سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اقتصاددان آمريکايی:

نفت خاورميانه، اصلی‌ترين علت تمرکز آمريکا برمنطقه است

اقتصاددان آمریکایی تصریح کرد نفت خاورمیانه، اصلی‌ترین علت تمرکز آمریکا بر این منطقه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی، جرمی ریفکین در گفتگو با این شبکه گفت: جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا از این سخن می گفت که علت حمله به عراق وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق است و اینکه ممکن است صدام حسین در ده سال آینده تسلیحات کشتار  جمعی تولید کند.

 اما در پشت پرده ماجرا به صورت دیگری بود و واشنگتن برنامه و هدف دیگری را دنبال می‌کرد. همه در محافل خصوصی دولتی از این مسئله سخن می‌گفتند.

در رسانه های آمریکایی از این مطلب سخنی گفته نمی‌شد، بلکه این موضوع در رسانه‌های اروپایی و کانادایی مطرح می‌شد. مطلب مذکور این بود که جرج بوش و دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، به دنبال نفت هستند و آنها به این مسئله و واقعیت توجه دارند که عراق پس از عربستان سعودی، دومین منابع بزرگ نفت سراسر جهان را در اختیار دارد.

 شهروندان آمریکایی به این موضوع توجهی نداشتند. واشنگتن به دنبال این بود که با حمله به عراق و سلطه گسترده برمنطقه و شبکه تولید و توزیع نفت این منطقه، در سالهای آتی بتواند وزنه ای درمقابل نفت عربستان سعودی باشد.

 به همین علت، این بازی بسیار بسیار خطرناک ژئوپلیتیک به راه افتاد. این رویکرد همانند رویه ای بود که در سالهای پیش از جنگ جهانی دوم برای ساختن امپراتور از آمریکا به اجرا گذاشته شد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.