"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در گفتگو با خبرنگاران در مسکو تاکید کرد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین ابتدا باید همه پرسی برگزار شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی روسیا الیوم، این شبکه لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در گفتگو با خبرنگاران در مسکو تاکید کرد پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین ابتدا باید همه پرسی برگزار شود.


وی در ادامه با بیان اینکه منافع ما در ثبات سیاسی در اوکراین است افزود: با این وجود ما هم اکنون شاهد درگیری واقعی در این کشور هستیم.

رییس جمهوری روسیه همچین تصریح کرد: "ویکتور یانوکوویچ" براساس قانون اساسی اوکراین رییس جمهور قانونی این کشور به شمار می‌آورد.

"پوتین" در بخش دیگری از سخنان خود قرادادهای مسکو و پکن را برای اقتصاد دو کشور بسیار پراهمیت توصیف کرد.

رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد: روسیه به انتخاب مردم اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه این کشور احترام خواهد گذاشت و مسکو با مقامات جدید اوکراین همکاری خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین دیدگاهی را که بر اساس آن مسکو قصد دارد اتحاد جماهیر شوروی را بار دیگر احیا کند، رد و هدف از آن را بی اعتبار کردن سیاست کشورش توصیف کرد.

 پوتین گفت: " من به خوبی می دانم این برچسب را  به ما می زنند که ما در پی احیای اتحاد جماهیر شوروی هستیم تا همه از نفوذ ما پیروی کنند. این کلاملا اشتباه است ."
  
رئیس جمهور روسیه گفت اظهارات شاهزاده چارلز ولیعهد انگلیس را نشنیده که او را با "آدولف هیتلر "مقایسه کرده است ولی اگر چارلز چنین کاری کرده باشد رفتارش غیرقابل قبول و خارج از چارچوب رفتار خاندان سلطنتی بوده است. 

پوتین گفت این اظهارات را که شاهزاده چارلز به زنی یهودی گفته که در زمان جنگ جهانی دوم از لهستان گریخته، نشنیده است ولی از خبرنگاران خواست این پیام را به شاهزاده چارلز و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس برسانند که "اگر خشمگین باشی به این معنا است که خطاکار هستی". 

پوتین افزود: "من این سخنان را نشنیده ام. اگر او (شاهزاده چارلز) چنین گفته باشد قابل قبول نخواهد بود. فکر می کنم  او این مسئله را درک می کند. او فردی بسیار باادب  است. من شخصا او و دیگر اعضای خاندان سلطنتی انگلیس را می شناسم. چنین رفتاری شایسته پادشاهان نیست".

پوتین غرب را عامل خشونت و بی ثباتی سیاسی در اوکراین دانست و هشدار داد تحریم ها علیه روسیه بر آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تاثیرگذار خواهد بود.

بحران در اوکراین باعث شده است روابط شرق و غرب به پایین ترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد در سال 1991 تنزل یابد.

اما پوتین با وعده جدید در مورد همکاری با هر کسی که در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه اوکراین پیروز شود ، گفتگو با غرب را خواستار شد و ابراز امیدواری کرد اتحادیه اروپا و آمریکا آماده مصالحه باشند.

وی در مصاحبه با خبرنگاران تصریح کرد :" من نمی خواهم فکر کنم که این آغاز یک جنگ سرد جدید است. چنین چیزی به نفع هیچکس نیست و من فکر می کنم چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد."

اگرچه پوتین فروپاشی شوروی را یک فاجاعه ژئوپولتیک نامیده است اما این مامور سابق کا گ ب هرگونه تلاش را برای احیای امپراطوری شوروی پس از الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در ماه مارس رد کرد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد برنامه‌ها برای تشکیل یک اتحادیه تجاری تحت رهبری روسیه به همراه دو جمهوری سابق شوروی یعنی قزاقستان و بلاروس نیز نباید مدرکی دال بر اینگونه بلندپروازی های ازسوی روسیه باشد.

پوتین گفت :" آن‌ها تلاش می کنند چنین برچسبی را بر ما بزنند و وانمود کنند ما در تلاش برای احیای امپراطوری شوروی هستیم. اما چنین چیزی صحت ندارد و کاملا نادرست است. این یک سلاح جنگی رسانه ای است.»

آمریکا و اتحادیه اروپا تهدید کرده‌اند اگر روسیه در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه اوکراین مداخله کند ، تحریم های شدیدتری را علیه مسکو اعمال خواهند کرد.

