سایمون هندرسون مدیر برنامه‌های خلیج فارس در اندیشکده واشنگتن گفت ممکن است بحران بحرین با دخالت دوباره نیروهای عربستانی بدتر شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه لؤلؤه، سایمون هندرسون مدیر برنامه‌های خلیج فارس در اندیشکده واشنگتن گفت نشانه‌‌های فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس پدیدار شده است.

سایمون هندرسون  در برابر کمیته امور خارجی کنگره  آمریکا با اشاره به افزایش احتمال فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس، آینده منطقه را نگران کننده دانست. 

سایمون هندرسون تأکید کرد: دوستان ما در واشنگتن اخیرا شرکت هواپیمایی قطر را به عنوان بهترین شرکت هواپیمایی در سطح جهان انتخاب کردند زیرا جدید بودن هواپیماهای این شرکت و خدمات ارائه شده در این هواپیماها و انضباط پروازها، همه نگرانی‌های سیاسی را پشت سر گذاشته است، نگرانی‌هایی مانند حمایت قطر از حماس در غزه و سلاحی که در اختیار بعضی از بدترین گروه‌های افراطی در سوریه قرار می‌دهد.

هندرسون خاطرنشان کرد: این پیشرفت در نتیجه درآمدهای نفتی است البته مدت زیادی نیست که در کشورهای عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان نفت کشف شده است.

 وی افزود صرف نظر از درآمدهای هیدروکربنی، تمایز مهم کشورهای عربی، به دلیل شمار بسیار اندک ساکنان آنها است به همین دلیل شکوفایی این کشورها در عرصه بین الملل مسأله غافلگیر کننده‌ای نیست.

 مدیر برنامه‌های خلیج فارس در اندیشکده واشنگتن با اشاره به اختلافات داخلی اعضای شورای همکاری خلیج فارس گفت:  اوایل مارس 2014 ، عربستان، بحرین و امارات در اعتراض به دخالت قطر در امور داخلی دیگران، سفرای خود را از دوحه فرا خواندند، دلیل اصلی بحران در روابط این کشورها، حمایت قطر از اخوان المسلمین است؛ البته مسئولان قطری به صورت رسمی به این موضوع اذعان نکرده‌اند. 

هندرسون گفت: این شکاف علنی، این بحث را پیش می‌کشد که شورای همکاری به صورت فعلی خود تا چه زمانی وجود خواهد داشت و اگر تغییری در این شورا روی دهد، آیا نخستین تغییر، ترسیم دوباره مرزها خواهد بود؟

 وی خاطرنشان کرد: هنگامی‌که انگلیسی‌ها اوایل دهه هفتاد قرن گذشته از خلیج فارس خارج شدند، دولت امارات را به وجود آوردند هدف اصلی از این کار این بود که قطر و بحرین نیز جزئی از اتحادیه امارات باشند؛ ولی در نهایت نتوانستند با دیگران درباره برخی شرطها به توافق برسند. 

سایمون هندرسون با اشاره به بحران بحرین گفت در پی شکست اصلاحات سیاسی در بحرین ، این احتمال وجود دارد که این کشور با افزایش خشونت بار دیگر شاهد دخالت نیروهای عربستانی باشد که اوضاع را بدتر خواهد کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار