سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيش از ۷۰۰ محل رأي‌گيري در دور اول با كمبود برگه رأي مواجه شد

يافته‌هاي تازه بنياد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فيفا) نشان مي دهد كه در دور اول انتخابات ۷۷۹ محل با كمبود مواد رأي‌دهي مواجه شده بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، فهيم نعيمي؛ سخنگوي بنياد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان(فيفا) امروز يكشنبه در يك كنفرانس خبري گفت كه بيشتر اين مراكز در ولاياتي نظير كابل، پكتيا، هرات، بغلان، قندوز، غور، سمنگان، غزني، بدخشان و بلخ بوده است.
نعيمي گفت با اينكه ۵۴۸ محل اضافي راي‌گيري به صورت احتياطي از سوي كميسيون مستقل انتخابات در سراسر كشور در نظر گرفته شده بود؛ تا در مراكزي كه برگه هاي رأي تمام مي شود و مردم همچنان در صف حضور دارند، محلات جديد ايجاد كنند؛ اما با همه اين آمادگي ها و تداركات بازهم شمار زيادي از شهروندان به دليل اتمام برگه هاي راي و باز نشدن محلات جديد از حق راي‌دادن محروم شدند.
اين مسئول فيفا مي گويند كه در دور اول انتخابات به مشاهدينش در ۲۹۸ محل، اجازه نظارت داده نشده و همچنين صندوق هاي ۵۱۸ محل به‌صورت غير قانوني پر شده است.
فهيم نعيمي همچنين گفت كه ۷۷ محلي كه برگه هاي راي شان قبل از ظهر تمام شد، شناسايي گرديده و تمام شدن برگه ها قبل از ظهر با پرشدن صندوق برخلاف قانون، مرتبط بوده است.
نعيمي افزود كه به تعقيب مشكلات دور اول انتخابات در خصوص اتمام برگه هاي راي دهي پيش از وقت، كميسيون مستقل انتخابات ۲۵۱۸ محل را در سراسر افغانستان به منظور رفع اين معضل در دور دوم انتخابات، اضافه كرده است؛ اما فيفا از كميسيون مستقل انتخابات مي خواهد كه محلات احتياطي را در مناطقي باز كنند كه نفوس بيشتري دارند؛ تا محلات اضافي به جاي رفع مشكلات، ايجاد مشكل نكند.
فهيم نعيمي از كميسيون‌هاي مستقل انتخابات و سمع شكايات انتخاباتي خواست كه كميته مشتركي تشكيل داده و چگونگي توزيع و تقسيم برگه هاي راي را نظر به نفوس محلات به صورت دقيق بررسي كنند؛ تا بار ديگر از اين ناحيه مشكلي ايجاد نشود.
سخنگوي فيفا گفت كه بر اساس يافته هاي مشاهدين اين نهاد در دور اول انتخابات در محلاتي كه برگه هاي راي به صورت عادي به اتمام رسيده، ايجاد محلات جديد با تاخير چندين ساعته صورت گرفته است؛ بنابراين در دور دوم انتخابات رياست جمهوري، كميسيون مستقل انتخابات بايد محلات احتياطي را در اسرع وقت در محلاتي كه با كمبود برگه مواجه مي شود ايجاد نمايد.
قابل ذكر است كه فيفا از اقدام كميسيون مستقل انتخابات مبني بر بركناري ۳۰۰۰ كارمند اين نهاد در پيوند با تقلبات و تخلفات انتخاباتي از جمله ممانعت از ورود مشاهدين، قدرداني نموده و اكيداً از مسئولين و كارمندان اين كميسيون مي خواهد؛ تا از حضور مشاهدين در محلات جلوگيري نكرده و اطمينان آنها را از صحت و سلامت مواد انتخاباتي فراهم سازد.
/انتهای پیام
منبع: افغان نیوز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.