سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چیت چیان:

حقابه ارومیه در زمین های "کشاورزی" روان است

وزیر نیرو گفت:علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه، توسعه زمین‌های کشاورزی در منطقه است و آبی که باید به دریاچه ارومیه وارد می شد، اکنون به زمین‌های کشاورزی وارد می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،حمید چیت چیان وزیر نیرو در جریان سفر خود به آذربایجان‌شرقی، با آیت‌الله محسن مجتهد‌شبستری امام جمعه تبریز دیدار کردو با اشاره به وضعیت نگران کننده دریاچه ارومیه، گفت: ریاست جمهوری از ابتدا بر احیای هرچه سریع‌تر این دریاچه تاکید داشته و به همین منظور نیز کارگروهی تشکیل شده است.

وی  تصریح کرد: نخستین اقدام دراحیای دریاچه ارومیه اجرای راهکارهایی است که همه متخصصان و صاحب‌نظران برای اجرای آنها اجماع دارند و این راهکارها را با همکاری وزارت‌خانه‌های نیرو، جهادکشاورزی و سازمان محیط زیست آغاز کرده‌ایم.

چیت چیان بابیان اینکه متخصصان برای اجرای برخی طرح‌ها با یکدیگر اتفاق‌نظر ندارند، افزود: این در حالی است که برخی از صاحب‌نظران اجرای این‌دسته از طرح‌ها را مفیدوموثر و گروه دیگری از کارشناسان اجرای آن را عامل فاجعه‌های زیست‌محیطی بیشتر می‌دانند، که باید در این‌باره کار کارشناسی عمیقی صورت گیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: شمار قابل‌توجهی از طرح‌هایی که کارشناسان اجماع داشته‌اند، اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه روند خشک شدن دریاچه ارومیه از 15 سال پیش آغاز شده و تقریبا همین مقدار زمان برای احیای آن نیاز است، گفت: علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه، توسعه زمین‌های کشاورزی در منطقه است و آبی که باید به دریاچه ارومیه وارد می‌شد، اکنون به زمین‌های کشاورزی وارد می‌شود.

چیت‌چیان ادامه داد: هم‌اکنون 480 هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه دریاچه ارومیه وجود دارد و بیش از سه میلیارد مترمکعب آبی که باید وارد دریاچه ارومیه شود، در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به مردم و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اطمینان داد: کشاورزان با تغییر محصول کشت خود از آب‌بر به محصول‌هایی که نیاز به آب زیادی ندارند و همچنین تغییر سامانه آبیاری خود به آبیاری تحت فشار و قطره‌ای و استفاده از کشت گلخانه‌ای، درآمد و میزان کشت آنان تغییر نمی‌کند و به بهبود وضعیت دریاچه ارومیه نیز کمک می‌کنند.

وی در پاییان تاکید کرد: دولت جهت ارتقای بازده آبیاری و ترویج استفاده از سامانه آبیاری قطره‌ای، 85 درصد از منابع مالی موردنیاز کشاورزان را به‌صورت تسهیلات بلاعوض تقبل می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.