به گزارش
حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "محمدرضا دشتی اردکانی"، از اعتراض جدی این کانون به بانک ملی برای قطعی چند روزه سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه در دفاتر اسناد رسمی خبر داد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران بابیان اینکه سامانه پرداخت الکترونیکی وجوه(pos) در دفاتر اسناد رسمی از روز سه شنبه گذشته 10 تیرماه تاکنون با اختلال و قطع مکرر روبرو بوده است، اظهار داشت: در نامهای به "عبدالناصر همتی"، مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کردهایم از آنجا که ناکارآمدی و ضعف سیستم دستگاههایpos مستقر در حدود 7 هزار و 400 دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور جهت واریز وجوه عمومی و حقالتحریر سردفتران، به کرّات به آن بانک و شرکت سامان الکترونیک به عنوان مجری طرح منعکس شده است، لیکن تا این تاریخ نه تنها در جهت پاسخگوئی و بهبود سیستم اقدامی به عمل نیامده است بلکه با اختلال و قطع مکرر این دستگاهها در ساعات اداری روبرو بودهایم.
وی با اشاره به اینکه در سه روز دهم، یازدهم و دوازدهم تیر سال جاری عملاً کار تنظیم روزانه 50 هزار سند رسمی در کشور به دلیل قطعی سامانه مذکور متوقف ماند، ادامه داد: این اختلال امور اداری و اجرایی بیش از 150 هزار نفر از مردم را مختل کرد، به نحوی که اعتراض عموم مراجعین به دفاتر اسناد رسمی را در پی داشت و در صورت ادامه این وضع اسفناک، اعتراض عمومی اجتماعی دور از ذهن نخواهد بود.
دشتی اردکانی با بیان اینکه در برخی موارد بعضاً مردم گمان میکنند که کار آنها از سوی شخص سردفتر و یا کارکنان دفاتر اسنادرسمی انجام نمیشود، گفت: در این راستا باید تاکید کنم که همکاران ما در دفاتر اسناد رسمی همانند گذشته دغدغه انجام امور مردم را به بهترین نحو دارند و تنها به دلیل قطعی سامانه ای که اتصال یا رفع نقص آن با دفاتر و یا حتی کانون نیست، موفق به تنظیم اسناد نشده اند و در این راستا به جرات اعلام می کنم که کوتاهی از سوی دفاتر اسنادرسمی صورت نگرفته است.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، اظهارداشت: زندانی آزاد نشده، دانشجوی بموقع ثبت نام نشده و فرصت تحصیلی از دست داده، معامله بموقع ثبت نشده و مطالبه وجه التزامهای توافق شده در معاملات و کشیده شدن این اختلاف به محاکم دادگستری، عدم ترخیص به موقع کالاها در گمرکات و ایراد خسارات به صاحبان کالا، عدم گشایش اعتبار بموقع شرکتهای تولیدی وام گیرنده و ایراد خسارات تأخیر گشایش LC به آنها، سرگردانی هزاران هزار مسافر داخلی و خارجی؛ شاید تنها بخشی از خسارات وارده باشد.
دشتی اردکانی تصریح کرد: این اتلاف وقت و تاخیر در انجام امور افراد در دفاتر اسناد رسمی، فقط بعنوان نمونههایی اندک از موضوعاتی است که روزانه در دفاتر اسناد رسمی کشور بعلت ناکارآمدی سیستم pos و بیتوجهی گردانندگان آن و عدم تنظیم سند مردم، قابلیت اجراء نیافته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما از سوی کانون سردفتران و دفتریاران مراتب را به بانک ملی و شرکت واسطه سامان الکترونیک اعلام کردهایم و امیدواریم در اسرع وقت شاهد برطرف شدن مشکلات و عدم تکرار آن باشیم، علی ایحال این دو بخش با توجه به شرایط پیش آمده باید پاسخگوی قانونی مطالبات میلیاردها میلیارد خسارات وارده به مردم و سردفتران و دفتریاران و کارکنان دفاتر اسناد رسمی باشند و عواقب ناگوار هرگونه اعتراض عمومی، اجتماعی و سیاسی انعکاس این ضعف در کشور که دور از ذهن نیست متوجه مسئولان آن بانک خواهد بود.
انتهای پیام/