سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدرس آشپزی برنامه سیمای خانواده:

غذای ما دوای ماست و دوای ما غذای ماست

"رضا طاهری" دانش آموخته رشته کارشناسی ارشد هتلداری از آلمان است او معتقد است با بررسی سفره غذایی هر خانواده می توان سبک زندگی و نوع بیماریهای آنها را تشخیص داد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ "رضا طاهری" دانش آموخته رشته کارشناسی ارشد هتلداری از آلمان است او معتقد است با بررسی سفره غذایی هر خانواده می توان سبک زندگی و نوع بیماری‌های آنها را تشخیص داد.

 شبکه یک به منظور آشنایی بیشتر با شیوه کار و نگرش رضا طاهری به بحث تغذیه و آشپزی با او گفت و گو کردیم.

چه چیزی باعث شد رشته هتلداری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید؟

از ابتدا برای کار به آلمان رفتم آنجا با این رشته آشنا شدم و ادامه تحصیل دادم هر چند که خانوده ام مخالفت آشپز شدن من بودند زیرا دوست داشتند تنها پسر آنها همانند 4 خواهرش در رشته های مهندسی و خاص درس بخواند. ولی من کارشناس ارشد هتلداری و آشپزی شدم. یک دوره 2 ساله هم در مالزی گذراندم.  
بعد از باز گشت به ایران روی غذاهای سنتی که فراموش شده کار کردم حدود 5000 نوع غذایی ایران داریم.

هدف اصلی شما در برنامه آشپزی سیمای خانواده چیست؟


 گروه اجتماعی شبکه یک سیما روی سبک زندگی سالم تاکید بسیاری دارد به همین منظور ترویج تغذیه سالم یکی از اهداف برنامه سیمای خانواده شبکه یک است.
می خواهیم مردم برای خوردن غذا انگیزه داشته باشند هدف فقط خوردن نباشد بلکه غذایی سالم و مغزی نوش جان کنند.
با توجه به شیوه خرید و نوع نگهداری مواد غذایی می توان نوع بیماری و مشکل هر خانواده ای را فهمید. بعضی از مردم برای چند ماه مواد پروتئینی می خرند. مواد غذایی مختلف را در فریز نگهداری می کنند تا در فصل های دیگر استفاده کنند. توجه نمی کنند که هر ماده غذایی خاصیتی مختص همان فصل دارد. با غذای سالم جسم و جان خود را می توانیم سالم نگهداریم زیرا غذای ما دوای ماست و دوای ما غذای ماست.
 
برای رسیدن به این هدف چه کار کردید؟

مخاطبان برنامه را با برنامه همراه کردیم آنها برای ما پیامک و ایمیل می زنند. تجربیات و خواسته های خود را می گویند. این برنامه با همکاری دیگر دوستان طوری برنامه طراحی شده که متفاوت باشیم هدف این است همراه با آشپزی نکات تغذیه ای هم بیان شود تا شیوه آشپزی در بین خانواده ها اصلاح شود. دیگر این که برنامه حالت معلم و شاگردی ندارد با هم تجربه می کنیم مخاطبان برنامه تجربیات خود را با ما به اشتراک می گذارند بعد نکات اشتباه اصلاح می شود. زیرا با توجه نوع زندگی باید مقدار چربی و نمک در غذای افراد کم شود و نوع نیاز های غذایی افراد مختلف با هم فرق می کند.
با همکاری مخاطبان برنامه سیمای خانوده  شبکه یک سیما به این موفقیت دست یافت زیرا مردم به ما اعتماد دارند و شعار برنامه را پذیرفتند که سیمای خانواده سیمای تغذیه سالم است.  از اقصی نقاط کشور و گروههای سنی مختلف پیامک داریم.
حتی مسئولین کشور هم به برنامه آشپزی سیمای خانوداه توجه دارند و نکات مثبت و منفی کار را به ما می گویند: دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از طریق مدیر گروه اجتماعی شبکه یک سیما برای من پیغام فرستادند همین شیوه کار را ادامه بدهم زیرا در این برنامه علاوه بر آشپزی، غیر مستقیم  به حفظ محیط زیست نیز اشاره می شود.  

