سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهارمحال و بختیاری:

لانه گذاری پرنده نادر یلوه آبی برای نخستین بار در استان چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: یلوه آبی که پرنده‌ای است محتاط و معمولاً در اختفا به سر می برد، برای نخستین بار در تالاب بین المللی گندمان در شهرستان بروجن، لانه گذاری کرد.

سعید یوسف پور گفت: این پرنده زیبا و کمیاب با 27 سانتی‌متر طول، صورت، گلو و سینه‌اش خاکستری مایل به آبی پررنگ است و منقار قرمز رنگ و درازش آن را از همه یلوه‌ها متمایز می سازد.

وی گفت: امسال برای نخستین بار 30 قطعه پرنده یلوه آبی که پرندگانی پر سر و صدا و جیغی شبیه صدای خوک دارند، به تالاب بین المللی گندمان مهاجرت و لانه گذاری کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری افزود: این پرندگان از کشورهای عربی، حوزه خلیج فارس و استان های جنوبی کشور برای تابستان گذرانی ، به این تالاب وارد شدند.

یوسف پور تصریح کرد: تخریب زیستگاه های این گونه از پرندگان در نواحی دیگر موجب شده تا یلوه های آبی، استان چهارمحال وبختیاری را برای مهاجرت انتخاب و در این تالاب لانه گذاری و تخم گذاری کنند.

وی گفت: تالاب بین المللی گندمان با 980 هکتار در شهرستان بروجن واقع است و این تالاب یکی از 10 تالاب برتر ایران است که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن – 1352» به ثبت رسیده است./ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.