واشنگتن و بروکسل پیشتر در واکنش به مداخله روسیه در اوکراین ، ده ها مقام ، قانونگذار و شرکت نزدیک به پوتین را از طریق اعمال تحریم ها علیه آنها هدف قرار داده اند و سران اتحادیه اروپا نیز قرار است هفته آینده در نشستی درباره گام های بیشتر علیه مسکو در صورت ایجاد هرگونه اختلال در روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین ، گفتگو کنند.

اما روسیه در مورد تحریم های بیشتر علیه این کشور هشدار داد به طوری که "آندری بلوسوف" دستیار ارشد پوتین در امور اقتصادی گفت :" من امیدوارم سران اتحادیه اروپا در چنین تصمیم گیری هایی ، منافع شرکت های اروپایی را که در روسیه فعالیت دارند در نظر بگیرند."

وی تصریح کرد :" شرکت هایی اروپایی در روسیه فعالیت دارند که برای بازرهای اروپایی کار می کنند و چمدان هایی از پر از پول نقد را به اروپا می برند."

دولت موقت اوکراین قول داد یک انتخابات ریاست جمهوری شفاف و عادلانه را در روز یکشنبه برگزار کند تا پس از چند هفته خشونت در این کشور به جهان نشان دهد روسیه نمی تواند باعث ارعاب و تهدید این جمهوری سابق شوروی شود.

اما پوتین گفت روسیه به انتخاب مردم اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه این کشور احترام خواهد گذاشت و مسکو با مقامات جدید اوکراین همکاری خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد مسکو خواستار برقراری ثبات در اوکراین است.

رئیس جمهور روسیه گفت روسیه آماده مذاکرات با ژاپن درباره جزایر مورد مناقشه در اقیانوس آرام است اما ممکن است ژاپن آماده چنین مذاکراتی نباشد.

ژاپن ماه گذشته به تبعیت از آمریکا و اتحادیه اروپا ، صدور روادید برای 23 تبعه روس را در واکنش به بحران در اوکراین ممنوع کرد.

پوتین در حاشیه نشست مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ افزود :"ما آماده مذاکرات هستیم. آیا ژاپن هم آماده است ؟ من هنوز در این خصوص مطمئن نیستم."

روسیه و ژاپن درگیر مناقشه ای یک دهه ای برسر جزایر کوریل هستند.

پوتین تاکید کرد هر دو طرف کاملا مایل به حل این مناقشه هستند اما این مسئله تنها از طریق تلاش مشترک دو کشور حل خواهد شد.

وی گفت هر گونه راه حل نباید به منافع طرف مقابل ضربه وارد کند و هرگونه مصالحه نباید به گونه ای باشد که طرف مقابل احساس شکست کند.



رئیس جمهور روسیه همچنین کشورهای غربی را به نادیده گرفتن منافع روسیه در اوکراین متهم کرد. وی به طور خاص احتمال عضویت اوکراین در ناتو را باز گذاشت و گفت ممکن است روزی اوکراین به ناتو ملحق شود.

پوتین با لحنی پرسشی گفت:"ما چه تضمینی داریم که پس از یک تغییر دولت دیگر آن هم در یک انقلاب رنگی دیگر که بدون تردید در اوکراین رخ خواهد داد،  شاهد عضویت این کشور در ناتو نباشیم؟"

این گزارش می افزاید: رئیس جمهور روسیه نگرانی‌های جدی دارد که دولت جدید و غربگرای اوکراین در کی یف ممکن است اوکراین را به یک هم پیمان نظامی تحت سلطه ی آمریکا تبدیل کند.

این جلسه یک روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در اوکراین برگزار شد. غربی ها امیدوارند برگزاری انتخابات گامی برای حل بحران اوکراین باشد.

وقتی "جان دانیزسکی" نائب رئیس آسوشیتد پرس از پوتین پرسیده بود که آیا به اعتقاد وی جنگ سرد شروع شده است پوتین در پاسخ گفت که چنین اعتقادی دارد.

پوتین درپاسخ به پرسشی درباره ی آغاز جنگ سرد گفت:«من دوست ندارم فکر کنم که اکنون آغاز یک جنگ سرد جدید است چون هیچ کس چنین علاقه ای ندارد و به نظر من این اتفاق نخواهد افتاد.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار