سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قائم مقام وزیر بهداشت:

مشارکت‌های اجتماعی، فرهنگ همیاری در جامعه را گسترش می‌دهد

ایازی گفت: مهم‌ترین عامل در افزایش مشارکت‌های اجتماعی، حاکمیت فرهنگ همیاری در جامعه است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ سید محمد هادی ایازی گفت: مشارکت یعنی میزان دخالت همه مردم در فرآیند تصمیم گیری است و مسئله مشارکت های اجتماعی در حوزه سلامت مهم ترین زمینه حضور مردم را در عرصه های اجتماعی و سلامت فراهم کرده و نقش جدی و اساسی را در سلامت مردم ایفا می کند.

قائم مقام وزیر بهداشت در امور مشارکت های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد و خیریه های سلامت افزود: مهم ترین عامل در جلب مشارکت اجتماعی وجود انگیزه، آگاهی و علاقه مردم و حاکمیت فرهنگ همیاری در جامعه بوده و بزرگ ترین مانع مشارکت اجتماعی فرهنگ خود محوری در جامعه است.

ایازی با اشاره به اینکه کانون هایی مثل کانون پزشکان محلات، کانون های پرستاران با حضور افرادی که متخصص در این حوزه هستند زمینه فعالیت در عرصه های مختلف اجتماعی و سلامت را فراهم می کنند، افزود:بطور مثال گروه های مردم نهاد و سازمان هایی که در حوزه بیماری های  مختلف و حوزه سلامت فعالیت دارند مثل انجمن ام اس، دیابت، هپاتیت، تالاسمی وسایر موارد دیگر می تواند بستری را فراهم کنند افرادی که علاقمند به این حوزه هستند یا مبتلایان به این بیماری ها دور هم جمع شوند و با برگزاری کارگاه های آموزشی با هدف اقدامات پیشگیرانه و یا درمانی برای افراد مبتلا  بتوانند در این خصوص فعالیت کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه گفت: علاقمندان به مشارکت در عرصه های اجتماعی مثل خیرین که بخشی از وقت خودشان را در کمک به افراد نیازمند اختصاص می دهند و پزشکان، پیراپزشکان و یا دانشجویانی که بطور داوطلبانه در این تشکل‌ها ارائه خدمت می کنند، مشارکت را به معنای احساس تعلق به شرکت فعالانه در فعالیت های اجتماعی می دانند و نقطه عطف در مفهوم مشارکت را، داوطلبانه بودن آن اعلام می کنند که جمعیت خیریه امام علی( ع) نمونه بارز و عینی آن است.
دکتر ایازی خاطر نشان کرد: مشارکت گسترده خیرین در ساخت و ساز خوابگاه های دانشجویی، مراکز درمانی و بیمارستان ها، مراکز انتقال خون ما را بر آن داشت که به دلیل اهمیت موضوع، تشکیل شورایی را پیش بینی کردیم که بطور مشخص و منسجم به مسایل خیرین بپردازد.

وی افزود: در همین راستا و مستقل از خیریه های سلامت تشکیل شورایی با رویکرد مشارکت های اجتماعی بسیار ضروری به نظر می رسید. به همین دلیل با دعوت از تعدادی صاحبنظران مسایل اجتماعی، اعضای هیات علمی دانشگاه ها، اعضای شورای اسلامی شهر، خیرین و تشکل های اجتماعی مختلف دیگر تصمیم گرفتیم که از ظرفیت و پتانسیل آنها در این حوزه استفاده کنیم.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه همه انجمن های علمی و حرفه ای و کانون های تخصصی از طریق این شورا مورد حمایت قرار خواهند گرفت، افزود: با جلسه ای که با برخی از مسئولین وزارت کشور داشتیم مقرر شد که گزارشی از سازمان های مردم نهاد را در اختیار ما قرار دهند ضمن اینکه تسهیلاتی را نیز برای کوتاه کردن زمان صدور مجوز برای سازمان های مردم نهاد که فعالیت آنها در حوزه سلامت است قایل شویم.

ایازی با تاکید بر اینکه، مشارکت اجتماعی عامل تقویت همبستگی در شبکه های اجتماعی می شود، افزود:جلب مشارکت افراد در فعالیت ها و تصمیم گیری‌های اجتماعی در بلندمدت موجب تحکیم و تعمیق روابط بین اعضای جامعه، افزایش احساس یگانگی و سعه صدر خواهد شد و بسیار حائز اهمیت است که مجموعه‌هایی که با این رویکرد شکل می گیرند احساس کنند که از سوی وزارت بهداشت و دولت مورد حمایت قرار می گیرند.

ایازی در ادامه گفت: بسیاری از امور که اکنون دولت متصدی انجام آن است و خود باعث دور شدن از وظیفه اصلی خود (نظارت) می گردد، در قالب فعالیت‌های اجتماعی توسط خود مردم اداره شده و در عمل هم حجم دولت کاهش یافته و موجب چابکی دولت می‌شود و هم افراد از طریق سامان دادن به این امور وظیفه خود را به جامعه ادا می نمایند.

گفتنی است نخستین جلسه شورای مشارکت‌های اجتماعی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورخ 26 تیرماه جاری تشکیل شد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.