سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

انجام عملیات مبارزه با سن مادری گندم در15هزارهکتار از اراضي آذربايجان شرقي

مديرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي، از انجام مبارزه با سن گندم در مرحله مادری 14 هزار و 961 هکتار از اراضي کشاورزي آلوده به مهمترين آفت گندم خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمود کيا در گفتگو با خبرنگاران با بيان اينکه خسارت سن گندم از نظراقتصادي همواره در کشور ما مطرح بوده وتوجه ويژه به مبارزه با اين آفت هميشه بايد مد نظر گندم کاران استان باشد گفت: میزبان اصلی این آفت گندم و جو می باشد.

وي با بيان اينکه پوره هاي سن گندم بيشتر عمرشان را روي خوشه غلات سپري مي کنند و از دانه های گندم و جو تغذیه می کنند ادامه داد: پنج مرحله سن پورگي وجود دارد و حشرات کامل جديد به چربی بیشتر نياز داشته و پوره های سنين آخر تحرک کمتري دارند و دراين مرحله اگر گندم ها زود برداشت شوند اين حشرات قادر نخواهند بود به ميزان کافي چربي ذخیره کنند و اين مسئله در بقاي آنها درآينده اثر مي گذارد.

کيا با بيان اينکه وقتي حشرات کامل براي پرواز آماده شدند و در عين حال شرايط در مزارع مناسب باشد شروع به پرواز مهاجرتي مي کنند و به اماکن زمستان گذران مي روند ادامه داد: ازاين رو مبارزه جدي با سن گندم جهت جلوگيري ازخسارت کمی و کیفی اهميت زيادي دارد.

وي با اشاره به ريزش سن مادری وآلودگی مزارع غلات در 12 شهرستان سن خیز استان گفت : ستاد مبارزه همگانی با سن غلات استان با بسیج بیش از30 دستگاه سمپاش400، 700 و2000 ليتري پشت تراکتوري، با مشارکت مردمی جهت مبارزه همگانی با سن غلات در 14هزار و961 هکتار از مزارع گندم و جو، علیه این آفت در مرحله مادری مبارزه شده است.

مديرحفظ نباتات سازمان با بيان اينکه مرحله دوم مبارزه در زمان پورگی است که اين اقدام نيزبا جديت پيگيري مي شود افزود: درصورت عدم مبارزه بموقع با اين آفت سطح وسيعي از مزارع گندم وجو از نظرکمي وکيفي خسارت خواهد ديد.

وي با بيان اينکه شهرستان میانه با 5 هزار و 804 هکتار سطح مبارزه و شهرستان هشترود با 3هزارو 120 هکتار سطح مبارزه زميني با سن مادر بيشترين مناطق و كانون هاي آلوده به سن مادر را تشکيل داده اند ادامه داد: شهرستانهاي ملکان ، مراغه، اهر، چاراويماق، تبريز، مرند و بستان آباد به ترتيب با 1600،1600،1150،800 ،267 ، 250 و 200 هکتار سطح مبارزه زميني با سن مادر را انجام داده اند که در آنها کل کانونهاي آلوده شناسايي و مبارزه صورت گرفته و عملیات مبارزه در مناطق سردسیر همچنان ادامه دارد.
 
 
انتهای پیام/س
برچسب ها: مبارزه ، سن ، گندم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.