سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آلن ایر:

باید برای دستیابی به توافق نهایی با ایران فرصت‌سازی و نه فرصت‌سوزی کنیم

"آلن ایر" سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت با مرور همه عناصر مطلوب یک توافق جامع در آخرین دور از مذاکرات وین، وارد مرحله نگارش متن نهایی شدیم.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ آلن ایر در گفتگو با صدای امریکا گفت: رفع نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران موجب کند شدن مذاکرات شده است. اما تعجب آور نیست که راجع به موضوعات مختلف به جزییات مذاکرات نمی پردازند ولی چیزی که اهمیت دارد این است که به طور کلی جامعه جهانی باید درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران که صرفا صلح ‌آمیز باشد اطمینان پیدا کند و ایران اگر بتواند جامعه جهانی را راضی و متقاعد کند از این نظر تحریم ها هم برطرف می شود و می توان به یک توافق نهایی رسید.

آلن ایر گفت موضع ما اصولی است و تاکتیکی نیست یعنی در اثر عدم شفافیت برنامه هسته ای ایران در این سال های دراز ، نه تنها امریکا بلکه همه جامعه جهانی درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران نگران شده است و برای برطرف کردن این نگرانی های فزاینده ، ایران باید فقط و فقط به تعهداتش به عنوان کشور عضو ان پی تی عمل کند.

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه امریکا ادامه داد اصل مطلب این است که داخل این اتاق مذاکرات درباره جزییات ، عناصر و عوامل مختلف رایزنی و مشورت و مذاکرات است ولی آن چه مهم است و آن چه که به این مذاکرات و گفتگوها شکل می دهد برطرف کردن نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران و عناصر مختلف از جمله غنی سازی و عراق است. 

آلن ایر درباره حصول توافق تا بیست و نهم تیر گفت ما از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم و من نمی توانم پیش بینی کنم ولی هفته آینده بر می گردیم به شهر وین و به طور مستمر و بدون وقفه وارد مرحله مذاکرات می شویم تا انشاءالله بتوانیم به یک توافقی برسیم.

وی اختلاف میان پنج به علاوه یک را منکر شد و گفت هر کشور موضع ملی خودش را دارد ولی درون گروه پنج به علاوه یک از نظر هدف نهایی اتفاق نظر و وحدت است و نباید فراموش کنیم هدف کلی این روش و فرآیند این است که جامعه جهانی درباره ماهیت برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل کند.

سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه امریکا در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر این که ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است که اگر دو طرف به توافق نرسند به مواضع قبلی شان بر می گردند ، آیا اگر توافقی حاصل نشود امریکا هم چنین خواهد کرد؟ گفت اکنون ترجیح می دهم بر امکان رسیدن به یک توافق نهایی برسیم و اگر خدای نکرده این نشد در آن موقع باید دید. ولی اکنون آن چه که اهمیت دارد تلاش حداکثری برای رسیدن به یک توافق نهایی است که منظور طرفین است که هر دو طرف می توانند این را قبول کنند. آن چه مشخص است این که اکنون دولت امریکا این فرآیند و این روند مذاکرات را بهترین فرصت و بهترین روش برای رسیدن به یک توافق نهایی و برای حل این مسئله می داند و از این نظر راجع به گزینه های دیگری یعنی به دردمان نمی خورد که درباره این گزینه های دیگر هم صحبت کنیم. اکنون همه ما بر امکان رسیدن به یک توافق نهایی متمرکز شده ایم و مشورت و رایزنی می کنیم و همه امکانات را به کار می بریم تا به این توافق نهایی برسیم چون این بهترین فرصتی است که تا حالا داشته ایم و باید فرصت سازی و نه فرصت‌سوزی کنیم.

وی درباره احتمال تماس های اطلاعاتی میان ایران و امریکا بر سر عراق هم گفت در آخرین دور مذاکرات در شهر وین همان گونه که پیشتر گفته شد ، درباره داعش و بحران عراق اشاراتی بود ولی به این موضوع نپرداختیم و گروه پنج به علاوه یک فقط و فقط مربوط به بحران هسته ای ایران است و ما درباره موضوعات دیگر مذاکره و گفتگو نمی کنیم و نمی دانم چه کسی این را گفته است اما اشاراتی در این باره بود ولی مذاکره نکردیم و فراموش نکنیم همان حرف اوباما را که گفت بله معلوم است که ایران می تواند یک نقش مثبتی و سازنده ای ایفا ‌کند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.