سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

تغذیه اصلی 97 و نیم درصدکودکان یک تاشش ماه استان مرکزی باشیرمادر است

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: تغذیه اصلی 97 و نیم درصد کودکان در این استان تا شش ماه اول زندگی شیر مادر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، دکتر عشرتی به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر ( دهم تا هفدهم مرداد ماه) افزود: بر اساس نتایج ارزیابی های کشوری در سال 89 ، 53 و یک دهم درصد کودکان یک تا شش ماه کشور تغذیه انحصاری با شیر مادر داشتند درحالیکه این شاخص برای کودکان استان مرکزی 41 و نیم درصد بود.
وی گفت: با توجه به اهمیت شیر مادر در سلامت جسم و روان کودک در سه سال اخیر برنامه های گسترده ای در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در حوزه ترغیب و گرایش مادران برای شیردهی به نوزاد در ساعات اولیه تولد و استمرار آن تا دو سال اجرایی شذد.
وی افزود : تحقیقات بیانگر آن است که تغذیه نوزاد با شیر مادر در ساعت اولیه تولد به خاطر تماس پوستی مادر و کودک از نظر عاطفی و روحی ورانی تاثیر زیادی برای هر دو دارد و به شخصیت و تعادل روانی و استحکام پیوند عاطفی کمک می کند.
وی گفت : ضمن آنکه تغذیه نوزاد از شیر مادر پس از تولد به تضمین جریان شیر در سینه مادر کمک کرده و ضربان قلب نوزاد را نیز تنظیم می کند.
وی افزود : شیر مادر حاوی مقادیر زیادی از عوامل دفاعی است که تغذیه نوزاد از آن باعث افزایش ایمنی بدن نوزاد و دفع میکروب ها نیز می شود.
رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت : آغاز یا کلستروم شیر مادر ماده ای مغذی است که برای نوزاد ایمنی بخش است و به تکامل و عملکرد موثر دستگاه گوارش نوزاد کمک می کند و ویتامین آ موجود در آن برای حفاظت از چشم و کاهش عفونت نوزاد مفید است.
دکتر عشرتی گفت: تغذیه نوزاد با آغوز همچنین به تحریک عمل دفع و پیشگیری از ابتلای نوزاد به زردی کمک می کند.
وی افزود : عمل مکیدن نوزاد در ساعات اولیه پس از زایمان برای روند بهبود سیستم بدن مادر نیز مفید است./ش/ن

برچسب ها: تغذیه ، کودکان ، شیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.