سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دور دوم انتخابات افغانستان و مبارزه ای نفس گیر

مبارزات انتخاباتی میان دو کاندید پیشتاز که به دور دوم راه پیدا نموده اند آغاز شد. ساعت دوازده شب، زمانی که همه مردم در خواب هستند، آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری است. یعنی اینکه این نامزدان و همراهان و تیم شان باید بیدار باشند تا برای روزی که روشن می شود، برای مردم برنامه ها و طرح ها و حرف ها و گفته های شان را تقدیم کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، نامزدانی که در این دور به مبارزه با یکدیگر برخواسته اند تا بتوانند رای مردم را بدست بیاورند و بر چوکی ریاست جمهوری تکیه بزنند، خسته از دور اول می باشند، دوری که در آن؛
 
- غیر از این دو نفر دیگران از دور خارج شدند؛
 
- یکی با بیش از چهل درصد آرا و دیگری با بیش از سی درصد آرا به دور دوم راه یافته اند؛
 
- تعدد کاندیدان باعث شده بود که قدرت انتخاب مردم نیز کاسته شود و به چندین نظر تقسیم گردد؛
 
- حساسیت های انتخاباتی به این اندازه نبود؛
 
- بخشی از توان و ذهن مردم به مسئله انتخابات شوراهای ولایتی معطوف شده بود؛
 
- هر دوی این نامزدها که اکنون نامزدان بازنده را نیز در کنار خود دارند، از یک دور به تازگی خلاص شده اند و توان و قدرت رقیب را خوب می توانند محک بزنند.
 
- مردم افغانستان در دور اول تا حدودی با  برنامه ها و اهداف این دو نامزد آشنا هستند.
 
و اما در این دور، رقابتی تنگاتنگ و  داغ میان تنها دو نفر وجود دارد و برنده کسی است که بتواند رقیب را ولو اندک پس بگذارد. در این رقابت مردم افغانستان که به تازگی از یک دور دیگر فارغ شده اند به خوبی می دانند که چه کنند و به چه کسی رای دهند.
 
به همین دلیل نیز در حالی که مردم از یک انتخابات فارغ شده اند، تنها چیزی که می تواند چشم مردم را به خود گرم نماید، داشتن برنامه و طرح برای کشور است. هرکسی از یک دید به انتخابات می نگرد و به همین دلیل نیز هر کسی باید خود را در این برنامه ببیند. اقشار مختلفی از مردم باید رای بدهند. به عنوان نمونه اگر دانشجویان می خو اهند رای بدهند باید خود را در برنامه رئیس جمهوری آینده ببینند و اگر کارگران روزمزد که هر روز سر  چوک می روند نیز باید چهره و جایگاه خود را در برنامه آینده ببینند.
 
گفتنی است؛ افغانستان از جمله کشورهایی است که به خاطر تعدد کاندیداها، تفکیک میان آنها از جهات مختلف سخت است. در این دوره اما فرصت بهتری به  وجود آمده است تا مردم بتوانند با دقت بیشتری به انتخاب بپردازند.
 
لازم به ذکر است، تلاش های زیادی از سوی دشمنان مردم افغانستان در حال اجرا است تا حد اقل از نگاه امنیتی ان انتخابات را برهم بزنند، اما همه تلاش های دولت و نیروهای امنیتی بر این نکته استوار است تا بهتر از دوره قبلی این انتخابات برگزار گردد. آرایش سیاسی از نگاه یارگیری های انتخاباتی نیز در این دوره جالب است. کسانی که در تیم های بازنده بوده اند، اکنون به دنبال یافتن موقعیت به هر سویی می گردند.
 
به هر صورت افغانستان از هر نظر آماده است تا در یک رقابتی نفس گیر، رای به پیروزی یک نفر بدهد. حماسه ای دیگر در راه است و باری دیگر مردم با حضور در پای صندوق های رای شخصی را انتخاب می کنند که به نظر آنها اصلح از دیگر است.
/انتهای پیام

منبع: روزنامه افغانستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.