سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پزشکیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای طوری حرکت کند تا ضمن حفظ عزت، مصلحت و حکمت مشکلات حل شود

نماینده مردم تبریز گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان باید طوری حرکت کند تا ضمن حفظ عزت، مصلحت و حکمت مشکلات حل شود.

مسعود پزشکیان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به روند مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 اشاره کرد و گفت: تیم مذاکره‌کننده  هسته‌ای کشورمان باید طوری حرکت کند تا ضمن حفظ عزت، مصلحت و حکمت مشکلات حل شود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم عزت مملکت را حفظ کنیم مصلحت این است با کشورهای دنیا دعوا نکنیم.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و اجتماعی در کشور وجود دارد و باید سعی کنیم این مشکلات را حل کنیم و اگر این مشکلات حل نشود مشکلات هسته‌ای حل نخواهد شد.

پزشکیان تاکید کرد: تلاش دولت دکتر روحانی بر حل مشکلات هسته‌ای است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه موسوم به 5+1 متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان پس از روی کار آمدن دولت یازدهم به پنجمین ایستگاه خود در وین نزدیک شده است.

 پیشتر 3 دور از این مذاکرات در ژنو دومین شهر پرجمعیت کشور سوئیس برگزار شد و میزبانی 4دور دیگر این مذاکراتِ صرفا هسته‌ای نیز به نام شهر وین، پایتخت کشور اتریش و یکی از استان‌های نه‌گانه این کشور ثبت شد.  
 
بر اساس این گزارش نخستین نشست هسته‌ای ایران و گروه 1+5، 23 مهر ماه، دور دوم 16 آبان‌ ماه و دور سوم این مذاکرات نیز 29 آبان ماه سال 92 در ژنو برگزار شد که نتیجه آن توافق مشهور به توافق 3 آذر است.  
 
اما دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 5+1 در حالی اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که این‌ بار خبری از میزبانی شهر ژنو نبود و وین خود را به عنوان میزبان این دور از مذاکرات به جهانیان اعلام کرد و دور دوم مذاکرات نیز 28 و 29 اسفند سال گذشته به میزبانی همین شهر برگزار شد.  
 
پرونده هسته‌ای کشورمان که به دلیل اهمیت و حساسیتش روز تعطیل و غیر تعطیل نمی‌شناسد روزهای پایانی تعطیلات نوروز 93 بار دیگر مورد بحث و بررسی هیئت‌های کارشناسی طرفین قرار گرفت که رئیس هیئت مذاکره کننده کارشناسی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه بود و هیئت کارشناسی 1+5 نیز به ریاست استفان کلمنت دستیار ویژه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار داشت.

مذاکرات دور چهارم ایران و 5+1 به میزبانی وین نیز 24 اردیبهشت ماه برگزار شد که نتیجه ای جز تصمیم‌گیری برای برگزاری دور پنجم مذاکرات هسته‌ای در بر نداشت.

پس از آن بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای گفت: مذاکرات رسمی میان ایران و گروه 1+5 اواخر ماه جاری و در فاصله زمانی 26 تا 31 خرداد ماه مجددا در وین برگزار می‌شود.  
 
وزیر خارجه گفت: البته در این مذاکرات بحث‌های ریز کارشناسی هم داریم، چرا که در چارچوب عمل می‌کنیم و دوستان خیلی نباید توقع جلسات و یا مصاحبه‌های رسمی داشته باشند، به این دلیل که کار روی متن و موضوعات ریز انجام می‌شود.
 
ظریف گفت: در این گفتگوها توافق شد تا برگزاری جلسات رسمی، علاوه بر یک دور مذاکره کارشناسی که انجام می‌شود، در صورت نیاز مذاکرات کارشناسی دیگری هم برگزار شود و همچنین گفتگوهای سیاسی نیز در سطوح و به شکل ‌های مختلف انجام شود.  
 
وی با بیان اینکه آنچه مسلم است این که 26 خرداد ماه جاری زمان جلسه رسمی بعدی است، گفت: من اعتقاد دارم طرف ایرانی با هماهنگی همه دستگاه‌های ذیربط آمادگی جدی برای پیگیری کار دارند.  
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: امیدواریم طرف مقابل نیز با واقع‌بینی و به دور از تصورات موهومی که ممکن است برخی گروه‌های فشار یا برخی افراد خارج از مذاکرات در سر داشته باشند، با جدیت وارد مذاکره شوند.  
 
مذاکره‌کننده ارشد ایران با بیان این که رسیدن به نتیجه کاملا امکان پذیر است و ما با جدیت، دقت و بدون عجله مذاکرات را پیگیری می‌کنیم، گفت: مبنای ما حفظ حقوق مردم ایران و حفظ عزت و سربلندی کشور و رفع موانع ظالمانه‌ای است که برای پیشرفت کشور فراهم شده است.  
 
وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد که با لطف خداوند متعال و حمایت مردم و مسوولان کار به پیش رود. 

انتهای‌پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.