سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موسوی‌نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

واردات "بنزین بی‌هویت" به کشور/ آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها تایید نشده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: هم‌اکنون مستنداتی در خصوص آلوده بودن بنزین پتروشیمی از سوی مسئولان ارائه نشده است و بدون هیچ دلیلی اقدام به واردات بنزین یورو4 بی‌هویت کرده‌اند با این دید که بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها آلوده است. آیا منطقی است که "بنزین بی‌هویت" را وارد و "بنزین تولیدی شناسنامه‌دار" را حذف کنیم؟

سیدمهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص ‌آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها اظهار داشت: زمانی که کشور در آستانه تحریم قرار گرفت از تولیدات بنزین پتروشیمی‌ها استفاده می‌کردیم، متاسفانه کسانی ادعا دارند بنزین پتروشیمی‌ها آلوده است که بایستی مستنداتی را در این زمینه ارائه دهند.
 
وی تصریح کرد: بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها یا در واقع مواد "اکتان‌افزا"، همان "بنزین ریفرمیت" است و در شرکت‌های پتروشیمی "آروماتیکی نوری (بروزویه)"، "بندر امام (ره)" و "بوعلی‌سینا" تولید می‌شود.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: "بنزین ریفرمیت" پتروشیمی همان بنزینی ریفرمیت پالایشگاه است با این تفاوت که عملیات خالص‌سازی ریفرمیت از بنزین به علت وجود واحدهای "بنزن‌زدایی" در پتروشیمی انجام می‌شود و پس از کاهش میزان بنزن به زیر 2 درصد حجمی، بنزین ریفرمیت به عنوان اکتان افزا به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل داده خواهد شد. این در حالی است که واحدهای بنزن‌زدایی در اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور وجود ندارد.
 
موسوی نژاد تاکید کرد: بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها در مقایسه با بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها از نظر کیفیت پایین‌تر است، همچنین اگر بنزین وارداتی "یورو"2"را با "یورو4" مقایسه کنیم، از آلودگی بیشتری برخوردار است و طبیعی است که بنزین یورو4 کیفیت بالاتری دارد. بنابرین بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها مشکلی ندارند.
 
وی یادآور شد: "بنزین ریفرمیت" پتروشیمی‌ها به لحاظ ترکیبات بنزن، از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شرایط فعلی اکثر پالایشگاه‌های نفت کشور برخوردار هستند. بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به علت عدد اکتان بالای 95 به عنوان اکتان افزا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
موسوی نژاد افزود: پتروشیمی‌ها حدود 6 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کنند، این در حالی است که 3.5 میلیون لیتر از از کیفیت بالاتر و 2.5 میلیون لیتر مانند بنزین تولیدی پالایشگاه‌ها مشکل دارد. با توجه به اینکه 70 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که در این میان تنها 2.5 میلیون لیتر به گفته برخی از مسولان آلوده است. مسولان بایستی صداقت به خرج دهند تا در این زمینه  اطلاعات جامع و کامل ارائه دهند.
 
وی تاکید کرد: هم اکنون مستنداتی در خصوص آلوده بودن بنزین پتروشیمی از سوی مسولان ارائه نشده است و بدون هیچ دلیلی اقدام به واردات بنزین یورو4 بی‌هویت کردند با این دید که بنزین تولیدی پتروشیمی ها آلوده است. باید قبل از توزیع در جایگاه‌ها تست و آنالیز و مورد آزمایش قرار گیرد. آیا منطقی است که بنزین بی هویت را وارد و بنزین تولیدی شناسنامه دار را حذف کنیم؟
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در بحث قراردادهای وارداتی شکی در رانت‌خواری وجود ندارد در همین راستا تحقیق و تفحص مجلس طبق ماده 206 آیین‌نامه مجلس قرار است که موضوع رانت‌خورای در واردات را بررسی کند تا مشخص شود که چه کسانی اقدام به واردات بنزین می کنند.

موسوی‌نژاد گفت: در حال حاضر مسولان کشور بدون تحقیق و کار کارشناسی اقدام به ارائه گزارش‌هایی می‌کنند که متاسفانه در بین مردم تفکرات منفی را ایجاد می‌کند که بهتر است بدون کار کارشناسی اظهار نظر نکنند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نفت مواضع مشخص و شفافی در مورد واردات بنزین و تولید ریفرمیت در واحدهای پتروشیمی ندارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
جلال
۲۰:۰۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
سلام .شما ها که اینقدر نظر دادید معلوم است از آن افرادی هستید که خودباوری ندارید.به فرض اینکه بنزین داخلی از کیفیت پایینی برخوردار باشد ما با این همه جوان متخصص نباید مشکل را بر طرف کنیم که خودکفا باشیم حضرت آقا در فرمایشاتشان عرض کردند اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه تولید داخلی را تقویت کنیم یعنی خودباوری داشته باشیم تا محتاج بیگانه ها نشوییم اما متاسفانه مسولان گوش به حرف نمی دهند
امیر کبیر
۱۹:۱۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
نمیدونم شاید آقا زاده ها درآمدشون در صورت وارد نشدن بنزین کم بشه نتونن خودشون خانوادشون املاک بیشتری در خارج از کشور بخرن
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
اینکه میگه بنزین داخلی شناسنامه داره و بنزین وارداتی بی شناسنامه کجاش غیر منطقیه؟
مدعیان چرا تا حالا آنالیز بنزین وارداتی رو ارائه نکردن؟
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
هویت کیلو ای چند! به سلامتی مردم توجه کنید!
حميد
۱۷:۱۴ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
بله ديگه مسولين هميشه لطف داشتند ميخواستند از هر راهي سفره اي براي خود پهن کنند حالا ايندفعه هم با بحث بنزين بي کيفيت......
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
چرا دفاع میکنید انسان جوانمرد اعتراف به اشباه می کند مغلطه نمی کند اتفاقی که افتاده شما مستند بیارید مردم قبول می کنند وگر نه دفاع ندارد اگر به حقگوی فکر میکنید
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
تحصیلات ایشان چیست؟اگر کسی میدون لطفا نظر بذاره.
براتلو
۱۱:۱۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
قربان آن چاک قبایت گردم کدام شناسنامه؟ تو تخصصت چیست که در کمیسیون انرژی هستی؟
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
این ها نماینده اند ؟؟
رضا
۱۰:۳۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
آقای موسوی‌نژاد این یک بحث علمی است که می گویند بنزین پتروشیمی سرطان زا و آلوده کننده است و نه یک مطلب فقهی .
چرا شما از آقايمان یاد نمی گیرید که با وجود این که رهبري ایران اسلامی است و اگر بگویند بمیرید همه میمیرند وقتی می خواهد موضوعی را بیان کنند پس از مطالعه فراوان و مشورت با اهل فن موضوع را مطرح می کند و به همین سبب تا به امروز حتی یک مورد اشتباه هم نگفته است .
صحبت شما بیشتر به ذینفعان می خورد نه دلسوزان ....
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
مدرک نمیخواد هوا خودش شاهد این آلودگیه بنزین بود......
hasan
۱۰:۰۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
حاج آقا! بهتر است اظهار نظر در اینخصوص توسط کارشناسان مربوطه صورت پذیرد!!!شما هم در مورد مسائل مذهبی کارشناسی کنید!!!
ناشناس
۱۸:۱۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۳
حسن آقا! ایشون عضو کمیسیون انرژی مجلس هستن نه کمیسیون فرهنگی