سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آيا فعاليت سايت‌هاي صيغه يابي در ايران قانوني است؟

سايت‌هاي صيغه در ايران با توسعه اينترنت و افزايش نفوذ فضاي مجازي، گسترش يافته‌اند. اين سايت‌ها که مورد استقبال برخي از جوانان هم قرار گرفتند، زناني را براي ازدواج موقت يا صيغه معرفي مي‌کردند.

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران به نقل از مردم سالاري؛ به مرور زمان با گسترش يافتن اين سايت‌ها و خطراتي که فعاليت آنها مي‌توانست در کشور داشته باشد، تمامي‌آنها فيلتر شدند اما هنوز يکي دو سايت که صرفا در حوزه صيغه فعاليت مي‌کنند و خود را قانوني و شرعي هم مي‌دانند به فعاليت خود ادامه مي‌دهند.

اين سايت‌ها، براي صيغه‌هاي يک ساعته و يک ماهه، زناني را معرفي مي‌کنند و البته از تصاوير اين افراد هم استفاده نمي‌کنند و صرفا ويژگي‌هاي اين زنان را مطرح مي‌کنند و يک رابط هم با شماره تلفن تماس و شماره حساب مشخص اعلام کرده‌اند تا افرادي که خواستار صيغه هر يک زنان معرفي شده به صورت ساعتي يا ماهانه با آن تماس بگيرند و مبالغي هم واريز کنند تا ترتيب ملاقات داده شود.

در مورد اين سايت و سايت‌هاي مشابه دو نکته قابل ذکر است. نخست ضرورت فعاليت چنين سايت‌هايي است که به نظر مي‌رسد به دليل کاهش ميزان ازدواج که حاصل مشکلات متعدد اقتصادي و معيشتي مردم است توجه به ارضا اميال جنسي از طرقي به غير از ازدواج افزايش يافته و اين سايت‌ها هم براي پاسخ به اين نياز ايجاد شده اند. در مورد قانوني بودن و شرعي بودن اينگونه سايت‌ها، مقامات مسوول بايد نظر دهند و لزوم فعاليت اين سايت‌ها را هم جامعه شناسان بايد ارزيابي کنند.

اما نکته دوم که اينجا مهمتر به نظر مي‌رسد، يک بام و دو هوا در فعاليت سايت‌هاي صيغه است. اينکه سايتي با روشي مشابه اجازه فعاليت نداشته باشد و سايتي ديگر با استفاده از عکس‌هايي از نام پروردگار و معصومين و نسبت دادن خود به تاييديه مراجع تقليد و موارد مشابه ديگري، امکان فعاليت آزادانه داشته باشد و گرفتار فيلترينگ هم نشود و آزادانه، شماره تلفن و شماره حساب اعلام کند، بسيار تعجب‌برانگيز است. طبيعتا ما نه به دنبال تاييد اينگونه سايت‌ها هستيم و نه تکذيب آنها. اما به عنوان يک رسانه، حق داريم بدانيم ضوابط فعاليت اينگونه سايت‌ها چيست و اصلا ضوابطي براي فعاليت انها وجود دارد يا براي صدور اجازه فعاليت آنها يا برعکس، فيلترينگ آنها، به طور سليقه‌اي عمل مي‌شود و افرادي که پشت پرده اينگونه سايت‌ها هستند نقش تعيين کننده دارند؟

اين يک بام و دو هوا در نوع خود عجيب است که اميد است مسوولي براي پاسخگويي در قبال آن پيدا شود و پاسخي قانع‌کننده براي آن بدهد. ضمن اينکه همانگونه که ذکر شد، براي اثبات قانوني و شرعي بودن اينگونه فعاليت‌ها، مسوولان مربوطه بايد نظر دهند.

