سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کارشناس سازه عنوان کرد:

استقبال از "سازه‌های بتنی" به خاطر کیفیت اجرایی و صرفه اقتصادی آن

ظریف گفت: سازه‌های بتنی در این چند سال اخیر از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و در اکثر شهرهای کشور استقبال قابل توجهی از آن می‌شود.

 مرتضی ظریف قربانی کارشناس سازه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره کیفیت دوام سازه‌های بتنی در ایران اظهار داشت: سازه‌های بتنی در ایران به ویژه در این چند سال اخیر از  کیفیت اجرایی بسیار خوبی برخوردار بوده و با توجه به تجهیزات به کار رفته در این زمینه رشد قابل توجهی داشته است.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه به خاطر کیفیت خوبی که این حوزه داشته استقبال شایانی از این صنعت شد و هم‌اکنون در زمینه اجرا نیز سازه‌های بتنی روز ‌به روز جای سازه‌های فلزی را می‌گیرند.
 
این کارشناس سازه عنوان کرد: علاوه بر کیفیت اجرایی، از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است چرا که به دلیل پایین بودن قیمت اجرا حمایت بیشتری از آن صورت می‌گیرد.
 
وی تصریح کرد: به لحاظ طراحی نیز سازه‌های بتنی عملکردشان در تحمل بارهای مختلف بهتر است نسل جدید این سازه ها به دلیل بالا بودن توان بیشتر در اکثر شهرهای کشور در ساخت‌وسازهایشان استفاده می‌شود.
 
وی درباره اینکه ما چه اندازه از استانداردهای روز در سازه‌های کشور استفاده می‌کنیم افزود: ما همه استانداردهای روز دنیا را در اختیار داریم اما مسئله مهم‌تر این است که ما چه میزان از این استانداردها را اجرا می‌کنیم ولی با توجه به قابلیت‌های داخلی این استانداردهای را می‌توانیم به سازه‌های کل کشور تعمیم بدهیم که همه این‌ها به دقت و توجه سازندگان آن بستگی دارد.

ظریف در خصوص اینکه چه اندازه از نسل جدید استفاده می‌کنیم نیز گفت: متأسفانه نسل‌های جدید بتن را در صنعت به کار نمی‌گیرم و تنها برای سازه‌های خاص استفاده می‌کنیم.
 
وی درباره چالش‌های پیش روی این صنعت اظهار داشت: بخشی از مشکلات مربوط به گذشته است که به خاطر برخی مسائل مثل تحریم‌ها باعث شده ما به لحاظ فناوری از دنیا عقب بمانیم و نسل‌های جدید وارد کشور نشود یا خیلی کم در حد علوم آزمایشگاهی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد ولی با این حال برخی محصولات به لحاظ کیفی می‌توانند در بازارهای جهانی با محصولات خارجی رقابت کنند.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این مسئله، در زمینه اجرا بسیاری از پیمانکاران سنتی هستند و با این روش فعالیت می‌کند در حالی که اگر ما بخواهیم با تکنولوژی روز دنیا همراه باشیم باید از سنت جدا شویم و به سمت نسل‌های جدید برویم.
 
ظریف افزود: مسئله مهم دیگر در این زمینه موضوع آیین نامه‌ها است که نداشتن یک آیین نامه مبنی بر داده‌های کشور خودمان اثرات نامطلوب بسیار زیادی بر این صنعت گذاشته چون اغلب آیین‌نامه‌های ما ترجمه کشورهایی مثل آمریکا و کانادا است که باید در این زمینه کارشناسانه بحث شود.
 
وی اضافه کرد: مشکل ما در بخش آیین‌نامه‌‌ها این است که اساس نوشتن آیین‌نامه‌ها آماری است و چون اطلاعات آماری ایران ضعیف است ما نمی‌توانیم یک آیین‌نامه درستی ارائه دهیم.
 
وی در پایان درباره به کارگیری علوم دانشگاهی در این حوزه تصریح کرد: تحقیقات دانشگاهی در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته و در بخش صنعت نیز عملکرد موفقی داشته است چون طی این چند سال به تحقیقات دانشگاهی اهمیت زیادی داده شد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.