سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر کشاورزی:

بد مصرفی مشکل اصلی "سموم" در کشور است/ نسخه پیچی سموم نظام مند نشده است

حجتی گفت: در زمینه‌ی کود و سم، مصرف سرانه پایین است و آنچه اتفاق می‌افتد بد مصرفی به خاطر افزایش محصول است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، محمود حجتی، وزیر کشاورزی در حاشیه‌ صبحانه کاری وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: در زمینه‌ی کود و سم مصرف سرانه پایین است و آنچه اتفاق می‌افتد، بد مصرفی است و احیانا مواردی که خارج سیستم و دستور العمل‌ها و نظاراتی که دولت مقرر کرده است که باید نظارت دقیق بر آنها انجام شود، به عنوان مثال بد مصرفی زمانی اتفاق می‌افتد که به خاطر افزایش محصول بی رویه‌ای که می‌خواهند داشته باشند، از کود بسیار استفاده می‌کنند، به خصوص در مورد پیاز.

وی افزود: در مورد سم نتوانسته‌ایم فروش و نسخه پیشی آن را نظام مند کنیم و 3000 فروش در کشور داریم که مجوز دارند و 3000 سم فروش مجوز ندارند و یا احیانا کسانی که سم می‌فروشند، با نسخه‌ی گیاه پزشک سم را عرضه نمی‌کنند.

 تشکیل شورای کودکسی در ارتباط با واردات و صادرات محصولات
حجتی گفت: ما یک شورای کودکسی داریم که بر اساس قانون تشکیل شده است، چه در ارتباط با واردات محصولات چه صادرات آن و همچنین در ارتباط با محصولاتی که در کشور عرضه می‌شود باید در چهار چوب استاندارد‌هایی باشد که در کودکس ملی ما قرار دارد که بعضی از این باقیمانده‌ی سموم را با همان استاندارد‌هایی بین المللی پذیرفته‌ایم و در بعضی محصولات هم که احیانا سرانه‌ی مصرف بیشتر است، جمع بندی انجام دهیم که یک کودکس ملی داشته باشیم.

 برنج‌های وارداتی به معنای عام دچار مشکل نیستند
حجتی ادامه داد: برنج‌های داخل مشکلی ندارند و لکه‌های خیلی کوچکی که وجود دارد به خاطر آب فاضلاب شهر‌های بزرگ است که وارد خاک آن منطقه شده است.

وی گفت: در مورد برنج وارداتی نمی‌توان گفت به معنای عام تمام برنج‌ها دچار مشکل هستند، هرچند در ارتباط با برنج خارجی باید وقت‌های لازم از نظر استاندارد، قرنطینه و ورودی مرز‌ها انجام شود تا در مناطق آلوده برنج کاشت نشود و محصولاتی کاشت شود که این مشکل را انتقال ندهند.

حجتی خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که گذشت، گزارش داشتیم که همکاران با حکم قضایی 20 تا 50 هکتار از مزارع آلوده‌ی حاشیه‌ی شهر را قلع و قمع کردند، زیرا آبیاری آنها با آب فاضلاب انجام می‌شد و ما به آنها توصیه کرده بودیم که محصول دیگری در این مزارع کشت شود که مستقیم خورده نمی‌شود، مثلا به جای کشت سبزیجات، باغ‌های میوه در آنجا کشت شود.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.