البته از کنار اين موضوع نمي‌توان با بي‌تفاوتي عبور کرد که مشکلاتي که پيش روي ازدواج جوانان وجود دارد، برخي را به فکر چنين فعاليت‌هايي براي پاسخ به نيازهاي جوانان انداخته اما اينکه چنين مبالغ بالايي براي اينگونه فعاليت‌ها رد و بدل شود و شاهد چنين وضعيت بي‌ضابطه‌اي باشيم، موضوعي است که قطعا بايد پاسخي روشن داشته باشد.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
عاشق
۰۸:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
خیلی خوبه به اسلام عمل کنید و اینکه ما شیعه هستیم وصیغه قوانین خودش دارد باید رعایت شود وجلوی افراد سود جو را گرفت نه اینکه بگوییم قانون اشکال دارد
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
خیر
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۰ دی ۱۳۹۶
متاسفم
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۰ دی ۱۳۹۶
متاسفم
محقق
۱۴:۰۰ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
بنده محقق دینی و استاد دانشگاهم
با اطمینان به شما عرض کنم اصلا متعه یا صیغه در اسلام نداریم و امام صادق در حدیثی معتبر فرموده اند که جز فاجر صیغه نمی کند و اون داستان عمر هم ، باید گفت ایا عمر راستگو بود؟ عمر ادعا کرد صیغه را او حرام کرده اما دروغ گفت و پیغمبر ص تحریم کرده بود
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
متاسفم
انوشیروان
۱۳:۰۲ ۱۷ مهر ۱۳۹۳
وای وای وای متسفم متاسفم متاسفم لطفا این سایتها رو ببندید چون باعث سواستفاده اقایون از خانمها میشه هرکی هر جنایتی رو داره انجام میده بعد میگه صیغه ابروی اسلام روهم میبره
arman
۱۰:۰۳ ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
سلام.فرهنگمان همانند سالاد شیرازی شده.کسی خواست کم یا زیاد می خورد نخواست نمی خورد
هر کس بر اساس منافع خود شرع و قانون را تعبیر و اجرا می کند.لازم باشد صورت مسله را پاک می کنند.
فرهنگ شده "قوانین خدا و قوانین مدنی را دور یزنیم
و آنقدر مشغولیم که یادمان می رود قیامتی هست وما مسیول و جوابگوی اعمال خوب و بدمان وتاثیرات آن هستیم.
بحساب خود برسید قبل از اینکه بحسابتان برسند.امام علی (ع)
خدا را ناظر بر اعمالمان بدانیم و مشکلات جوانان و زنان بی سرپرست وبیکار وبی خانمان را حل کنیم
آذری
۰۹:۴۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
واقعا متاسفم ، این یک نوع کلاه شرعی گذاشتن به روابط غیراخلاقی است . بهتر است مسئولین به فکر فراهم کردن امکانات برای ازدواج جوانان باشند تا شاهد چنین فجایعی نباشیم .
امیر
۰۹:۲۰ ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
فقط مونده بود مسائل دینی سلیقه ای و با بی برنامه ای اجرا بشه که اونم داره میشه،فقط به خاطر سودجویی،خدایا خودت کمک کن،چرا که دین در همه شئونات زندگی باید باشه،نه فقط ازدواج.این مسائل تحقیر و تنزیل دین هست
مریم
۱۴:۳۴ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
نعلت بر بدعت گذاران ضیغه.
صیغه شرعاً حرام است و قرقی با زنا ندارد.
از خدا بترسید
ناشناس
۰۸:۵۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
بی سوادی نوبره
اله
۱۶:۰۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
مریم جان از خدا بترس یه سری به منابع دینی بزن میبینی که حرام کردن صیغه کار عمر بوده،لطفا ندانسته و جاهلانه پیرو او نباشیم،ممنون
یک ایرانی
۱۱:۱۷ ۲۰ مرداد ۱۳۹۳
خاک توسرتان مگر اینجا ایران نیس چرا باعث سرافکندگی دین و مملکت خود می شوید؟
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
خاك تو سر خودت بي ادبيات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۱ مرداد ۱۳۹۳
چه ربطي داشت به دنده ي هواپيما ؟