سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آزادسازی داروها و درمان سرطان نانو بالون‌ها

پژوهشگران دانشگاه نیویورک با استفاده از نانوبالون‌هایی از جنس لیپوزم، حامل دارویی برای رهاسازی داروی شیمی‌درمانی تولید کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ پژوهشگران دانشگاه نیویورک با استفاده از نانوبالون‌هایی از جنس لیپوزم، حامل دارویی برای رهاسازی داروی شیمی‌درمانی تولید کردند، این نانوحامل با استفاده از تابش لیزر قرمز محتویات خود را رهاسازی می‌کند. 
 
پژوهشگران می‌گویند داروهای شیمی‌ درمانی گزینه‌ی مناسبی برای مبارزه با سرطان هستند. اما این داروها در بدن مشکلاتی ایجاد می‌کنند که دلیل آن پخش شدن در سراسر بدن است. این ترکیبات با سلول‌های خون، مغز قرمز استخوان و دیگر سلول‌های سالم بدن برهم‌کنش می‌دهند، بنابراین با ورود این داروها به بدن، اثرات جانبی آن‌ها در بیمار مشاهده خواهد شد. 
 
یک گروه تحقیقاتی موفق به کپسوله کردن این داروها در نانوبالون‌ها شده‌ است. نانوبالون‌ها، ذرات کوچک لیپوزم اصلاح شده هستند که با لیزر می‌توان آن‌ها را منفجر کرد و داروی موجود در آن‌ها را رهاسازی کرد. 
 
جاناتان لاول محقق ارشد گفت: این که چرا لیزر می‌تواند نانوبالون‌ها را منفجر کند هنوز برای ما روشن نیست، با این حال ما مطمئن هستیم که با یک پدیده منحصربه فرد روبرو هستیم. این پدید پتانسیل بالایی برای درمان سرطان دارد. 
 
نانوبالون‌ها هزاران برابر کوچک‌تر از تار مو هستند و از پورفیرین و فسفولیپید ساخته شده‌اند. پورفیرین یک ماده‌ی آلی است و فسفولیپیدها ساختارهایی مشابه چربی دارند. چگونگی وارد کردن این نانوحامل به بدن مشابه روش شیمی‌درمانی رایج است و از طریق تزریق وریدی انجام می‌شود. 
 
از آنجایی که نانوبالون‌ها داروی شیمی‌درمانی را در خود حفظ می‌کنند و تنها به سلول‌های سرطانی می‌رسانند؛ سلول‌های سالم از گزند این داروهای مخرب در امان هستند. 
 
لاول و همکارانش این نانوحامل را روی موش‌های آزمایشگاهی تست کردند، آن‌ها از لیزر قرمز برای رهاسازی دارو استفاده کردند. تابش لیزر موجب ترکیدن نانوبالون شده و محتویات آن را رهاسازی می‌کند. به محض خاموش شدن لیزر، نانوبالون‌ها بسته شده و داروها و پروتئین‌های رهاشده به سلول سرطانی حمله‌ ور می‌شوند. این نانوبالون‌ها قابل زدایش از طریق خون هستند. 
 
لاول می‌گوید: این نانوبالون‌ها همانند زیردریایی هستند که دارو را با خود حمل می‌کند، با رسیدن به محل موردنظر، درها باز شده و دارو وارد جریان خون می‌شود.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.