سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همزمان با گرامیداشت روز جهانی محیط زیست؛

اجرای برنامه های مختلف فرهنگی ، آموزشی و تخصصی در استان تهران

هر سال روز پنجم ژوئن برابر با پانزدهم خردادماه در سراسر جهان با عنوان روز جهانی محیط زیست گرامی داشته می‌شود.

 به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تاریخچه  گرامیداشت روز جهانی محیط زیست به سال 1972 میلادی باز می‌گردد. در آن سال برای نخستین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP  (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.
 
هر ساله درپنجم ژوئن،  UNEP در سراسر جهان مراسم ویژه‌ای را به مناسبت این روز برگزار می‌نماید. مراسم این روز می‌تواند به اشکال مختلف باشد مثل پیاده روی های همگانی ، همایش‌های دوچرخه سواری، نمایش، مسابقات نقاشی و مقاله نویسی در مدارس، درختکاری،‌ فعالیت‌های مربوط به بازیافت، پاکسازی و... .
 
هدف از برگزاری چنین مراسمی جلب توجه عمومی و ارتقاء سطح بینش وآگاهی های مردم نسبت به مسایلی است که محیط زیست را آلوده می‌سازد. هر سال نیز یکی از مسایلی که به شدت محیط زیست را تهدید می کند به عنوان شعار این روز انتخاب می‌شود.
 
شعار روز جهانی محیط زیست در سال 2014 که به نشانه مقابله با گرمایش زمین نامگذاری گردیده این است "صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را "
 
این گزارش می‌افزاید: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز امسال و همزمان با فرا رسیدن این ایام در راستای ترویج  فرهنگ مشارکت عمومی در حفاظت از محیط زیست و ارتقای بینش عمومی و توانمندسازی مخاطبین برای تبدیل شدن به فعالانی در زمینه توسعه پایدار با بکارگیری ظرفیت مشارکت عمومی و همکاری تشکلهای مردم نهاد زیست محیطی اقدام به برگزاری برنامه های مختلفی بمنظور گرامیداشت این هفته خواهد نمود.
 
از جمله این برنام‌ها می‌توان به نشست اتاق فکر محیط زیست باحضور استاندار تهران‌، بهره برداری از پروژه‌های زیست محیطی‌، نشست تشکل‌های زیست محیطی استان با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران‌، امضاء سند تفاهم نامه‌های همکاری مشترک‌، افتتاح طرح‌های زیست محیطی  در شهرستان‌های استان‌، برگزاری دوره های آموزشی، همایش‌های علمی و تخصصی‌، برپایی کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های ویژه کودکان ،پیاده روی خانوادگی و برنامه‌های دیگر اشاره کرد.
 
گفتنی است؛ برنامه‌های هفته محیط زیست از تاریخ 16 لغایت 23 خردادماه در استان تهران اجرا خواهد شد.علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران به نشانی www.tehran-doe.ir همه روزه در جریان آخرین اخبار رویدادهای این هفته قرار گیرند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.