سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحمانی فضلی در نشست صمیمی با اصحاب رسانه:

رقابت رسانه‌ها باید سازنده باشد/ نظام مهندسی رسانه‌ها نیازمند بازنگری است/نقد منصفانه را می‌پذیرم

وزیر کشور گفت: کار سیاسی نمی‌کنم و در مقابل کسانی که در وزارت کشور کار سیاسی می‌کنند، می‌ایستم اما به مدیریت سیاسی اعتقاد دارم به این معنا که ضمن حمایت شدید از قانون‌ و قانون‌گرایی هر کسی را با هر گرایش سیاسی از تندترین گرفته تا معتدل‌ترین؛ می‌پذیرم.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران، "عبدالرضا رحمانی فضلی" در نشست صمیمی خود با مدیران و خبرنگاران رسانه‌ها که صبح امروز دوشنبه(20مردادماه) در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور برگزار شد ضمن تشکر از اصحاب رسانه اظهار داشت: ما همواره مدیون شهدا هستیم و وظیفه خود می‌دانیم که از آنها یاد کنیم و از رسالت شما خبرنگاران نیز تشکر کنیم.
 
وی ادامه داد: همدلی و همکاری میان رسانه‌های مختلف و دولت در جهت تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی که میراث خون شهدا و تحقق اهداف عالی نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری است باید همواره مورد تأکید قرار گیرد.  
 
رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در شرایطی هستیم که توقعات زیاد است و باید اطلاع دقیق و درستی از آن شرایط داشته باشیم افزود: اگر ما نیروهای فعال رسانه‌ای در کشور هستیم قطعا بدون آگاهی تأثیرگذار نخواهیم بود به ویژه در حوزه نخبه‌ها که اعتقاد دارم رسانه‌ها و خبرنگاران در اولویت نخبگان کشور هستند.  
 
وی در ادامه به وضعیت گذشته کشور و قرار داشتن در یک وضعیت عدم توازن و تعادل در توزیع منابع امکانات، فعالیت‌ها، تنوع تجهیزات و سرمایه‌ها اشاره کرد و اظهارداشت: این وضعیت شکاف‌های بزرگ جغرافیایی، اقتصادی و به تبع آن آسیب‌های بزرگ اجتماعی، مهاجرت‌های زیاد، تجمعات زیاد در شهرهای بزرگ، حاشیه‌نشینی، بیکاری، آلودگی زیست محیطی و ...را ایجاد کرده است.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در پرداختن به ریشه و علت این مشکلات بایستی از نوع نظام برنامه‌ریزی و تفکر برنامه‌ریزی اطلاع داشته باشیم افزود: در یک پی‌جویی به دهه 40 می‌رسیم و  زمانی که یک الگوی یکسان بعد از جنگ جهانی دوم در حوزه خاورمیانه اعلام شد که در اروپا تحت عنوان طرح مارشال و در حوزه ما طرح پرومن مطرح شد.  
 
رئیس شورای امنیت تصریح کرد: نظامی که برنامه‌ریزی جامع بخشی متکی به درآمد نفتی با عقبه‌های کاملا سیاسی داشته باشد توان داخلی را از بین می‌برد و این در کشور ما ادامه داشت و تاکنون هم متأسفانه از این نوع نظام تبعیت کرده‌ایم البته تغییری جزئی و کم اثر هم داشته‌ایم و هم اکنون در مسیری حرکت می‌کنیم که این مشکلات خود را بیشتر از قبل نشان می‌دهد.  
 
رحمانی فضلی گفت: عقب افتادگی در مناطق مختلف کشور و بیکاری بالای 40 درصد دانش آموختگان ما، آثار روانی بسیار بدی را در جامعه ایجاد کرده که نگران کننده است.

 وی اضافه کرد: بیکاری و تورم همیشه در کشور 2 رقمی است و بهره‌وری همواره پایین بوده و شاخص‌های متعدد کلان در تعادل و توازن کشور به شرایطی رسیده است که باید با یک نگاه جدید اراده قوی و عزمی جدی در راستای حل آن تلاش کنیم. 

وزیر کشور ادامه داد: پس از این سابقه‌ای که در دهه 40 داریم اکنون در شرایطی هستیم که از نظر سیاسی امنیتی برای ما موفقیت آفرین است و بی‌تفاوتی به این مسئله پای خودمان را درگیر این موضوعات می‌کند پس نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.  
 
