سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فرهنگی قوه قضاییه تاکید کرد

قاضی باید مظهر اخلاق باشد/ ضرورت هماهنگی سه قوه برای پیشگیری از وقوع جرم

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به مجازات‌های جایگزین حبس، گفت: ما در این زمینه برنامه‌ای را در معاونت فرهنگی قوه قضاییه در نظر گرفته‌ایم تا احکام مجازات‌های جایگزین حبس را جمع‌آوری و در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین "هادی صادقی" در دومین همایش روحانیون و رابطین فرهنگی دادگستری استان تهران با تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله شهید بهشتی و سایر شهدای قوه قضاییه اظهار داشت: امام خمینی(ره) 4 اسفند 58 طی حکمی آیت‌الله بهشتی را به ریاست دیوان عالی کشور منصوب کرد و از ایشان خواست تشکیلات نوینی را برای دادگستری ایران درست کند و به حق معمار تشکیلات نوین نظام قضایی ایشان نامیده شدند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: آیت‌الله بهشتی تجربیات حوزه و دانشگاه را با هم داشته و با نظامات دیگر جهان نیز آشنایی داشتند همچنان که در اصل تأسیس نظام جمهوری اسلامی ایشان نقش بی‌بدیل داشته و نایب رئیس مجلس خبرگان نیز بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی به دیدگاه‌های آیت‌الله بهشتی درباره قوه قضاییه اشاره داشت و گفت: ایشان فرمودند در نظام اسلامی ما نمی‌توانیم یک کارگر انتخابی در مورد دستگاه قضا داشته باشیم چون انتخاب و تعیین قاضی را مهمتر از انتخاب و تعیین یک نفر برای نمایندگی مجلس شورای ملی عنوان کرده بودند و همچنین فلسفه شکل‌گیری دستگاه قضا را متناسب با نظام اسلامی بیان می‌کردند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: تفاوت نظام ما با نظامات دیگر یک تفاوت عمیق و ماهوی است، تفاوتی که در جهت امامت و امت بودن برجسته است و مدیریت و اداره یک جامعه غیر از رهبری و پیشبرد یک جامعه است.

وی افزود: در نظام اسلامی رهبری اتفاق افتاده، رهبری که به قصد خواست خاصی حرکت می‌کند و پیوند امت و امامت از مقصد واحد ناشی شده است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه فلسفه تشکیل نظام اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: شهید بهشتی نیز در این باره فرموده‌اند که در نظام  اسلامی اینکه بگویید به من مربوط نیست نداریم و همه جنبه نظارتی دارند و وظیفه خود را باید عمل کنند؛ البته دخالت را منع می‌کنند و اینچنین نیست که همه در کار هم دخالت کنند اما می‌توانند بر کار همه نظارت داشته باشند و بدین ترتیب دخالت منع شده اما تذکر و نظارت را لازم می‌دانند.

وی با اشاره به نقش قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم دو جنبه مهم دارد؛ جنبه اول آن زمانی است که احکام قضایی اجرا می‌شود که تاثیر پیشگیرانه نیز به همراه دارد. به عنوان مثال وقتی حکم قصاص اجرا می‌شود از وقوع جرایم دیگر جلوگیری می‌کند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه افزود: زمانی که ما وظیفه‌مان را در دادستانی و محاکم انجام دهیم در راستای پیشگیری از وقوع جرایم عمل کرده‌ایم.

وی با اشاره به جنبه دوم پیشگیری از وقوع جرم، گفت: اقداماتی که در دستگاه‌های مختلف کشور صورت می‌گیرد و تاثیر پیشگیری از وقوع جرم دارد، اقدامات فرهنگی است و ما باید اقدامات فرهنگی را افزایش دهیم تا همه به وظایف خود آشنا شوند. طبیعی است اگر مردم به وظیفه‌شان عمل کنند و به حقوق دیگران تعدی نکنند بسیاری از جرایم اتفاق نمی‌افتد؛ بنابراین افزایش آگاهی مردم بسیار مهم است و همه از جمله روحانیون، مساجد، مدارس و ... در این زمینه باید به وظایف‌شان عمل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی با بیان اینکه باید آگاهی مردم را افزایش دهیم، ادامه داد: با کمک دستگاه‌های فرهنگ‌ساز مانند آموزش و پرورش از زمان کودکی باید به مقوله تربیت انسان‌ها توجه کنیم؛ زیرا در اکثر کشورهای پیشرفته از زمان کودکی تمام قوانین‌ آموزش داده می‌شود، حتی زمانی که کودکان در مهدکودک هستند این امر اتفاق می‌افتد و همین باعث می‌شود در این کشورها تخلفات کم شود، ولی متاسفانه در کشور ما اینگونه نیست.

