سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس مسائل آفریقا:

مشت آهنین السیسی همچنان ادامه دارد/ "خلیفه حفتر" در لیبی به دنبال چیست؟/ اهدف پنهان آمریکا در اقدامات "بوکوحرام"

یک کارشناس مسائل آفریقا گفت: مشت آهنین السیسی همچنان ادامه دارد و وعده ثبات و امنیت وی که با آن به قدرت رسید تاکنون عملیاتی نشده است.

"کوروش فخرطاولی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تحولات اخیر مصر اظهار داشت: مشت آهنین السیسی همچنان ادامه دارد و وعده ثبات و امنیت وی که با آن به قدرت رسید تاکنون عملیاتی نشده است.
 
وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود، اقشار مختلف مردم مصر  احساس می‌کنند روند تحولات کنونی این کشور ادامه حاکمیت قبلی است، در نتیجه تظاهرات جوانان در مصر جای تعجب ندارد.  
 
این کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به آخرین تحولات لیبی تصریح کرد: قرار است نتیجه انتخابات تشکیل کنگره لیبی به مجلس اعلام شود اما مشارکت زیر 50 درصدی نشان می‌دهد که استقبال مردمی از این همه‌پرسی کم‌رنگ بوده است.
 
فخرطاولی افزود: "خلیفه حفتر" ژنرال بازنشسته‌ای که مورد حمایت دستگاه‌های امنیتی اطلاعاتی آمریکاست تلاش می‌کند با وجود ناامنی و بی‌ثباتی که در لیبی وجود دارد به قدرت نزدیک‌‌تر شود و انتظار می‌رود در آینده با تشکیل کنگره ملی، ژنرال حفتر بتواند مردم را وادار به پذیرش فردی کند که از قدرت بیشتری برخوردار است.
 
وی افزود: معادلات سیاسی و دموکراتیک، تعیین کننده وضعیت حاکمیت در لیبی نیست بلکه این درگیری‌ها و تقابل بین گروه‌های مسلح است که سرنوشت این کشور را تعیین می‌کند.
 
این کارشناس مسائل آفریقا بیان کرد: با توجه به وجود امکانات و تجهیزات نظامی و هم‌چنین حمایت غرب از ژنرال حفتر، دور از ذهن نیست که این فرد قدرت را در دست گیرد.  
 
فخرطاولی با اشاره به اتفاق ناخوشایندی که در غرب آفریقا به وقوع پیوسته، گفت: علی‌رغم تلاش‌های بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی، فراگیری بیماری "ابولا" متوقف نشده و در حال افزایش قربانیان این بیماری ناشناخته هستیم.  
 
وی ادامه داد: عده زیادی بر این باورند که این بیماری ساخته و پرداخته آزمایشگاه‌های غربی است چرا که در طول تاریخ همواره شاهد قربانی شدن کشورهای آفریقایی در راستای آزمایش‌های خطرناک پزشکی غرب بوده‌ایم.
 
این کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به آخرین تحولات نیجریه گفت: نیجریه همچنان با "بوکوحرام" خبرساز است، این گروه با وجود همه محکومیت‌ها و واکنش‌ کشورهای مسلمان به اقدامات خود ادامه می‌دهد.  
 
وی افزود: این گروه که دست پرورده آمریکا و گروه‌های اطلاعاتی امنیتی داخلی هستند همچنان به تخریب چهره اسلام می‌پردازد بنابراین این سوال مطرح می‌شود که ارتش نیجریه با قدرتی که دارد چگونه از پس ارتش سه هزار نفری "بوکوحرام" که همه شناسنامه‌دار و شناخته شده هستند، برنمی‌آید؟! 
 
فخرطاولی در پایان خاطرنشان کرد: گروه‌هایی مانند "بوکوحرام" زمینه‌ساز حضور نظامی برای کشورهایی مانند آمریکا که از سال‌های دور آرزوی استقرار پایگاه نظامی در آفریقا به ویژه کشور نیجریه که اهمیت راهبردی زیادی را به لحاظ وسعت و استراتژیک دارد، هستند.  

انتهای پیام /
برچسب ها: مشت ، آهنین ، السیسی ، ابولا ، لیبی ، نیجریه ، غرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.