سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبرداد

ثبت نام دانش‌آموزان از اول خرداد تا ۱۸ تیر/پایان امتحانات ۲۲ خرداد

علی زرافشان از اختصاص فرصت 45 روزه برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری امروز خود ضمن تبعین برنامه‌ها و روند ثبت نام در مدارس کشور گفت: ثبت نام برای دانش آموزان پایه اول دبستان آغاز شده و سایر پایه‌ها نیز بعد از پایان امتحانات می‌توانند ثبت نام خود را در یک بازده 45 روزه از اول خرداد تا 18 تیرماه انجام دهند.

وی در ادامه افزود: پروژه مهر نکته‌ دیگری است که فعالیت آن در آموزش و پرورش آغاز شده ودستورالعملش به زودی ارسال می‌گردد، امیدواریم با همتی که در مجموعه آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت شاهد آغاز سال تحصیلی باشکوه‌تری باشیم.

زرافشان  همچنین تصریح کرد: بحثی که این روزها مطرح است هدایت تحصیل دانش‌آموزان اول متوسطه می‌باشد، دانش آموزان اول متوسطه بعد از پایان دوره خود می‌بایست شاخه و رشته تحصیلی خود را مشخص نمایند؛ هدایت تحصیلی یکی از نکات مهم در زندگی دانش آموزان و در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور است تنوع رشته‌ها و شاخه‌ها به این دلیل است که هم به علایق دانش آموزان و هم به نیازهای کشور پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: گاهی اوقات هدایت تحصیلی به یک فرآیند تک عاملی تبدیل می‌شود اخیراً در یکی از روزنامه‌ها نقل شده بود که اعمال سیاست متوازن شاخه‌ها و رشته‌ها مانع به توجه علایق دانش آموزان می‌شود در صورتی که چنین نیست و در فرم هدایت تحصیلی که انتخاب برای دانش آموزان در مبنای میزان علاقه‌شان در نظر گرفته شده است.

زرافشان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر حدود 47 درصد دانش آموزان در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستند؛ رشد بیش از اندازه این رشته سبب می‌گردد علاوه بر تامین فضا و امکانات آموزش عالی کشور با خیل عظیمی از جمعیت متقاضی این رشته مواجه گردد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پروش همچنین خاطرنشان کرد: در شاخه نظری تکالیف قانونی علاوه بر توسعه متوازن رشته‌ها وجود دارند به طوری که در قانون توسعه پنجم توسعه رشته علوم انسانی وشاخه فنی وحرفه‌ای و کاردانش مورد تاکید واقع شده است.

زرافشان درخصوص تعداد بازمندگان از تحصیل در دوره متوسطه اول ودوم اضافه کرد: در دوره اول و دوم متوسطه بحث بازمانده از تحصیل تعاریف متفاوتی دارد. در مبنی قانون برنامه تا پایان دوره راهنمایی تعطیلات اجباری است ودراین جهت آموزش و پرورش می بایست تلاش کند ودوره ابتدایی و راهنمایی را به پوشش صد در صدی برساند که البته در دوره ابتدایی به پوشش صد در صدی نزدیک هستیم ودر دوره راهنمایی نیز تلاش شده تا پایان برنامه به حداکثر پوشش برسیم.

زرافشان اضافه کرد: در دوره متوسطه تحصیلات اجباری نیست اما هدف گذاری ما تحت پوشش قرار دادن همه دانش آموزان است و در این راستا هر ساله از  شروع سال تحصیلی تفاهم نامه‌ای را با آموزش و پرورش‌های کشور منعقد می‌کنیم. در دوره متوسطه شاهد پوشش هشتاد درصدی هستیم و امیدواریم تا پایان برنامه این رقم به 90 درصد برسد.

وی درخصوص برنامه‌های فوق برنامه تابستان دانش‌آموزان نیز گفت: هرساله دستورالعملی را برای تقویت فوق برنامه آموزش و پروش به مدارس ارسال می‌کنیم و به مدیران مدارس اجازه داده می‌شود براساس نیاز مدرسه خود فعالیت‌هایی را تعریف کنند اما دو محور جزو محورهای مورد تاکید ما است نخست برگزاری کلاس‌های آمادگی کنکور و دیگری تشکیل کلاس‌های تقویتی و تجدیدی می‌باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فوق برنامه‌ای تربیتی نیز در مدارس در نظر گرفته می‌شود، افزود: این فعالیت‌ها معمولاً داوطلبانه است و بیشتر جهت پاسخگویی به علائم و استعدادهای دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود.

همچنین برخی از پیشرفت‌هایی که دانش آموزان در زمینه علمی و فناوری داشتند محصول همین کلاس‌های فوق برنامه است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص گرایش دانش آموزان به رشته علوم انسانی نیز تصریح کرد: ما علاقه‌مند هستیم دانش آموزانی که به سمت رشته علوم انسانی می‌روند جز دانش آموزان ممتاز باشند درحال حاضر از لحاظ کسرت دانش آموزان رشته انسانی بعد از دانش آموزان رشته تجربی قرار دارند.

وی در خصوص دریافت شهریه در زمان  ثبت نام خاطرنشان کرد: مقررات مربوط به ثبت نام در دستورالعمل ذکر شده و بحث دریافت شهریه از اولیا نیز درآن اشاره شده است و جز تعدادی مدارس خاص که دستورالعمل ویژه‌ای هم دارند سایر مدارس مجاز به دریافت شهریه برای ثبت نام نیستند و فقط می‌توانند هزینه کتب درسی و بیمه دانش‌آموزان را از اولیا دریافت کنند.

زرافشان ادامه داد: معمولاً برای بررسی تخلف‌ها در زمان ثبت نام ستادی در هر منطقه تشکیل می‌شود و این ستاد مسئولیت نظارت برفرآیند ثبت نام را برعهده دارد و اولیا دانش آموزان در صورت داشتند شکایاتی می‌توانند به ستاد ثبت نام در هر منطقه مراجعه کنند.

براساس ماده یازده قانون شوراها دریافت کمک‌های مردمی بعد از ثبت نام توسط مدیران بلا مانع است وعلت این است که اگر مدرسه‌ای خواهان انجام فعالیت‌های بیشتری برای دانش آموزان خود باشد می‌تواند با مشارکت اولیا این فعالیت‌ها را انجام دهد.

درحال تکمیل است/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
اکبر
۲۰:۴۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
امروزکه۷خرداده هنوز سایت ثبت نام اینترنتی آمادگی ثبت نام راندارد وخیلی ازشهرستانها منتظرتشکیل پایگاه سنجش هستند.
حمید
۱۸:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۳
مدیر مدرسه دولتی در یکی از مناطق همدان / مدرسه بدهی آب ،برق، گاز دارد دستورالعمل آمده عدم پرداخت قبوض موجب مسئولیت برای مدیر مدرسه است / از این طرف هم اجازه دریافت کمکهای مردمی هم به مدیر نمی دهند. پس از ثبت نام هم اولیا بخاطر توصیه های رسانه ها حاضر به پرداخت وجه به مدرسه نیستند حتی برخی هزینه هایی مانند آزمونها که اجباری است و دارات از مدارس می گیرند هم جمع آوری نمی شود / دولت هم سرانه کافی به مدارس اختصاص نمی دهد. حا لا قضاوت با شما مدیریت چنین مدرسه ای چگونه باید انجام شود ... لطفا راهکار بدهید ؟ ارادتمند شما مدیر مدرسه