وی با بیان اینکه بسیاری از قوانین در کشور ما رعایت نمی‌شوند، گفت: در ایران ظرف یک ماه افراد گواهینامه می‌گیرند ولی در کشوری مانند آلمان یک سال باید رانندگان تحت تعلیم قرار گیرند تا گواهینامه اخذ کنند آن هم گواهینامه موقت. پس مقوله تربیت در کشور ما با کشورهای دیگر فرق می‌کند و این موضوع را در جاهای دیگر هم می‌بینیم و به طور کلی هر جا بی‌نظمی در کشور رخ می‌دهد به دلیل تربیت نادرست ماست.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی زیرساخت‌های کشور ما جرم‌خیز هستند، اظهار داشت: به عنوان مثال خیابان‌کشی‌های ما موجب بسیاری از تخلفات می‌شود و شهرداری بسیار اشتباه رفتار کرده است. به عنوان مثال هر جا که جای پارک وجود ندارد تخلفی را در آن می‌بینیم.

وی با طرح این سوال که آیا قوه قضاییه می‌تواند به تنهایی جلوی وقوع بسیاری از تخلفات را بگیرد، ادامه داد: کار قوه قضاییه باید فراگیر و هماهنگ با سایر قوا باشد به ویژه دولت تا بتواند پیشگیری را در مسیر اجرا قرار دهد. ما در این زمینه در معاونت فرهنگی قوه قضاییه، شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم را تشکیل دادیم و این موضوع در لایحه پیشگیری از وقوع جرم در نظر گرفته شده است که امیدواریم هر چه سریع‌تر از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب برسد؛ بنابراین قوه قضاییه به هیچ وجه به تنهایی نمی‌تواند در زمینه پیشگیری از وقوع جرم اقدامات خود را انجام دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی درباره مجازات‌های جایگزین حبس، گفت: ما در این زمینه برنامه‌ای را در معاونت فرهنگی قوه قضاییه در نظر گرفته‌ایم تا احکام مجازات‌های جایگزین حبس را جمع‌آوری و در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم و این کار تازه آغاز شده است و ممکن است زمان‌بر باشد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال درباره قضات متخلف و برخورد قوه قضاییه در این زمینه، گفت: مسلما با هر تخلفی که در دستگاه قضایی صورت گیرد برخورد می‌شود به شرطی که این موضوع اثبات شود و اگر مردم تخلفی را از برخی قضات مشاهده کردند می‌توانند به مراکز حفاظت و اطلاعات و دادستانی انتظامی قضات گزارش دهند.

وی افزود: نمی‌گویم که قضات متخلف در دستگاه قضایی وجود ندارند، بلکه هستند، ولی درصدش کم است. متاسفانه بسیاری از عناوینی که به قضات نسبت می‌دهند و بر سر زبان‌ها افتاده است صحت ندارد. در واقع چه کسی جرات دارد که به قاضی پیشنهاد رشوه دهد. حتما واسطه‌هایی وجود دارد مانند کارچاق‌کن‌ها. از کجا باید این واسطه‌ها را متوجه شد که باید این موضوع را پیگیری کنیم و این واسطه‌ها قاضی را بدنام کردند و بسیاری از آنها در بعضی از موارد پول را بر می‌دارند و به اسم قاضی مساله تمام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی تصریح کرد: تیم دو نفره‌ای وجود داشته است که کارچاق‌کن بودند و هر دوی آنها به طرف یکی از اصحاب دعوا می‌رفت و چک تضمینی از طرف دعوا می‌گرفتند ولی کاری را انجام نمی‌دادند و زمانی که حکم صادر می‌شد طرفی که حکم به نفعش صادر شده بود پولش را می‌داد و طرف دیگر پول را پس می‌گرفت بنابراین اینگونه موضوعات است که در دستگاه قضایی اسم قضات را بدنام کرده است و ما باید جلوی چنین حوادثی را در دستگاه قضایی بگیریم.

معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: قضات علاوه بر اینکه باید مظهر صلابت و قدرت نظام باشند در عین حال باید مظهر اخلاق باشند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.