وی به تحولات کشورهای منطقه و جهالت برخی کشورها در این زمینه اشاره کرد و گفت: در همه کشورهای اسلامی تحولاتی صورت گرفته که از طرفی مطابق با خواست ابرقدرت‌های جهانی است و بدون هیچ شبهه‌ای مستقیما دخالت می‌کنند و از طرفی جهالت، صبر و ارتجاع در منطقه به آنها یاری می‌رساند.  
 
رئیس شورای امنیت کشور، منزوی کردن اسلام و دایره حکومت اسلامی در منطقه را هدف اصلی ابر قدرت‌های جهان دانست و عنوان کرد: هدف اصلی آنها سرچشمه تحول عظیم انقلاب اسلامی ایران است که می‌خواهند آن را تحت کنترل درآورند آنچه که هم اکنون خود را نشان می‌دهد جنگ مذهب علیه مذهب از سوی جاهلان است که توطئه‌ای است و آمریکا به آن چشم امید دوخته و از طرفی مسلمانان منطقه نیز به ما چشم امید دارند تا در یک برنامه‌ریزی منسجم عدم تعادل و توازن؛ همچنین شکاف را از بین برده و امنیت پایدار را در داخل تقویت کنیم تا در مواجهه با تحولات دیگر منطقه حتی در مواجهه با کشورهای غربی این امنیت را حفظ کنیم.  
 
رحمانی فضلی با بیان اینکه اگر کسی فکر کند ما به تحولات منطقه و اقدام ابرقدرت‌ها همچون آمریکا کار نداشته باشیم و کار خود را بکنیم نمی‌شود تأکید کرد: ما مستندات و شواهدی داریم که مسیر حرکت کشورهای غربی دخالت در کشور ماست که آن را روشن و مشخص ردگیری می‌کنیم و به صورت روزانه با آن درگیر هستیم این مهم باید مدیریت شود.  
 
وی اساس قدرت در کشور را مبتنی بر دموکراسی که قانون اساسی در آن صحه گذاشته است دانست و اظهارداشت: مشروعیت سیاسی در قدرت ناشی از اراده مردم بوده و این مشروعیت تابع دین اسلام و زیر نظر مقام معظم رهبری است که آن را قبول کرده‌ایم و باید قبول کنیم.  
 
وزیر کشور در ادامه به تحولات منطقه به ویژه عراق و ادعای مستقل کردن کردستان عراق از سوی برخی سران این کشور اشاره کرد و گفت: آنها ادعا می‌کردند که کردستان را مستقل کنند و خط مرزی بکشند در این راستا اروپا و بسیاری از کشورهای غربی استقبال کردند اما 24 ساعت نگذشته بود که در مقابل 200 نیرو توانایی مقابله نداشتند؛ بنابراین اتفاقاتی که در کردستان عراق رخ داده نشان دهنده این است که تحولات یک موضوع بسیار پیچیده است و شرایط آن در اختیار کسانی که فکر می‌کنند آن را مدیریت می‌کنند، نیست.  
 
رئیس شورای امنیت مسئولان و رسانه‌ها را به نگاه عمیق‌تر پیرامون تحولات امنیتی کشور دعوت کرد و افزود: موضوع امنیت در کشور هیچ‌گاه شوخی بردار نیست تحولات عراق و گروهک تروریستی داعش را دیده‌اید که چه بی‌رحمانه بدترین جنایت‌ها را اعمال کرده‌اند و در طول تاریخ روی جنایت‌کاران را سفید کرده‌اند.  
 
رحمانی فضلی تأکید کرد: بهانه‌جویی‌ها، حاشیه پردازی‌ها اقتدار کشور را تأمین نمی‌کند ما کشوری هستیم با ادعای اقتدار در منطقه که اکنون هم در اوج قرار داریم.  
 
وی به بحران فلسطین و نوار باریکه غزه اشاره کرد و افزود: امروز غزه در محاصره و بمباران است و هدف جنایتکاران در این تحولات از بین بردن مردمی است که تنها خواسته آنها آسایش و زندگی کردن است بنابراین ما باید با اراده قوی که تکیه بر اراده خداوند است همچنین تبعیت از رهبری و تکیه عمیق بر مردمی که منتخب ما هستند تلاش کنیم که قطعا مسئولیت بسیار بزرگی در شرایط  سختی داریم.  
 
وزیر کشور در ادامه به نقش موثر رسانه‌ها در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما قدرت رسانه‌ها را تأیید می‌کنم چرا که اگر رسانه‌ها اراده کنند روش صحیح تکفر منطقی رواج پیدا می‌کند اگر رسانه‌ها اراده کنند پاسخگویی صحیح و منطقی انجام خواهد شد اراده رسانه‌ها مدیریت صحیح در کشور را حاکم می‌کند.  
 
رئیس شورای امنیت با بیان اینکه بایستی جایگاه و شناخت درستی از کشور داشته باشیم گفت: دسترسی به منابع اطلاعاتی هم اکنون بسیار سریع‌تر از گذشته است و مرزها برداشته شده همه ما باید تلاش کنیم تا مطالبات جامعه را در شرایط خوبی تشخیص دهیم.  
 
رحمانی فضلی مشکلات اقتصادی به ویژه بیکاری را بزرگترین آسیب کشور عنوان کرد و بیان داشت: حل معضلات اقتصادی ممکن نمی‌شود مگر با رویکرد انقلابی همراه با توسعه مردم محور بنابراین رسانه‌ها در مشارکت مردم نقش بسیار بالایی هم در جهت اعتمادسازی و هم در جهت‌دهی سلایق مردم ایفا می‌کند.  
 
وی در ادامه به اظهارات برخی فعالان سیاسی مبنی بر اینکه  "رنگ و لعاب سیاسی وزیر کشور بیشتر شده است" اشاره و تصریح کرد: در برخی زمان‌ها وظیفه سیاسی وزارت کشور خلط مبحث شده و می‌گویند مدیریت سیاسی کردن وزیر کشور کار سیاسی است اما من می‌گویم هر فردی خواستار کار سیاسی است، حزب تشکیل دهد.  
 
وزیر کشور تأکید کرد: من کار سیاسی نمی‌کنم و در مقابل کسانی که در وزارت کشور کار سیاسی می‌کنند می‌ایستم اما به مدیریت سیاسی اعتقاد دارم به این معنا که ضمن حمایت شدید از قانون‌ و قانون‌گرایی هر کسی را با هر گرایش سیاسی از تندترین گرفته تا معتدل‌ترین را می‌پذیرم. 

رئیس شورای امنیت به حفظ و تقویت قدرت در کشور و نقش مردم به عنوان رکن اصلی قدرت اشاره کرد و اظهار داشت: ما بایستی قدرتی داشته باشیم که آن را حفظ کنیم قدرت ما مردم هستند چرا که چنانچه در حوزه‌های اجتماعی و رشد اقتصادی بهره‌وری ضعیفی داشته باشیم قدرتی نخواهیم داشت ملت قدرتمند و احزاب قدرتمند باید حول این محور وجود داشته باشند.  
 
رحمانی فضلی با بیان اینکه در کشور ضعف توان اقتصادی داریم گفت: مقام معظم رهبری 5 سال است که محور شعار سال را اقتصادی انتخاب می‌کند و بنده به عنوان وزیر کشور وظیفه دارم در راستای حل مشکلات اقتصادی گام بردارم.  
 
وی با تأکید بر نقش احزاب در کشور پیرامون نقش رضایت مردم از احزاب کشور افزود: احزاب و تشکلات حزبی اگر به دنبال قدرت هستند باید آن را در آرای مردم جستجو کنند که غیر از آن هیچ راه دیگر قانونی وجود ندارد بنابراین باید رضایت مردم را به سمت خود جلب کند چرا که اگر ملتی از حزب ناراضی باشند از انتخاب آن سرباز می‌زنند.  
 
رئیس شورای امنیت کشور اضافه کرد: مشکل امروز مردم حضور اجتماعی و اقتصادی است، رسانه‌ها بایستی دست به دست هم دهند و در این راستا تلاش کنند وزارت کشور در این زمینه آمادگی کاملی دارد.  
 
رحمانی فضلی انصاف، عدالت و حق‌گرایی را توقع خود از رسانه‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: رسانه‌ها و مطبوعات نباید خارج از این 3 اصل حرکت کنند آنها باید بر روی حق و هرآنچه که درست است پافشاری کنند مظهر حق نیز قانون‌گرایی است.  
 
