سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نادران در نطق میان‌دستور:

انتصابات مسئله‌دار در دانشگاه‌ها ادامه یابد، مجلس واکنش نشان می‌دهد

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به انتصابات ریاست دانشگاه تهران گفت: ساختار شکنان در دولت جدید به چند محیط دل خوش کرده‌اند، یکی از این محیط‌ها دانشگاه است، اخطار می‌‌دهم که اگر این افراط‌گرایی‌ها ادامه یابد و انتصابات مسئله‌دار تداوم داشته باشد، مجلس واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، "الیاس نادران" نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جلسه علنی امروز یکشنبه (1 تیرماه) در نطق میان دستور با تبریک عزت‌مندی فوتبالیست‌های کشورمان در مقابله با تیم آرژانتین گفت: باید بگویم که ما به داوری باختیم و گرنه بچه‌های ما عالی بازی کردند.
 
وی در رابطه با مسائل کشور افزود: بارها به دولت در رابطه با ناهماهنگی تیم اقتصادی و اتخاذ استراتژی روشن برای برون رفت از شرایط رکودی تذکر داده شد، اما متأسفانه هیچ اعتنایی به این مهم نشد.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در رابطه با کاهش نرخ تورم در یک سال گذشته تصریح کرد: هر اقتصاد خوانده‌ای می‌داند که وقتی اقتصادی در کشور شوک بزرگ همچون هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول و یا تحریم‌های بانکی، که با تحریم بانک مرکزی در تیرماه 91 به اوج خود رسید، مواجه می‌شود شکست‌های ساختاری در اقتصاد پدید می‌آید و تا به جریان طبیعی افتادن فعالیت اقتصادی و رفع آثار شوک‌ها این دوره مبنای مقایسه و تحلیل قرار نمی‌گیرد.  
 
نادران ادامه داد: در شرایطی که کشور هنوز از شوک قیمتی فشار تورم طرف ارزی از تیرماه 91 بیرون نیامده بود، دچار شوک تحریم بانک مرکزی شدیم که این برای ساقط کردن اقتصاد یک کشور کافی بود، هم‌افزایی این دو شوک پایداری آن را برای حداقل یکسال ایجاد کرد که در کشور آثار آن را دیدیم.  
 
مردم تهران در مجلس اظهار داشت: کاهش تنش‌های سیاسی و اتخاذ سیاست‌های انقباضی پولی توسط دولت جای تشکر دارد چراکه این دو عاملی بودند که روند نزولی رشد شاخص قیمت‌ها را تقویت کردند و در عوض رکود را نسبت به روند میان مدت اقتصاد ملی به غیر دوره شکست ساختاری ماه‌هایی از سال‌های 91 و92 را تشدید کرد و الا در مجموع نسبت به برداشت از نفت، فقدان استراتژی اقتصادی و صنعتی، رشد نقدینگی و تخلف در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بین دولت‌ها تفاوتی اساسی وجود ندارد.  
 
وی افزود: در 3 ماهه چهارم سال 92، به گزارش مقامات بانک مرکزی نقدینگی کشور قریب به 25 درصد افزایش داشته است و شکاف درآمد و هزینه در هدفمندی یارانه‌ها همچنان وجود دارد و از نفت هم با فرض تحقق یافته تلقی کردن درآمدهای نفتی آن را هزینه کردند، به همین دلیل است که امروز مذاکرات هسته‌ای برای گشایش‌های خارجی به پاشنه آشیل برای اقتصاد ملی تبدیل شده، حداقل بنده نمی‌دانم اگر مذاکرات به نتیجه نرسد و تحریم‌ها ادامه یابد دولت برای خروج از شرایط رکودی بدون آثار تورمی چه سیاستی طراحی کرده‌ است.  
 
عضو کمیسیون بودجه خاطر نشان کرد: در اجرای موفق سیاست اقتصاد مقاومتی که نسخه رهایی بخش اقتصاد ملی است، متأسفانه جمع‌های ناهمگونی در دولت همان حرف‌های قدیمی تکراری خود را واگویی می‌کنند و مصداق هرکسی "از ظن خود شود یار من"، شده‌اند. 

نادران تصریح کرد: گروه‌های رشد گرا نسخه تعدیل دهه 70 را به میان می‌کشند و مدیریت‌های بخشی نیز به دنبال سوگیری‌های بخشی و یا شخصی هستند.

وی با بیان اینکه باید درک واحد و درستی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود داشته باشد، اظهار داشت: باید جلسات مشترکی میان مجلس و دولت برای هم اندیشی در این باره وجود داشته باشد، اما این باید توجه کرد که بدون مشارکت همه مردم و داشتن نقشه راه در بهره‌مندی از سرمایه‌های مردم نمی‌توان راه به جایی برد.  
 
نماینده مردم تهران تأکید کرد: باید شفافیت در محیط کسب و کار و جلوگیری از رانت‌خواری، فساد مالی، دانه درشت‌ها و یقه سفیدان در نظر گرفته شود.   

وی گفت: نتیجه پاره‌ای از اقدامات برخی دولتمردان، سهم یک وارد کننده‌ی بازار را از 20 درصد به 40 درصد افزایش داد و اولویت‌ها نه بر اساس ذخایر اساسی و نیازهای کشور بلکه بر حسب کشتی‌های روی آب آن آقا تعیین شد و  به وی امتیازاتی داده شد که به هیچ یک از رقبای تجاری حتی بعدها نیز داده نشد لذا توقع مبارزه با فساد در دولت قدر گزافه‌گویی است.  
 
نادران ادامه داد: متأسفانه در حوزه فرهنگ جز رهاسازی و پز لیبرالیسم فرهنگی و رفتن به اقوام ایجابی اقدام دیگری از سوی دولت نمی‌بینیم، ما نگرانیم. 

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: صهیونیست‌ها با از هم پاشیدن بنیان خانواده در غرب فرهنگ آن را تحت تسلط قرار دادند و با تقویت فرهنگ فردگرایی، فرهنگ اعتقادی را تهی کردند، عده‌ای در کشور اسلامی به دنبال بنیان‌های قرن 20 در این فلسفه اجتماعی هستند لذا به وزرای فرهنگ و ارتباطات  تذکر می‌دهیم که نگرانی‌های متدینین را جدی بگیرند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به انتصابات ریاست دانشگاه تهران تأکید کرد: وقتی با عجله رئیس دانشگاه تهران را  برداشتند و تیتر زدند که "رهبر رفت، امید آمد" نمی‌دانم این جریان‌های تند افراطی امروز در مورد اینکه بالاخره امید رفت و نیلی شد چه می‌گویند.  
 
وی افزود: چرا وزیر قبل از کسب موافقت شورای انقلاب فرهنگی، دست به انتخاب و انتصاب ریاست دانشگاه تهران زد، شاید تصور می‌کرد که می‌تواند با این جریان‌سازی‌ها در دانشگاه، این شورا را منفعل کند.  
 
نادران تأکید کرد: قبلا هم گفتیم ساختار شکنان در دولت جدید به چند محیط دل خوش کرده‌اند، یکی از این محیط‌ها دانشگاه است، "کان لم یکن" کردن مصوبات دولت قبلی و بلاتکلیف کردن هزاران استاد و دانشجو به مصلحت وی نیست؛ اخطار می‌کنم که اگر این افراط‌گرایی‌ها ادامه یابد و انتصابات مسئله‌دار تداوم داشته باشد واکنش مناسبی در مجلس به دنبال خواهد داشت.
 
انتهای پیام/  

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.