سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی:

هم افزایی فعالیتهای "دانشگاه آزاد" در گرو تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات و واحدهای مادر

معاون آموزشی دانشگاه آزاد گفت: ما در دانشگاه آزاد به دنبال هم افزایی هستیم اما ادامه فعالیت پردیس های علوم و تحقیقات نه تنها موجب هم افزایی نمی شد بلکه موجب رقابت منفی و مانع استفاده مناسب از امکانات دانشگاه آزاد شده بود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران ،حسین غریبی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: یکی از اصول مهمی که هر سازمانی برای اداره بهتر و بقای خودش در نظر می گیرد استفاده صحیح و درست از منابعی است که در اختیار دارد.

دکتر غریبی با اشاره به برخی مشکلات فعالیت پردیس های علوم و تحقیقات گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از منابع بسیار زیادی مانند منابع فیزیکی، انسانی، تحقیقاتی و مالی در واحدهای مراکز استان ها و شهرستان های بزرگ برخوردار است که حفظ این منابع مستلزم عقلانیت و خرد ورزی است.

وی با اشاره به تدبیر مدیریت دانشگاه آزاد برای حل مشکل رشته ها و واحدهای فاقد مجوز علوم و تحقیقات، اظهار داشت: در سال های اخیر دانشگاه آزاد با مخاطراتی جدی روبرو بود که بر روند کیفیت دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی تاثیر بسزایی داشت. از جمله این موارد می توان به فعالیت موازی پردیس های علوم و تحقیقات با واحدهای دیگر اشاره کرد. دانشگاه مجبور بود هزینه مضاعفی را صرف ساخت فضای فیزیکی، آزمایشگاه و زیر ساخت های تحقیقاتی و پژوهشی کند.

دکتر غریبی افزود: از سوی دیگر کیفیتی که در تحصیلات تکمیلی مدنظر بود توسط پردیس های علوم و تحقیقات حاصل نمی شد. این پردیس ها تعداد زیادی دانشجو جذب می کرد اما به دلیل کمبود اعضای هیات علمی، کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی  مجبور به استفاده از اساتید مدعو، فضای فیزیکی  و تجهیزات واحدهای مادر بود تا بتواند خدمات آموزشی با کیفیت ارائه دهد. این برنامه در مقام عمل با ناهماهنگی و تعارضاتی روبرو شده بود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد تصریح کرد: کیفیت مناسب خدمات آموزشی نیازمند اعضای هیات علمی کار آمد، منابع اطلاعات علمی قوی، منابع مالی و منابع فیزیکی مناسب است که این موضوع نیز یکی دیگر از نقاط ضعف واحدهای علوم و تحقیقات به شمار می رفت.

وی تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات با واحدهای دیگر را راهکاری مناسب برای پایدار کردن  رشته هایی  که هم اکنون در واحدهای مراکز استانها و یا شهرستانهای دارای پردیس های علوم و تحقیقات هستند، دانست و گفت: تصور کنید ما از اعضای هیات علمی مجرب برخوردار هستیم، به آنها حقوق می دهیم اما به اندازه کافی از دانش آنها بهره نمی بردیم از سوی دیگر برای راه اندازی رشته های جدید مجبور به جذب  استاد بیشتری هستیم که نیازمند منابع مالی جدید است.

دکتر غریبی به دیگر چالش های فعالیت واحدهای علوم و تحقیقات اشاره کرد و افزود: رشته هایی که در واحد علوم و تحقیقات تهران ارائه می شد بعضا همان رشته ها در واحدهای علوم و تحقیقات شهرستان ها نیز وجود داشت، بنابراین زمانی که از واحدهای مادر درخواست استاد می کردند با مقاومت از سوی آنها روبرو می شدند. چرا که واحدهای مادر معتقد بودند اگر هیات علمی علوم و تحقیقات توسط ما تامین می شود دانشجو نیز باید در اختیار ما قرار بگیرد.

وی افزود: نارضایتی دانشجویان از پاسخگو نبودن پردیس های علوم و تحقیقات برای پذیرش طرحهای پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا در زمان مناسب و در دسترس نبودن اساتید راهنما برای هدایت پایان نامه ها از سوی دیگر به چالشی جدی برای دانشگاه آزاد تبدیل شده بود. برای کاهش این نارضایتی لازم بود که این تعارضات را به کاهش دهیم، از این رو، یک از راه کارها ادغام پردیس های علوم و تحقیقات در واحدهای مادر مراکز استانها و یا شهرستانها بود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تجمیع پردیس های علوم و تحقیقات با واحدهای دیگر را گامی در راستای قانونگرایی دانست و خاطر نشان کرد: ادامه فعالیت رشته ها و واحدهای علوم و تحقیقات منوط به اخذ مجوز از سوی شورای گسترش وزارت علوم بود، به همین سبب از مهرماه 93 امکان پذیرش دانشجو در این واحدها وجود نداشت.

وی گفت: ما در دانشگاه آزاد به دنبال هم افزایی هستیم اما ادامه فعالیت پردیس های علوم و تحقیقات نه تنها موجب هم افزایی نمی شد بلکه موجب رقابت منفی و مانع استفاده مناسب از امکانات دانشگاه آزاد شده بود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.