته شدن غیرنظامیان، زن و کودکان، استفاده از سلاح‌های نامتعارف، تخریب اماکن غیرنظامی مقدس و میراث باستانی، هدف‌گیری مستقیم و بمباران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غزه بخشی از موارد نقض آشکار قواعد، قوانین و اصول بین‌المللی حقوقی است و ارتباطی با دفاع مشروع نداشته و ندارد.

این فاجعه بشری هشداری دوباره برای حقوق بشر و اصول و بنیان‌های حقوق بین‌الملل در سطح جامعه بین‌الملل است. این اعمال اسرائیل مطابق بسیاری از قوانین بین‌المللی جرم تلقی شده و می‌توان علیه تک‌تک آن‌ها اقامه دعوی کرد.

نسل‌کشی که در غزه صورت می‌گیرد یکی از موارد  نقض‌های فاحش قواعد بین‌المللی است، چرا که در میان جنایات موردتوجه دادگاه‌های بین‌المللی، نسل‌کشی بزرگ‌ترین جنایت به‌حساب می‌آید.

این مهم به قدری اهمیت دارد که بر اساس رأی دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) جرم نسل‌کشی به‌عنوان قواعد عرفی شناخته‌شده، امکان حق شرط برخلاف آن، غیرممکن دانسته شده است.

 بر اساس بندهای a و b ماده 6 اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی به تأسی از ماده 2 کنوانسیون منع نسل‌کشی (کشتن اعضای یک گروه ملی و نژادی، قومی و مذهبی) و (تحمیل عمدی شرایط زیستی نامناسب بر گروهای مذکور) از جمله مسائل مصادیق نسل‌کشی دانسته شده است.
 
با این وصف، ارتکاب جرم قتل علیه گروهی با عنوان ساکنان غزه که نمونه‌ای از گروه بزرگ‌تر فلسطینیان محسوب می‌شوند و نیز محاصره همه‌جانبه آن‌ها و ممانعت از ارسال نیازهای ابتدایی برای بقای حیات آن‌ها، نمونه بارز جرم نسل‌کشی است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ایرانی
۰۲:۱۳ ۲۴ مرداد ۱۳۹۳
خطاب به سازمان ملل :سردمداران اسراییل باید کشیده شوند به دادگاه نظامی