سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غذایی که می خورید ساعت بدنتان را تغییر می دهد

انسولین و آدرنالین دو هورمونی هستند که نظم زمانی بدن را کنترل می کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، به راستی نور نقش اول را در آهنگ شبانه روزی بدن بازی می کند. اما در تحقیقاتی جدید محققان ژاپنی تاثیر غذا ها بر نظم زمانی بدن را بررسی کرده اند. این ساعت بیولوژیکی موجب ترشح حداکثری برخی ژن‌ها را در زمان‌های خاصی از روز می‌شود. در صورتی که این ساعت بیولوژیکی از کار افتد، مشکلات بعدی ناشی از آن در بدن بروز می‌کند.

محققان در این تحقیقات که بر روی موش ها انجام شد، به این نتیجه رسیدند که احتمالا انسولین - هورمونی که هنگام غذا خوردن ترشح میشود- زمان بندی معده را با زمان تغذیه همگام سازی می کند. این هماهنگی‌ بین تغذیه و ساعت بیولوژیکی، در بهبود سلامت جسمی و روانی انسان تاثیر حیاتی دارند.

دکتر ماکوتو آکاشی از دانشگاه یاماگوچی ژاپن می گوید: عدم همگامی ریتم‌های روانی و زیست‌محیطی نه تنها به بهداشت روانی آسیب می‌زند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، اختلال خواب، سرطان و بیماری‌های قلبی را نیز افزایش می دهد. این ساعت دو عامل اصلی دارد که عامل اول واکنش به نور است که به دفعات نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. عامل دوم نیز پاسخ به مواد خوراکی است.

محققان به منظور مطالعه دقیق‌تر عامل تغذیه، سلول‌های تعدادی از موش‌های آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که انسولین در تنظیم مجدد ساعت بیولوژیک بدن نقش مهمی دارد. این تحقیقات ابتدایی ، نشان میدهد غذا ها نیز همچون تابیدن نور زمان بندی داخلی بدن را دستکاری میکند.
آکاشی همچنین می گوید: مثلا در اختلال زمان ناشی از پرواز با هواپیمای جت، وعده ی غذایی باید با مواد افزایش دهنده انسولین غنی شود.

با این حال هنوز زود است که دقیقا بدانیم در شرایط مختلف چه غذا هایی باید مصرف کنیم.


انتهای پیام/
برچسب ها: انسولین ، آدرنالین ، بدن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.