سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیپلمات سابق ایران در لندن تشریح کرد

نقش روسیه در آینده اوکراین/ نگرانی آمریکا و غرب از حیثیت از دست رفته‌شان در "کی‌یف"

دیپلمات سابق ایران در لندن گفت: در مسئله اوکراین طرفین باید در چهارچوب راه حل دیپلماتیک به سمت حل و فصل ماجرا و بحران پیش بروند و بر روی یک راه حل سازش کنند.

"سیدجلال ساداتیان" دیپلمات سابق ایران در لندن در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری اوکراین گفت: انتخاباتی که امروز 25 می 2014 در اوکراین انجام می شود انتخابات بسیار مهمی بوده که نشان از رویارویی شرق و غرب دارد، از یک سو حمایت غرب و آمریکا از دولت فعلی و یکپارچگی اوکراین و از سوی دیگر حمایت روسیه از جدایی‌طلبان را در پی دارد و این مسئله نشانگر این است که روسیه و غرب در این ماجرا دخیل هستند از همین رو آن‌ها واکنش‌های متفاوتی نشان داده و سیاست‌هایشان در قبال اوکراین متغیر بوده به همین دلیل در ماجرای اوکراین با هم رودرو بوده و هستند.

وی تصریح کرد: در قسمت شرقی اوکراین برخی از ایالات‌ها مثل لوهانسک به دلیل اینکه روس تبارها سال‌هاست در آنجا زندگی می‌کنند و عمده روابط تجاری خود را با روسیه دارند از طرف روسیه قابل تحریک هستند و با حمله به تاسیسات دولتی آنجا را تسخیر و درگیری ایجاد کردند که هنگام ورود ارتش اوکراین موجب درگیری سنگین و تلفات جانی شد.

این کارشناس سیاست خارجی در رابطه با سیاست‌های اتخاذ شده روسیه گفت: "پوتین" از ابتدا مطرح کرد که طبق قانون اساسی اوکراین زمانی انتخابات باید برگزار شود که همه کشور در آن انتخابات شرکت کنند حتی 7 میلیون نفر روس تبار از جمعیت 42 میلیون نفری اوکراین آمادگی برگزاری انتخابات را داشته باشند اما اکنون که روس تبارها آماده برگزاری انتخابات نیستند "پوتین" در جو خاص و پر تنشی اعلام کرد که هر آنچه در نتیجه انتخابات رقم بخورد به آن احترام می‌گذاریم.

وی با بیان اینکه تعداد کاندیداها در حال حاضر به 18 نفر رسیده‌اند افزود: طبق نظر کارشناسان و نظر سنجی‌های صورت گرفته رقابت بین دو کاندیدا "تیموشینکو" و "پروشینکو" است که به لحاظ جو ایجاد شده در روسیه احساس می‌شود اگر "تیموشینکو" نخست وزیرسابق اوکراین روی کار بیاید به دلیل روابطی که در گذشته با روسیه داشته برای این کشور بهتر است زیرا وی توانسته بود مسئله سوخت پیش آمده اروپا با روسیه را حل کند.

ساداتیان با بیان اینکه، "پروشینکو" رویکردی کاملاً غربی دارد و به طور صریح از غرب حمایت می‌کند، گفت: به همین منظور آرای روس تبار‌ها به سمت "تیموشینکو" است.

وی اظهار داشت: اگر رئیس جمهور آینده اوکراین متعادل عمل و روابط خود را با روسیه حفظ کند شاید تنش به وجود آمده به نحوی حل شود ولی انتظار نمی‌رود که بحران اوکراین به صورت کامل حل شود اما آینده این بحران  به نتیجه انتخابات بستگی دارد.

ساداتیان در ادامه افزود: اگر پروشینکو روی کار بیاید تنش در اوکراین بیشتر می‌شود و درعین حال اگر "تیموشینکو" روی کار بیاید با مسائل پیش آمده متعادل‌تر برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع انتقال گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین حل می‌شود، گفت: اگر روسیه گاز را قطع کند اروپا دچار مشکلات زیادی می‌شود و طبق اعلام این کشور احتمال می‌رود برای هر مترمکعب گاز از 80 دلار به 430 دلار برسد و این مسئله شرایط جدیدی را ایجاد می‌کند از همین رو بحران اوکراین در این ماجرا دخیل است.

دیپلمات سابق ایران در لندن افزود: قسمت غربی اوکراین تمایل دارد به اتحادیه‌ اروپا بپیوندد و از جهت نظامی هم به ناتو ملحق شود که شدیدا روسیه مخالف این قضایا است و از طرفی هم غرب نگران نفوذ بیشتر روسیه در اوکراین است.

این کارشناس سیاست خارجی راه حل کوتاه مدت برای حل بحران اوکراین را انتخابات دانست و تصریح کرد: اگر پوتین نتایج انتخابات را قبول کند اوکراین آرام‌‌تر می‌شود از این رو باید در چهارچوب راه حل دیپلماتیک به سمت حل و فصل ماجرا و بحران پیش بروند به همین منظور  جدایی طلبان هم ناچارند روی راه حلی سازش کنند و اگر اجازه ندهند انتخابات اجرا شود درگیری ادامه دار و شدیدتر می‌شود بنابراین باید انتخابات اجرا شود به همین منظور بهتر است که این گروه مشارکت داشته باشند و به کسی رای بدهند که گرایش به شرق و روسیه داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: غربی‌ها در این رابطه یکپارچه عمل نمی‌کنند و آمریکا‌یی‌ها به این قضیه از دید حیثیتی نگاه می‌کنند و تصور دارند که تحقیری در ماجرای گرجستان و پیش‌روی‌هایی که از جانب ارتش روسیه صورت گرفت و ماجرای کریمه که منجر به ملحق شدن به روسیه شد شرق اوکراین هم به همین سرنوشت دچار شود از همین رو کاملاً حیثیت غرب از بین خواهد رفت لذا آمریکا کاملاً آماده درگیری نظامی  است ولی اروپا از درگیری نظامی دوری می‌کند چون می‌داند به ضرر اروپا تمام خواهد شد به همین منظور تنها راه حل برای حل این موضوع روش دیپلماتیک است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.