خاطره ای از پیامکها دارید؟


بله. دختر 11 ساله ای از اصفهان پیامک زده بود که مادرم 2 ماه پیش فوت کرده دوست دارم برای برادر و پدرم قورمه سبزی درست کنم و آنها را خوشحال کنم عمو رضا به من یاد می دهی؟
این حس دوستی و صمیمیت خریدنی نیست. تا به کسی اعتماد نداشته باشی با او درد دل نمی کنی.
هفته گذشته از جلوی مدرسه ای عبور می کردم  بعضی از پسر بچه های 13 الی 14 ساله من را شناختند با خنده می گفتند یک غذای خوشمزه به ما یاد بده درست کنیم تا مادر های ما ذوق زده شوند.
این یعنی همبستگی و رفاقت همان چیزی که می تواند اعضای خانوده را دور هم جمع کند. با غذا می توان کارهای بزرگی کرد دنیای آشپزی از صفر تا بی نهایت است. با درست کردن غذای مورد علاقه یک نفر در روز تولدش یا برای تبریک گفتن یک موفقیت می توان ذائقه و روح او را شاد کرد.   

چه نظری در رابطه با شغل خود دارید؟


آشپزی فقط یک شغل نیست بلکه هنر است. اگر به 5 نفر تحت شرایط یکسان مواد غذایی بدهند و همگی یک نوع غذا درست کنند در پایان یک نوع غذا با 5 طمع متفاوت داریم چون احساس و انرژی درست در طمع غذا اثر دارد. با برنامه سیمای خانواده به نقاط مختلف کشور سفر می کنم متوجه شدم که چهره واقعی آشپزی به مردم معرفی شده زیرا آشپزی پختن غذا نیست بلکه با علم روز دنیا پیش می رود دیگر نمی توان گفت همه باید یک جور غذا بخورند بلکه نیاز است برای گروههای سنی مختلف با توجه به شرایط محیطی و نوع بیماریها غذاهای ویژه ای تهیه کرد پس نیاز است افرادی در این رشته تحصیل کنند.
یک پزشک جراح با چاقو جراحی طوری عمل می کند تا مشکل بیمار برطرف شود و بیمار به آرامش برسد. پس بیماری که عمل جراحی کرده نوع غذای باید باید فرق کند.  یک آشپز هم با استفاده از چاقو مواد غذایی را برش می دهد جهت تهیه غذا تا ذائقه فردی که آن غذا را می خورد خوش طمع شود این خوشی سبب آرامش جسم و روح می شود.
من به دلیل رشته تحصیلی ام با سازمانهای مختلفی در ارتباط هستم و برنامه غذایی پرسنل آنجا را می نویسم.

اگر امکان دارد یکی از این سازمانها را بگوید؟


در هواپیمایی ایران ایر نوع غذای پرسنل پروازی، مسافران هواپیما و پرسنل اداری با هم فرق می کند. غذای خلبان و کمک خلبان با هم فرق می کند، غذای مهماندار های هواپیما نیز 2 جور است همه این ها به دلیل نکات امینی پروازی است. اگر ترکیبات ادویه زیاد باشد باعث عصبانی شدن آنها می شود. یا غذایی که به مسافران داده می شود برای سیر شدن آنها نیست بلکه هدف این است که مسافران با خوردن  غذای مختصری آرامش داشته باشند و در زمان پرواز ضعف نکنند.
در رشته هتلداری واحدهای درسی مختلفی هم چون بخش تشریفات، روان شناسی، آموزش آشپزی، تغذیه ... گذرانده می شود.

برخی می گویند کارشناس اختصاصی برنامه هستید و ایراد می گیرند نظر شما چیست؟


معتقد هستم وقتی بیننده با یک کارشناس آشپزی در ارتباط باشد سرد در گم نمی شود. سلسله وار کار را با هم دنبال می کنند. من به پاس احترام به مخاطبان برنامه کلاس آموزش آشپزی خصوصی ندارم. شاید بیننده ای دوست داشته باشد در این کلاس ها شرکت کند اما به دلیل مسافت زیاد نتواند به تهران بیاید پس من تمام انرژی خود را معطوف بخش آشپزی برنامه سیمای خانواده کردم و همیشه فوت کوزه گری را با زبانی ساده بیان می کنم.
لازم می دانم به موضوعی شخصی اشاره کنم متاسفانه برخی آموزشگاههای آشپزی و شرکتهای تولید مواد غذایی بارها پیشنهاد های مالی خیلی خوبی من داده اند که اسم یا عکس من جهت حمایت از کیفیت کار های آنها بیاید ولی قبول نکردم. زیرا معتقد هستم این کار یک جور بی احترامی به مخاطب است زیرا مخاطبان برنامه به من اعتماد کردند و بیش از یک سال است که با هم در ارتباط هستیم نباید از اعتماد آنها سوء استفاده کنم.

برنامه شما حامی مالی دارد؟


خیر. من این کار را دوست ندارم. اما گاهی در برنامه از ظرفی استفاده می شود که اسم تجاری آن مشخص است و این موضوع مربوط به قبل از همکاری من با برنامه سیمای خانواده است.
روند برنامه در آینده به همین سبک ادامه پیدا می کند؟
در آینده بخش آشپزی دیدنی تر می شود با افرادی خاص آشپزی می کنم و به دیدن  افرادی خاص در حین خوردن غذا می رویم.

تفریح شما چیست؟


کتاب خواندن، ورزش و پیاده روی بخش اصلی تفریح من است در گذشته مربی جودو، کوه نوردی و یخ نوردی بودم ولی الان فقط ورزش می کنم همیشه وسایل شنا و کتاب در ماشین من هست از کوچکترین فرصت استفاده می کنم.

بیشتر چه کتابهایی می خوانید؟


اول کتاب آشپزی و بعد خواندن شعر کار هر روز من است. توی ماشین همیشه یک دیوان حافظ کوچک دارم.

چه سخنی با مردم دارید؟

بارها شنیده ام که می گویند رضا طاهری خیلی آدم خوش شانسی است به هر چه می خواهد می رسد. در جواب این عزیزان همیشه گفته ام و باز نیز می گویم: راز موفقت سخت کوشی، انتخاب درست و انجام کار به نحو صحیح و خوب است. بارها دستم سوخته یا با چاقو پاره شده اما هیچگاه خسته نشدم و شکست را نپذیرفتم.
تعجب می کنم که بعضی ها می گویند: بیکار هستم! من در شبانه روز فقط 4 ساعت می خوابم از 5 صبح تا 12شب کار می کنم. از توانایی های خدا دادی خود باید درست و بهینه استفاده کنیم.

اولین چیزی که به ذهن شما می رسد در باره ای این کلمات بگوید.


مرغ: شکم پر خوشمزه
گوجه فرنگی: سس
چاقو: هر برش زیبایی نعمت های خداوند را ظاهر می کند.
پاییز: زیبایی محض
آب: نعمت شماره یک
خداوند: بی نظیر و مهربانی

خاطره ای از آشپزی در برنامه سیمای خانواده دارید؟


یک روز عدس پلو پختم به دلیل نبودن آب خیلی شور شد. بعد از برنامه گفتم: عدس پلو را برای کلاغ های اطراف فضای سبز بریزیم. ولی همکاران در استودیو گفتند: نه و با ماست خوردند. آن روز به قدری خندیدیم که هیچ کس فراموش نمی کند هر قاشق برنج با 3 قاشق ماست خورده شد.

غذای مورد علاقه شما چیست؟

 عدس پلو غذای مورد علاقه من است. عدس پلو سنتی بدون گوشت است و همراه با کشمش و خرما تفت داده شده با پیاز داغ بسیار خوشمزه و خوردنی است. در ضمن عدس پلو و ته چین دست پخت مادرم را به هر غذایی در دنیا ترجیح می دهم.

انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.