وی انصاف و عدالت را از اصول دیگری که رسانه‌ها باید به آن بپردازند دانست و افزود: قلمی که بر روی کاغذی نوشته می‌شود در مقابل هر کلمه و در مقابل خداوند پاسخگوست مردم پشت رسانه‌ها که مخاطبان هستند به خوبی صدق و کذب بودن مسائل را می‌فهمند بنابراین نباید به آنان دروغ گفت.  
 
وزیر کشور مهندسی رسانه در کشور را حلقه مفقوده‌ای در رسانه‌ها و مطبوعات کشور عنوان کرد و گفت: حداقل آموزش‌ها در حوزه خبری و حداقل رعایت حوزه تخصصی است همه فعالان رسانه‌ها مهندسی نشده‌اند خبرنگاری که می‌‌خواهد با وزیر کشور صحبت کند باید استخوان خرد کرده باشد، نظام مهندسی مناسبی در رسانه‌ها تدوین نشده است.  
 
رئیس شورای امنیت ادامه داد: قدرت تحلیل، پیش‌بینی و هدایت جریانات بسیار مهم است ما امروزه تحلیل عمیق و دقیق از وزارت کشور کمتر می‌بینیم و همواره در حوزه خبری حوزه جنجالی و نه نکات مهم  مدنظر رسانه‌ها بوده است.  
 
رحمانی فضلی اخلاق و احترام در مطبوعات و رسانه‌ها را از اصول مهمی عنوان کرد و در این باره گفت: زمانی که در رسانه ملی فعالیت می‌کردم هیچ گزارشی را بدون دریافت نظر شخص مربوطه پخش نمی‌کردیم، این روزها راحت می‌نویسند بدون اینکه نظر طرف مقابل را نیز جویا شوند در زمینه رقابت‌جویی میان رسانه‌ها بایستی این رقابت‌جویی مناسب و منطقی اما سازنده و پویا باشد.   
 
وی به نمایندگی‌های استان‌ها و نشریات که از جمله مطالبات مدیران رسانه‌ها بود اشاره کرد و گفت: به این موضوع بایستی توجه جدی شود.
 
وزیر کشور پیرامون مشکلات صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیز افزود: این مشکلات صنفی از مشروطیت تاکنون بوده است و تلاش می‌کنیم که لایحه‌ای را در این زمینه به مجلس ببریم.  
 
رئیس شورای امنیت درباره معضلات اجتماعی و لزوم حل آن در کشور اظهار داشت: بنده گزارشی از مشکلات اجتماعی برای ارائه به مجلس آماده کرده‌ام که در این گزارش 3 چالش را (بیکاری، حاشیه‌نشینی، بحران آب) مورد تحلیل قرار داده‌ام.
 
رحمانی فضلی درباره حمایت از مطبوعات حزبی از جمله مطالبات فعالان حزبی و رسانه‌ای نیز گفت: حمایت از مطبوعات حزبی کاملا درست است وزارت کشور حمایت خود را از مطبوعات احزاب اعلام می‌کند.  
 
وی با بیان اینکه نشست هفتگی سخنگویی وزارت کشور باید وجود داشته باشد تصریح کرد: رسانه‌ها باید به اعتماد عمومی به عنوان مهمترین مسئله بپردازند چرا که تأثیر بسیار بزرگی دارد و در مواردی شاید اعتماد‌سوزی صورت بگیرد بنابراین اعتماد مردم به حکومت و حکومت به مردم بایستی اساس توجهات باشد.  
 
وزیر کشور نقش انجمن صفنی رسانه‌ها و مطبوعات را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: اصل وجود انجمن صنفی خوب است که در بازسازی آن باید با توجه به آسیب‌هایی که در گذشته مواجه بوده عمل شود بنابراین باید این انجمن کاملا صنفی باشد و کار سیاسی نکند.  
 
رئیس شورای امنیت کشور در پایان به نقش بدون حاشیه دولت یازدهم در راستای حل مشکلات اقتصادی و... اشاره و خاطر نشان کرد: دولت یازدهم در مسائل سیاست خارجی در چارچوب نظام و با جدیت عمل می‌کند و موضع‌گیری آن پیرامون مسائل منطقه موضع جدی بوده است ما تنها از رسانه‌ها توقع همکاری داریم البته در مواردی که میان شما شبهه‌ای ایجاد می‌شود باید نشسته و مسائل را حل کنید البته نقد منصفانه را نیز می‌پذیریم. 

انتهای پیام/ 
برچسب ها: نخبگان ، وضعیت ، تعادل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.